Maar hoe zou je dat kunnen oplossen? Meerdere dagen stemmen werkt niet en is een stemplicht wel gewenst?
Een stemplicht vind ik eigenlijk niet zoân gek idee, zou niet zo goed weten wat er tegen is? Behalve administratieve rondslomp voor uitzonderingen en boetes etc. Maar er zijn landen waar een stemplicht al bestaat en dat gaat volgens mij prima.
edit: ja er zijn natuurlijk wel bezwaren te bedenken, hier een overzichtje van de voors en tegens
https://legalanswers.sl.nsw.gov.au/hot-topics-voting-and-elections/compulsory-voting-and-against
Vind het alsnog wel interessant om te overwegen.
Ik denk dat veel mensen vanuit Utrecht richting de Bilt en Zeist zijn verhuisd omdat hier nog iets makkelijker aan een woning te komen is.
Ben blij dat het rare gedoe met die nepprofielen uiteindelijk niks gekost heeft. Hopelijk wordt er ook echt iets met âgroenâ gedaanâŠ
Jaaa valt me echt enorm mee van zeist! Nieuwegein is ook vvd gebied kennelijk normaal. Maar ook in Houten en Baarn is GroenLinks ineens een van de grootste partijen.
@Swelgje ja denk ook dat je het effect van verhuizing van Utrechters ziet. In Stichtse vecht (Maarssen) is de vvd ineens ook veel kleiner en komt GroenLinks op. Nouja goed nieuws (voor onze linkse bubbel)
Ja vraag me idd ook af of burgers die verplicht hebben gestemd zich ook echt beter gerepresenteerd voelen. Maar onderwijs? I donât know, is dit niet al heel lang geprobeerd met lessen burgerschapsvorming e.d?
Hier, naast Baarn, heeft GL ook een flinke boost gekregen, maar het is en blijft een boomerdorp waar de twee grootste partijen lokalos zijn die elkaar de tent uit vechten.
Veel blanco stemmers of mensen die op gekke namen stemmen? Kan me niet voorstellen dat mensen zonder interesse in politiek echt hun best willen doen als het ze verplicht wordt.
Ja, en trotse drager van de titel âminst gebruikte station van Nederlandâ.
De lokale partij gemeentebelangen is hier in zetels verdubbeld (!), CDA heeft het meeste verloren. GroenLinks ook een zetel verloren Achja, gemeentebelangen is ook niet zo verkeerd qua duurzaamheid.
Misschien een beetje wishful thinking hoor, maar het zijn elkaars tegenpolen dus de verwachting dat ze eruit gaan komen zijn niet heel groot.
Ik weet niet of het al is gezegd, maar BIJ1 krijgt er (voorlopig) twee zetels bij in Amsterdam. Heb niet op ze gestemd, maar vind het supergoed nieuws! FvD verliest juist twee zetels en heeft er nu nog maar een.
En VOLT blijft gelijk, had ik na GĂŒndogan (was landelijk, maar toch) eigenlijk niet verwacht. Al weet je natuurlijk niet of ze lokaal waren gegroeid als het niet was gebeurd.
Jaa en FvD nul in Utrecht, terwijl de stad echt helemaal vol hing met hun posters. Opluchting vind ik!
Wat ik héél moeilijk vond was dat er in mijn gemeente dus geen partij was waar ik iets voor voelde, er waren sowieso maar 5 keuzes, 4 (zwaar)christelijke of fvd, alsof de mensen die net als mij zijn het ook opgegeven hadden en maar gewoon niet mee hadden gedaan met hun partij??
Is hier in de Heële ook, meeste stemmen naar de ouderen partij. Maar de opkomst was weer een van de laagste en de mensen die wel gaan stemmen, tja dat zijn vaak toch de ouderen. Dus vrij logisch dan ook denk ik.
Hahah, dit filmpje. Oh, laadt niet, nouja: gejuich omdat FvD op 0 zetels uitkomt.
Dit maakt me zo trots op Groningen. Heel duidelijk signaal. Hier geen fascisten a.u.b.
Zoals het nu lijkt gaan we een hele groene gemeenteraad krijgen.,
Ik zie dat de lokale Haagse partij Hart voor Den Haag flink heeft gewonnen en dat oud-minister van Vreemdelingenzaken en Integratie en voormalig voorvrouw van Trots op Nederland Rita Verdonk ook een zetel krijgt. Ik wist helemaal niet dat zij weer in de politiek zat. Rondom haar zijn best wat incidenten geweest (Ayaan Hirsi Ali, Schipholbrand, uitzetten van Iraanse homoseksuele asielzoekers etc). Hopelijk levert ze voor Den Haag geen gedoe op. Ik ken die partij niet, is neem ik aan (populistisch) rechts?
Vreselijk mens met haar âniet rechts, niet links maar recht door zee!â (maar wel heel erg rechts dus) ik hoor het nog zo in mn hoofd aaahh cringe