Maar het zijn er 1115
Ik ben het met je eens dat het te makkelijk is om te zeggen: als de toeslagenaffaire de onderliggende reden was voor de uithuisplaatsing, zet die kinderen dan allemaal weer terug. De problemen thuis die eruit voortkomen zijn opeens weg als de âschuldâ niet bij de ouders ligt.
MAAR, in Nederland worden extreem veel kinderen uit huis geplaatst, de meeste van heel Europa. Veel kinderen worden er helemaal niet beter van. Je zou in plaats van die kinderen uit huis plaatsen omdat de omstandigheden thuis niet afdoende zijn, het ook kunnen omdraaien en niet kind uit de omstandigheden halen, maar het gezin helpen om de omstandigheden te verbeteren. Maar in NL wordt eerst je kind van je afgepakt en moet je het vervolgens verder zelf uitzoeken.
Hoe moeilijk kan het zijn om schulden helpen af te betalen? Zeker als ze aantoonbaar niet jouw schuld zijn? Uit onderzoeken blijkt dat simpelweg schulden van arme mensen afbetalen veel meer winst (in geld, geluk, zorgkosten, beroep op overheid, wat dan ook) oplevert dan ze maar laten boeten. In het geval van de toeslagaffaire extra wrang dat dat zo moeilijk gemaakt wordt omdat de oorzaak van die omstandigheden aantoonbaar bij de fucking overheid ligt en de kinderen (en hun ouders) daar zo schrijnend de dupe van zijn.
Sorry, maar dit is echt niet per definitiewaar. Natuurlijk zal het in schrijnende gevallen wel gebeuren, maar veilig thuis doet er eerst alles aan om hulp te bieden en de situatie te verbeteren. Pas als er geen verbetering is / ouders hulp dreigen wordt de stap naar de raad vd kinderbescherming genomen voor een advies/zaak. (Ik heb helaas inmiddels zelf van heel dichtbij ervaring op dit gebied).
Ben verder met je eens dat er meer moet worden gedaan voor deze slachtsoffers en bv hun schulden etc. Maar er heerst bij veel mensen zoân beeld van veilig thuis is de vijand en plastst je kind uit huis, terwijl dat in veel gevallen dus helemaal niet waar is.
Ja die zin is inderdaad te kort door de bocht.
Ik geloof ook wel dat organisaties als veilig thuis er alles aan doen om de situatie te verbeteren, maar er zit een grens aan hun bevoegdheden. Ze kunnen geen schulden afbetalen bijv.
Veilig thuis stelt regelmatig als voorwaarde dat ouders met behulp van bewindvoering de financiën op orde gaan krijgen. Dan wordt er vaak een schuldhulpverleningstraject opgestart.
Ze kunnen dan misschien zelf geen schulden afbetalen maar pakken het wel zeker op.
Plus: al zou het er maar één zijn, dan is dat alsnog een onvoorstelbaar en onmenselijk leed dat veroorzaakt is door de staat. Bij een rechterlijke dwaling doen we daar toch ook niet lichtzinnig over? En nu betreft het zowel ouders als kinderen nota bene. Ben bang dat de betrekkelijke maatschappelijke afkeur (de regeringspartijen zijn hier nauwelijks op afgerekend) vooral ook iets zegt over de vooroordelen in onze maatschappij.
Dit inderdaad: deze mensen werden onterecht als fraudeur bestempeld en hadden daardoor ook onterecht geen recht op schuldhulpverlening. Ze zijn absoluut niet te vergelijken met de âreguliere populatieâ die wel hulp kreeg bij schulden. Ze stonden bij elke instantie al met 10-0 achter want ja de Belastingdienst zegt dat het fraudeurs zijn en die liegen niet. No way dat hun cases fair en zonder vooroordeel beoordeeld zijn, dat kan niet eens want de feiten lagen niet op tafel.
Ik word bij elk nieuw feitje over deze affaire steeds een beetje misselijker en bozer. En ik kan al helemaal niet tegen het bagatiliseren van de problemen. Moet je je eens indenken in welke Kafkaëske nachtmerrie je belandt bent dat zelfs je kinderen je afgenomen worden. En zelfs nadat duidelijk is hoe dit in hemelsnaam heeft kunnen gebeuren er nog steeds mensen zijn die het kunnen relativeren omdat ze geloven dat dit hun nooit zou overkomen en dat het toch ergens wel de eigen schuld moet zijn van de slachtoffers. Het rapport is niet voor niets Ongekend onrecht genoemd, en toen waren deze uithuisplaatsingen nog niet eens bekend.
De Annets van de wereld ![]()
Ik vind het zo tekenend dat het het bestaansrecht van de overheid is om burgers te beschermen. Zéker in liberaal opzicht. Wanneer het tegenovergestelde gebeurt en de publieke reactie zo lauw is, dan kan je toch niks anders concluderen dan dat deze groep nog steeds of opnieuw als tweederangs burgers gezien en behandeld wordt. Ik vind het echt ontluisterend hoe schouderophalend er over wordt gedaan.
Ja en ze betalen gewoon al hun belastingen! Applausje voor Annet ![]()
Wat een afgrijselijke beelden en berichten komen er naar buiten over het gebied rondom Kiev. Ik had ergens toch de naĂŻeve hoop dat het er niet zo barbaars aan toe zou gaan als we weten van andere oorlogen en conflicten. Ik deel even geen linkje of details, maar het staat op alle nieuwssites wel. (Ik zat argeloos te scrollen en krijg het nu al de hele ochtend niet meer uit mân hoofd.)
Zo de NOS had ook wel even een trigger warning mogen plaatsen voor de fotoâs bij het artikel over Boetsja.
Pff nou inderdaad⊠wat een ellende
Ik ben ook nog eens bang dat we deze oorlogsmisdadigers helaas nooit berecht zien gaan worden in een tribunaal ):
Misschien gaat het hier ook al over in het corona topic, maar hoe erg is dit?? Wat mij betreft gaat dit veel breder dan corona, dit kan toch niet?!
Sjanghai verdedigt beleid om kinderen met corona te scheiden van hun ouders Sjanghai verdedigt beleid om kinderen met corona te scheiden van hun ouders | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (via @NUnl)
We komen nooit van Stef Blok af he
Ik hoor ze in Moskou tot hier gieren van het lachen.
Soms werken beelden beter. Het laat misschien beter zien hoe de stempel kan doorwerken: van (onterecht) fraudeur naar âslechte ouderâ (je kinderen worden uit huis geplaatst), âafgekeurdâ (niet meer kunnen werken) en âwanbetalerâ (je huur niet meer kunnen betalen).