Absoluut eens met wat je zegt over de echte spoed momenten! Die komen denk ik wel echt heel erg weinig voor en in de meeste gevallen waar trauma’s opgelopen zijn had dat in toestemming etc anders gekund.
Voorbeelden uit eigen bevalling
Bij mijn eigen bevalling bijvoorbeeld (die met mijn eigen collega verloskundige, gynaecoloog en verpleegkundige was dus enorme vertrouwde omgeving). Het persen vorderde door m’n ruggenprik en gebrek aan persween niet denderend vlot. Al vrij snel kreeg ik zonder vragen 8 vingers in mijn vagina om ‘richting te geven’ hard geduwd. ik nog verdoofd door ruggenprik beneden, voelde dus echt vrij weinig effect van die richting en had absoluut ook geen zin. Ik heb daar zelf verre van last van maar achteraf besefte ik wel dat dit de momenten zijn dat trauma’s totaal onnodig kunnen ontstaan door handelingen die wel echt heel goed bedoeld waren.
Vervolgens kreeg ik een vacuüm en wist de gynaecoloog door mijn bevalplan (en natuurlijk ook wel omdat ze me goed kent maar dat terzijde) dat ik geen standaard knip wilde en daar heeft ze ook echt haar handelen op aangepast. Onder anderen daarom sta ik achter elke keuze die we met elkaar gemaakt hebben en zou ik ondanks m’n zeer medische ziekenhuis bevalling alles opnieuw zo gedaan hebben.
Het is ook zo zonde dus dat in zulke nieuwsberichten en discussies het zo zwart wit lijkt en het soms zo in twee kampen wordt neergezet terwijl dat totaal niet bijdraagt aan een open gesprek en situatie om te ontwikkelen.