Nieuwe taal leren (o.a. Duolingo)

Uiteindelijk vond ik de cursus wel tof maar niet interactief genoeg. Dus ik ben nu begonnen met een combinatie van flashcards in de Anki app en heb Hellotalk gedownload. Dat is een app waar je in contact kan komen met allemaal mensen over de wereld die talen willen leren en je heeft allemaal nuttige functies.

Je kan korte voice calls doen, messages sturen en er zit ook een vertaalfuntie en je kunt mensen hun berichten corrigeren en ze helpen met grammatica en spelling.

screen-10

3 likes

Hoe ver ben je met Chinees/Mandarijn? Ik ben ook wéér begonnen, maar ik houd het hws toch niet vol. Ik vind het echt superleuk om te doen en ik heb in het dagelijkse leven ook wel wat met de Chinese taal te maken, maar ik heb de discipline gewoon niet. De laatste tijd helpt het zonnige weer wel mee, dan doe ik het heerlijk in de zon. Anki gebruik ik ook echt al heel lang, superfijne app. Die Hellotalk ziet er ook wel goed uit, mocht ik deze poging serieus doorzetten, dan kan die app eens bekijken.

Nog niet heel ver, dus ik zit nog in mn optimistische beginfase :sweat_smile: Maar ik kan korte zinnetjes maken en lezen. Anki gaat heel lekker, ik heb een deck gekocht met een paar duizend kaartjes die pinyin, hanzi, engels en audio hebben. En het is echt leuk om met native speakers te praten via Hellotalk. Zeker met uitspraak en tonen helpt et onwijs om iemand te hebben om te praten.

Oh omdat je hiervoor een cursus had gedaan haha, maargoed korte zinnetjes is ook al een hele stap.
Audio lijkt me wel handig! Ik maak mijn Anki decks zelf, heb namelijk een NTI cursus thuis liggen dus die woordjes voer ik dan in (pinyin, hanzi en vertaling). Ik ken nu van de eerste 5 lessen de woorden/karakters, maar de les zelf heb ik gisteren de eerste gedaan, dalijk de tweede. Daarnaast leer ik ook karakters die nuttig zijn voor mijn interesse, dat is leuk om dan meteen toe te passen.
Vind het alleen irritant, maar niet vreemd ofzo, dat je bij Anki geen stroke order kan toevoegen. Nu moet ik ze telkens los opzoeken, maargoed daar heb ik ook een handige site voor dus opzich geen groot probleem.

1 like

Ik heb de betaalde versie van deze demo( was 4 dollar)
Mandarin Chinese - From Beginner to Advanced (demo) - AnkiWeb . De demo zelf is ook heel chill

Zelf ben ik minder geinteresseerd in de stroke order omdat ik eigenlijk nooit met de hand schrijf, dus ik focus vooral op het lezen van de hanzi en typen in pinyin op mn telefoon.

Oja schrijven hoeft natuurlijk eigenlijk niet eens tegenwoordig. Ik vind het juist wel leuk om dat ook te kunnen, en ik denk dat het ook iets makkelijker leert. Bij Duolingo vond ik het heel lastig want ik kon echt niks onthouden omdat het allemaal ‘plaatjes’ waren. Ben ook heel snel gestopt met Duolingo want had niet echt het idee dat ik de taal écht aan het leren was.
Vind je het op Anki fijn om met 1 enorme lijst te leren? Ik deed dat eerst ook (al mijn NTI lessen in 1 grote lijst), maar dan werd het aantal om te herhalen op een gegeven moment zo groot. Ik weet dat je dat ook kunt instellen op een max, maargoed dan schiet het ook niet op. Ik heb nu per les een lijst, is voor mijn hoofd rustiger. Komt natuurlijk op hetzelfde neer maargoed.
Ik heb jouw demo lijst gedownload, ga hem wel even proberen voor erbij.

Ik heb de mijne ingesteld op 15 nieuwe kaarten per dag en ik gebruik zowel de demo lijst als de full versie. Omdat er meer info op de kaarten staat wisselt hij ook tussen vertalen, lezen en luisteren dus ik moet ook wel echt de hanzi herkennen. Dus ondanks dat het plaatjes zijn kan koppel ik ze wel aan woorden. Als ik bijv. berichten naar Chinese gesprekspartners typ in pinyin zie ik wanneer er een verkeerd karakter tussen staat.

Ik denk dat ik ongeveer 120 kaarten verwerk atm in een half uurtje dus dat is wel te doen.

Via de website Italki

2 likes

ik heb net voor het eerst een afspraak gemaakt voor italki voor morgenochtend, ik vind het zo spannend :scream: :confounded:
hoe ging het bij jou?

2 likes

Oeee hoe ging het? Heb hier ook naar zitten kijken!

Ja heel goed eigenlijk, de zenuwen waren al wat minder geworden en de lerares was heel aardig en complimenteus. Ik had ingevuld dat ik niveau A1 ben omdat ik alleen woordjes heb geleerd in de app drops en ik luister wat naar spaanse podcasts e.d., maar heb nog nooit een gesprekje in het spaans gehad oid. Maar ze zei dat ik al zo ver ben dat we thema gesprekken kunnen voeren. Dus ik ga weer een les bij haar boeken voor over een paar dagen als stok achter de deur

2 likes

Je kunt ook bij clubhouse gesprekken voeren! Is gratis :hugs: ook @Mari

2 likes

Ik zit niet op clubhouse dus kun je hier iets meer over vertellen?

1 like

Je hebt clubs met leraren die Spaanse les geven. Op de aangegeven tijd gaat de ‘room’ open en kan je ofwel alleen meeluisteren ofwel meedoen. Je hebt ook rooms waar je gewoon kan kletsen met elkaar voor beginners, intermediate etc. Voor werkelijk elke taal.

2 likes

pm maar even!

Oh super leuk! Hoeveel heb je betaald?

iets van $8 voor een proefles van 30 minuten

1 like

Oh dat is nog we te doen! Zag er ook een paar voor €25 per uur en weer andere voor €12 per uur. Moet mezelf ff over de streep trekken maar lijkt me echt leuk

welke taal wil je leren? ik vond het heel spannend en heb weken terug al eens op italki gekeken, maar ben blij dat ik de stap heb genomen want ik leer er zo veel van.
en dan tijdens het gesprek vooral niet op een taal terug vallen die je kent.
ik vond nu een half uur genoeg inspanning, maar misschien dat ik binnenkort wel eens een gesprek van een uur ga doen, ben benieuwd hoe snel ik vooruitgang boek.

1 like

Spaans! Heb een streak gehad bij duolingo van 200 dagen, maar toen vond ik het wel goed. Herken nu nog best veel woorden als ik een Spaanse serie kijk dus vind het zonde om hier hierbij te laten. Was ook aan het kijken naar een klassikale cursus of eentje via skillshare. Maar inderdaad, moet gewoon die stap nemen en ervoor gaann