Nieuwe taal leren (o.a. Duolingo)

Ahhh daar heb ik mij gister ook opgegeven! Voor de beginners cursus :smile: had ze gebeld en het klonk super professioneel. Als je ook de online cursus doet zitten we misschien wel bij elkaar, gezellig!
Edit: oh je doet de cursus maandag zie ik, dan is het vast niet de online cursus want die is op dinsdag.

Haha dat zou wel leuk zijn geweest! Ik doe hem ergens op locatie! :slight_smile:

1 like

Ik zit een beetje te twijfelen. Onze cursus Frans eindigde ook online en ik vond dat iets minder prettig werken, werden er om de zoveel minuten uitgegooid ivm tijdslimiet.
En het liefst begin ik met boek Perspectives 1 en deze cursus is boek 2.

De docent maakt inderdaad zoveel verschil. Hopelijk kan je een leuke plek vinden. Van tevoren weet je vaak nog niet zoveel. De meeste websites lijken een beetje op elkaar.

Ik woon nu in BelgiĆ« en daar zijn taalcursussen naar mijn idee wel goedkoper. Ik betaal 180 euro voor een heel studiejaar (lessen van 3 uur) In Nederland betaalde ik iets van 400 euro voor een half jaar en de lessen waren korter dan 3 uur. Daardoor haak je misschien in BelgiĆ« ook makkelijker af? Veel mensen volgen de cursus Frans ā€˜gedwongen’ vanuit hun werk. Dus niet iedereen is even gemotiveerd.

@Zoeva Dat is ook stom. Konden ze geen betaalde variant nemen zonder tijdslimiet? :sweat_smile: Hoe komt het dat met boek 2 begint? Misschien is deel 1 echt de basis-basis en beheers je dat al? Aan de andere kant wel belangrijk dat je de basis goed begrijpt, want daar kan je verder op bouwen.

Nee was graties, weinig opties …
Ik had verwacht dat de cursus echt voor beginners zou zijn, maar iedereen was al veel verder. Mijn kennis is gestopt bij de mavo en de anderen hadden vwo6 niveau en dat is wel een groot (grammaticaal) verschil.

Waar ga je dit doen?

Ik ben dus geïnspireerd door dit topic en begonnen met Spaans via DuoLingo en dat gaat best goed. Maaaar: is er een reële kans dat ik hiermee straks ook echt mezelf verstaanbaar kan maken of moet je daarvoor echt op cursus ?

Dat ligt echt aan jezelf denk ik. Als je alles wat je hebt geleerd bij Duolingo ook gebruikt, kom je een aardig eindje met basis gesprekken. Ik vind het zelf veelste eng om te praten en ben te bang om fouten te maken (heel stom), dus heb wel echt oefening met een docent of language exchange nodig.

Ik ben nu aan het kijken om een Spaanse cursus te doen. Is er nog iemand die een leuke docent kent?

Thnx, duidelijk @Parasol @Zemraluani en @Wonderland ! Dan eerst maar eens verder oefenen tot ik met duolingo genoeg basisdingen ken om verder te oefenen, vind het wel echt leuk though dus dat scheelt

1 like

Ik heb mn telefoon in Duits gezet maar al mn apps zijn ook Duits, dat was ff schrikken hahaha

1 like

Ik heb net de eerste les van mn minor achter de rug en w t f. Waarom ben ik niet gewoon een minor audio maken gaan doen

Ik kan alles goed verstaan en lezen maar als ik iets wil terugzeggen komt er een woordenbrij van Engels, Duits en Nederlands gemixt uit, dat is dus gewoon woordenschat en oefenen denk ik? Verder zijn we nog niet echt gekomen

Ja dat is gewoon echt oefenen en wennen! Ik heb een tijdje echt een hele vreemde mix van Nederlands/Zweeds/Engels uitgebrabbeld als ik Zweeds wilde praten maar als je het vaak genoeg doet komt het wel. (wil niet weten hoe het nu is als je mij tegenover een zweed zet maar goed)

1 like

Minor Taal en Cultuur toevallig?

Ik doe die minor, maar dan Spaans en had vanmorgen ook m’n eerste les. Vond het echt megaleuk, maar ben wel echt even aan het bedenken hoe ik dit allemaal ga onthouden. Denk dat ik maar gewoon WRTS-lijsten ga maken met alle losse woorden, werkwoorden etc. ofso.

Ja! wat grappig!

1 like

Ik begin binnenkort aan een cursus Spaans! Ben al een jaar bezig met Duolingo en oefen ook met mijn vriend maar ik mis vaak toch wel wat meer grammatica-uitleg. Ik merk dat ik wel redelijk wat kan zeggen omdat ik Duolingo of mijn vriend napraat maar soms weet ik echt niet waarom zinnen zijn zoals ze zijn. Ik had afgelopen week een kennismakingsgesprek met de docente en ze legde al wat dingen uit die ik verkeerd deed en het was zo verhelderend. De laatste keer dat ik serieus een taal leerde was op de middelbare school maar ik heb er echt heel veel zin :).

Sinds kort praten mijn vriend en ik als we samen zijn een halfuurtje Nederlands (voor hem) en een halfuurtje Spaans (voor mij) en dat is heel nuttig. Aan de ene kant valt het me telkens mee hoeveel ik al kan zeggen over bepaalde onderwerpen en aan de andere kant wordt duidelijk welke woorden ik nog in mijn woordenschat mis haha.

5 likes

Ik! Ik heb een keer een Duits beginnerscursus vanuit het Engels gedaan. Mijn Engels is C2. Ik heb er geen problemen mee gehad, al denk wel dat ik het iets makkelijker had gevonden om vanuit het Nederlands te leren. Ik moest op sommige momenten namelijk wel even schakelen (ik denk vooral omdat ik op de middelbare school Duits vanuit het Nederlands leerde).

1 like

Zijn er hier mensen die Chinees leren via Duolingo (of iets anders)?

Ik heb Chinees geleerd via HelloChinese maar heb het maar kortdurende gedaan maar vond de app wel erg fijn dus misschien een tip!

Oh thanks, zal eens kijken. Ik was ooit begonnen aan een NTI cursus, maar dat vond ik toch te veel werk ofzo (Ik zit al lang niet meer op school, dus ik kan me er niet toe zetten zegmaar). Duolingo is wel grappig, maar er wordt nĆ­ks uitgelegd qua karakters enzo…