Nieuwe taal leren (o.a. Duolingo)

Ik ben ineens gemotiveerd (en mijn loon komt er toch aan) dus heb deze twee zelfstudie boeken gekocht. Je kunt tegenwoordig veel op internet vinden, maar het leek mij toch wel handig om de basisregels allemaal op 1 plek te vinden en ook gewoon vanuit het Nederlands.

3 likes

Haha, ok heb die film met Nico helemaal bekeken. Blijkbaar is mijn Duitse al heel goed. Ik versta bijna alles ook zonder ondertiteling.

Ik wilde het weer oppakken en Deutsche Welle is daar echt perfect voor.

1 like

Als je klaar bent met de oefeningen bij Nico, dan heeft de Deutsche Welle ook nog een telenovela om mee te oefenen, wel echt heel erg cringy :joy:

1 like

Ik vind italki superleuk en gebruik het ook al superlang (wel in periodes). Ooit begonnen met Engels, maar intussen ook al voor Frans, Spaans en enkele lessen Russisch.

Ik ben nu trouwens begonnen met Arabisch via Duolingo. Allé, momenteel vooral het alfabet, haha.

3 likes

Ik ben begonnen met Grieks via duolingo. Dat hele nieuw Grieks is wel heel anders dan wat ik ooit op school heb gehad haha, ook hele andere uitspraak soms. Heb verder niet de illusie dat ik het echt ga leren spreken maar misschien heb ik er op een toekomstige vakantie ooit nog eens wat aan :woman_shrugging:

Er zit inderdaad wel veel verschil in prijzen en kwaliteit van de docenten op italki. Goedkoper is ook (zoals altijd) zeker niet altijd beter, maar het hangt ook heel erg af van wat je met je lessen wil bereiken. Ik heb lessen gehad waarbij de docent echt supergoed voorbereid was, enorm veel materiaal gaf, ook huiswerk en ik echt heel veel te studeren had tussen de lessen door. Maar ook lessen waarbij je gewoon conversaties hebt en de gewoonte oefent om te praten in die taal (vaak dan nog wel over een thema of aan de hand van een artikel o.i.d.). Daar betaal je uiteraard niet hetzelfde voor, maar kan wel allebei heel nuttig zijn. Ook altijd interessant om een aantal docenten te proberen in het begin, om die range een beetje te ontdekken (en iemand te vinden waar het mee klikt).

Ik ben sinds kort ook weer wat meer aandacht aan het besteden aan m’n Frans. M’n grammatica is erg goed en ik begrijp erg veel (vooral lezen), maar ik merk dat m’n kennis erg “schools” is. M’n kennis van langage familier is een stuk minder goed, waardoor ik gesprekken irl soms minder goed kan volgen. Zeker als er ook nog wat argot gebruikt wordt. Ik ben nu terug series in het Frans aan het kijken en als ik bepaalde woorden of expressies tegen kom die ik nog niet (voldoende) ken, zoek ik ze op en maak ik er (digitale) flashcards van. En ik merk echt vooruitgang op die manier.

In het Frans heb je trouwens ook het “verlan”, waarbij klanken omgewisseld worden (komt ook van “l’envers”, haha). En ik vind het zo fascinerend. Als je erop let, wordt het best veel gebruikt. Een aantal voorbeelden:

• meuf i.p.v. femme
  • chelou i.p.v. louche
  • keum i.p.v mec
  • ouf i.p.v. fou
  • pĂ©cho i.p.v. chopĂ©
  • relou i.p.v. lourd
  • teuf i.p.v. fĂȘte
  • vĂ©nĂšre i.p.v. Ă©nervĂ©

Ik kom het zo vaak tegen en ik blijf het bizar en geweldig vinden :laughing:.

Je aantal ervaringspunten bepaalt vervolgens je plaats op een scorebord, waar je tussen andere deelnemers staat en waarvan de bovensten aan het eind van de week promoveren naar een hogere ‘league’. Competitie! En hoewel ik er nog steeds niet helemaal zeker van ben of de andere deelnemers echt zijn of nep, stimuleert het wel om dagelijks oefeningen te doen en juist dat is essentieel bij het leren van een taal.

Same, same!

4 likes

Haha inderdaad, vraag het me elke keer weer af :p.

Ik doe overigens ook Zweeds, als iemand nog leuke lees- of kijktips heeft, let me know!

1 like

De serie The Bridge is deels Zweeds als ik het me goed herinner. Die vond ik erg goed.

2 likes

Ik heb vandaag een streak van 100 dagen in Duolingo :grin: (Arabisch trouwens).

9 likes

Oeh heel tof Arabisch! Daar ga ik ook aan beginnen nadat ik m’n Spaans A2 tentamens heb gehaald haha :sweat_smile:

1 like

Ik vind een flashcard-programma echt superhandig voor vocabulaire, want woorden “herkennen” is nog wel anders dan er zelf ook opkomen. Ik gebruik zelf Anki, maar er zijn er nog wel meer. Het handige is dat zo’n programma, afhankelijk van je antwoord, zelf bepaalt wanneer je de flashcard moet herhalen. Bij woorden die je kent, wordt het interval steeds groter en woorden die je moeilijk vindt, krijg je iedere dag opnieuw. Ik ben momenteel niet echt heel actief een taal aan het leren, maar ik kijk wel series in het Frans en lees soms in het Frans (ik woon in Frankrijk, dus vind wel dat m’n Frans dan ook beter moet worden :stuck_out_tongue: ). Woorden die ik niet ken of uitdrukkingen die ik interessant vind, voeg ik dan toe aan m’n lijst in Anki (niet alles, hoor, want ik wil nog wel “ontspannend” kijken en lezen).

@lisaanna Ik doe het momenteel vooral voor het alfabet. Ik heb momenteel eigenlijk geen tijd om er een nieuwe taal bij te nemen, haha.

1 like

Ik ga nu wel lekker met m’n Zweeds op Duolingo. Maar heeft iemand toevallig tips voor Zweedse artiesten om te luisteren? Ik luister nu vaak Markus KrunegĂ„rd (lol don’t judge), maar zoek eigenlijk iets leukers en wat 100% Zweeds is

Ah tof, veel succes! Ik ben benieuwd hoe je examen is gegaan.

Ik heb nu een 187 streak voor Italiaans, maar ik blijf al heel lang hangen qua oefeningen. Ik kom op het moment niet echt meer met grote stappen vooruit.

Ik leer Noors en heb een streak van 327 (maar heb een paar keer zo’n streak freeze ingezet) maar ga heel langzaam. Ik ben pas bij unit 3. Ik doe vaak echt maar 1 tot 3 lessen per dag en dat is dan regelmatig ook nog een herhaling. Ben ook wel benieuwd hoe snel jullie gaan

Oh en ik ben benieuwd of jullie pas door gaan naar zo’n volgend rondje/volledige les wanneer jullie er een helemaal hebben afgerond. Daarin sla ik dus ook nog weleens wat over/doe ik maar half, want dan vind ik het geen interessante

1 like

Duolingo heeft al de hele middag een onderhoudspauze, hebben jullie dat ook?
Ik kan dan even in de app en dan stopt ‘ie er mee. Ik was net zo lekker bezig :relieved:

1 like

Ik heb een streak van 669 dagen en ben pas bij unit 4 (Spaans). Ik móét van mezelf minimaal 1 les/verhaal/herhaling per dag doen om de streak te behouden.

Een ‘uitgebreide’ sessie is bij mij vaak 5 lessen dus ik ga ook niet hard.

Ik doe wel alle lessen, maar ben het helemaal met je eens dat er soms nutteloze dingen bij zitten!

3 likes

Late reactie haha, ook voor @banksy maar ik vind Veronica Maggio leuk en ik kan ook aanraden om via spotify de tophitlijsten van Zweden (of welk ander land je ook maar wil) te luisteren en zo nieuwe artiesten te ontdekken. Qua series kan ik nog KĂ€rlek och Anarki aanraden! Bonusfamiljen en Young Royals is ook zweeds maar heb ik zelf niet gezien.

3 likes

mijn vriend leert Arabisch en wil graag een van zijn favoriete arabische liedjes mee kunnen zingen.
helaas vinden we de lyrics enkel in arabisch schrift.
dus zijn we op zoek naar iemand die (uiteraard tegen betaling, niks voor niks) deze liedjestekst kan uitschrijven in fonetisch schrift, maar wel in het arabisch, dus geen vertaling naar het NL
zo kan hij het dan lezen en meezingen

het gaat over dit lied : rachid taha - el h’mame

Heeft hij al geprobeerd om hem gewoon in Google Translate te plakken? Daar wordt het Arabisch schrift omgezet in het Latijns schrift, krijg je de vertaling en kan je het laten voorlezen.

1 like