Ja ga er voor! En ga ook vast veel spaanse dingen kijken/luisteren, dat helpt enorm om de gesproken woorden te herkennen.
Mân vriend kwam net met een superslim idee om de taal die ik leer in mn google assistant in te stellen zodat ik kan oefenen met praten
Maar et werkt dus vet goed! Want als ik het verkeerd uitspreek snapt t ding me niet en ik kan het gewoon blijven herhalen tot het lukt.
Oh wat een slim idee inderdaad. Welke taal leer je nu?
Ik leer zelf sinds 20 dagen Italiaans via DL en ik ben vet trots op hoe goed het gaat tot nu toe.
Ik ben Chinees aan het leren, ruim een maand en dat gaat ook wel lekker vlot!
Wow knap! Ik heb eea geleerd voor mn reis daar en dat was wel handig, maar ik vond het wel heel lastig!
Heeft iemand toevallig een goede tip over hoe je het beste werkwoorden kan leren?
Ik moet voor een tentamen van Spaans vrij veel onregelmatige werkwoorden leren in verschillende tijden ook. Maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
Ik ben mijn Italiaans weer aan het oppakken en wil er nu even een keer echt goed werk van maken, in plaats van alleen een beetje casual Duolingo-en en verder niks. Luister sowieso veel Italiaanse muziek, kijk een Italiaanse serie en Italiaanse YouTubers, ben werkwoordrijtjes aan het oefenen (voorlopig alleen nog even tegenwoordige tijd) en ik ben flashcards aan het maken met de 1000 meestgebruikte woorden. Verder gebruik ik ook nog HelloTalk (op aanraden van @anon76889665 ) en dat vind ik ook echt wel heel leuk! Het enige wat ik nog een beetje mis is een soort casual internetbezigheid ofzo? Alles wat ik nu doe vergt echt veel aandacht, dingen kijken, met mensen praten of echt actief oefenen, maar iets wat je iets passiever kan doen lijkt me heel chill. Nu ik het zo typ heb ik gewoon een Italiaanse variant van het forum nodig haha. Maar anyway, mocht iemand daar nog tips voor hebben hou ik me aanbevolen!
@lisaanna rijtjes schrijven en hardop uitspreken hielp voor mij altijd het beste! En wrts misschien haha? Was vroeger in ieder geval altijd effectief voor mij!
Oh dat is een goed idee ja! Hou me aanbevolen voor leuke subreddits (:
Wat YouTubers betreft hou ik het vooral binnen beauty/make-up haha. Ik kijk bijna nooit meer Engelse of Nederlandse beauty-youtubers maar dat heb ik altijd wel veel gedaan, dus die videoâs vind ik relatief makkelijk te volgen omdat ik de conventies goed ken! BasicGaia vind ik tot nu toe het fijnste, heb ook wel wat van Ariana Spink gekeken maar zij praat wel heel erg snel haha. Verder staat er vooral nog veel in mân to watch list, mocht ik nog wat leuks tegenkomen laat ik het je weten!
Waar ga je een cursus doen trouwens? En in welke niveaus is het verdeeld?
Ik leer ook Italiaans via Duolingo en overweeg een cursus. Wat me doet twijfelen is een feitje waar mijn vriend van de week meekwam. In het boek Koffiebars en carabinieri (een boek over ItaliĂ«, een aanrader) wordt gezegd dat je in ItaliĂ« vaak niks kunt met je âcursusItaliaansâ omdat het Italiaans veeel verschillende varianten kent. Het Italiaans zoals je dat leert uit een boekje schijnt er dus maar weinig voor te komen. Ja, wat heb ik dan aan een cursus als ik er in de praktijk weinig mee kan?
Je leert in een cursus/studie ook gewoon het standaard Italiaans. Alle nationale radio, tv etc is ook gewoon hierin en vrijwel iedereen kent dit. Dus er worden wel veel dialecten gesproken, maar de meeste kan je prima volgen of ze passen zich wel een beetje aan aan een toerist
Oh wat tof! En oh ja lijkt me lastig kiezen dan qua niveau, het motiveert natuurlijk ook niet als je bijna alles al weet wat er verteld wordt tijdens zoân cursus. Maar klinkt opzich wel fijn om zo stapsgewijs weer op te bouwen ja!
Heeft er iemand ervaring met een (online) cursus bij de Volksuniversiteit Amsterdam? Ik ben geĂŻnteresseerd in Koreaans!
@Sjern Hopelijk vind je het niet erg dat ik je tag! Via de zoekfunctie zag ik dat jij daar een cursus volgt/hebt gevolgd?
Nee, leuk juist! Ja klopt ik volg er al meer dan een jaar koreaans! Ik ben heel tevreden! Onze docent is heel leuk en doet het super goed! Onze groep is nu best klein(denk dat we met onze 8en zijn) en het is heel interactief want je krijgt ook steeds de beurt. Oh het is dus ook online!
Is er nog iets specifieks wat je wil weten? Want ik denk wel dat het erg per taal/docent verschilt
Ohhh leuk, klinkt goed! Op welk niveau zit je dan al als je het al meer dan een jaar doet? En het tempo zit dus goed, het gaat niet te traag? En is de steuntaal Nederlands of Engels (in de hogere niveaus waarschijnlijk Koreaans)? Ik wil dus ook Koreaans doen en ik zie dat het voor alle niveaus dezelfde docent is, dus leuk om te weten dat zij het goed doet!
Wat leuk!! Echt doen!
Wij zijn net begonnen aan het tweede boek! Ik zit nu op het hoogste niveau wat ze aanbieden, want wij waren de eerste groep! Ik weet niet of je al vee kennis heb, anders kan je toch nog doorstromen naar een niveau hoger! En nee ik vind het niet langzaam, op dit moment eerder te snel haha
Oh leuk, klinkt echt goed! Ik denk dat ik in Beginners 2 ga instappen omdat ik wel al Hangeul kan lezen en wel al wat op mezelf heb geleerd.
Ik ben al tijdje heel nonchalant met de Duitse taal bezig. Ik doe dit via een leuke website van de DW (learn German with Nico haha) & een aantal podcasts (o.a. easy german). Ik wil het deze zomer wel iets beter gaan aanpakken, want het blijft nu nog niet super goed hangen. Dus ik moet nu mijn grammatica aantekeningen eens goed uitschrijven. Daarnaast moet ik van mezelf echt eens woordjes gaan stampen. Ik verlies alleen altijd mijn zin in het leren van een taal bij het stampen van woordjes. Ik heb ook al verschillende websites/apps geprobeerd (anki, wrts, quizlet etc.). Dus ik bedacht vandaag dat ik misschien beter woordjes kan leren op de ouderwetse manier, dus ik heb een stapel
flashcards besteld en hoop dat dit beter bij mij past.
Weet niet of je de podcats âZeit verbrechenâ en âserien killerâ al kent of ĂŒberhaupt (haha) houdt van misdaad podcasts maar dit zijn echt mijn favo Duitse podcasts!
Luister zelf ook naar Easygerman en vind die ook tof.
Naar welke Duitse podcasts luister jij allemaal?
Baby inderdaad op Netflix! Soundtrack daarvan is ook grotendeels in het Italiaans dus dat is wel een leuke qua muziek misschien ook
Thanks voor de tips! Ik luister ook twee podcast van de Zeit: Sevus. Gruëzi. Hallo (over de drie Duitstalige landen) en Wie war das im Osten. Wel allebei nog erg uitdagend voor mij haha. En ook nog Coffee break German.