Nieuws, actualiteit en politiek #3

Gewoon Oekraïne, zonder de.

24 likes

Bijna alsof Polen ook ‘we’ (de NAVO) is en zelf gekozen heeft voor aansluiting omdat zij (en de Baltische Staten) al jaren lang weten hoe Rusland de buurlanden ziet, of eigenlijk niet ziet. Vind het zo’n rare aanname dat de uitbereiding van de NAVO een soort kolonialisme is waarbij ‘we’ (west-Europa en Canada/VS) steeds verder naar het oosten willen just because.

Nee deze landen wilden bescherming van een bondgenootschap omdat ze altijd al wisten dat ze zonder fucccccccked zouden zijn zoals Oekraïne nu.

25 likes

Zeker niet. 1 voorbeeld: Guantanamo Bay

4 likes

Rusland had ook afgesproken dat als Oekraïne z’n kernarsenaal zou inleveren Rusland garant zou staan voor de veiligheid van Oekraïne.

Tijden veranderen, de vijand verandert, de wereld verandert. Het is aan potentiële NAVO leden zelf om voor lidmaatschap te kiezen, altijd. Niet aan Putin/Rusland en zijn ‘acceptabele’ grenzen/neurale zone. Finland heeft zich jaren gehouden aan de wens van Rusland om neuraal te blijven en Guess hoe belangrijk jouw side of the deal is als je tegenstander schijt heeft.

Dit heeft echt niks te maken met de NAVO die ‘steeds verder gaat in de richting van Rusland’, dit is Putin die jarenlang oorlogsmisdaden in Georgië/Syrië/Donbas/Luhansk heeft mogen aansturen zonder stevig antwoord uit het Westen.

10 likes

Maar Guantánamo heeft dan weer niks met de NAVO te maken, dat is puur van de VS. Dan kan je allerlei dingen gaan noemen die de VS over de jaren heeft uitgevroten, maar die zijn niet met goedkeuring/onder de vlag van NAVO. Bijna elke regionale (Turkije) of supermacht (VS) gebruikt geweld om macht te behouden in de invloedssfeer.

Het gaat om hoe NAVO als samenwerkingsverband opereert, niet om de Staten als losse actoren. Noem dan het bombardement van Belgrado als je een de morele superioriteit van de NAVO vs Rusland zou willen vergelijken.

5 likes

Het is een voorbeeld dat een bij de NAVO aangesloten land zich zeker niet keurig gedraagt, wat @anon3219017 aanhaalde.
Je kunt van allerlei andere dingen zeggen, maar ik reageerde specifiek hier op, dus beetje onzin om dan te reageren over een ander aspect.

3 likes

Ik bedoel Turkije zit bij de NAVO en vermoord al jaren Koerden.

Niemand denkt toch dat een NAVO lidstaat per se vrij van slecht gedrag moet zijn. Daar gaat het ook helemaal niet om.

6 likes

Stel dat HdJ vandaag een motie van wantrouwen krijgt, kan hij dan ook echt het kabinet uitgezet worden? Aangezien hij al in een andere functie zit.

Ik ben het met je eens. Ik heb niet eerder echt stilgestaan bij het imago van NAVO eigenlijk.

2 likes

Lol:

11 likes

De oorlog in Irak en Afganistan in begonnen na 9/11. De VS heeft artikel 5 NAVO ingeroepen. Een aanval op een lidstaat wordt beschouwd als een aanval op alle lidstaten. Dit betekent dat alle lidstaten de aangevallen lidstaat bijstaan. Hoe of in welke mate wordt bijgestaan, is niet vastgelegd. Het artikel is sinds het bestaan van de Navo maar één keer ingeroepen.

Oekraïne is geen Navo lidstaat en kan zich dus ook niet beroepen op dit artikel. De opstelling van de Navo zal veranderen als bijv. de oorlog uitbreidt naar Polen.

1 like

Ja als er drama komt wil ik dit live meemaken

Cda gaat dus proberen Hugo te redden

8 likes

Ja ik. Ongelooflijk de reactie van mw VD Berg (CDA).
Maar verrassend misschien niet. Verwacht wel dat Hugo er met een waarschuwing vanaf komt.
Ik snap wel dat dit debat over de mondkapjesdeal gaat maar vind dat er wel erg weinig aandacht is voor het privemailen en ‘in de tas stoppen’ en daardoor het verstoren van de WOB.

Edit: ik had bemoeienis van Omtzigt niet verwacht. Gaat hij ook nog spreken vandaag?

Edit2: haha love Jesse nu, “ga alsjeblieft zitten”

5 likes

Hugo denkt dat hij een Markje kan gaan doen.

5 likes

Helaas kan hij dat waarschijnlijk ook :sob:

1 like

Ja dat vrees ik ook
Motie van wantrouwen en dan net niet genoeg tegen en dan blijft alles zoals het was

3 likes

Ze hadden Omtzigt al opgeofferd en nu is de cda offeringsquota vol. Anders kon je Hoekstra en De Jong allang voor de bus gooien.

1 like

9 likes

Ik mis een glas 10 jaar oude Barolo in dit geheel.

3 likes

Welkom in Tattastan

9 likes