Ik moet met die Nokia van Rutte meteen denken aan dealers en andere criminelen die zulke telefoons gebruiken omdat ze lastig af te tappen zijn. Kan me voorstellen dat ie zo’n mobiel dan juist wel gebruikt voor sneaky zaken.
Wat ik niet begrijp is waarom een premier zelf mag kiezen welke telefoon hij gebruikt, ook in verband met de veiligheid. Waarom is er geen werktelefoon voor de premier die verplicht gebruikt moet worden (en dan ook adequaat is beveiligd)?
Zelfs in de VS is dit beter geregeld:
Hier nog een stukje uit 2019 over de veiligheid van Rutte’s nokiaatje:
Zal wel weer de Hollandse nuchterheid zijn en dat we niet met elkaar moeten bemoeien. Al die zorgen zijn voor anderen. “Wij zijn niet zo paniekerig”
Maar van wie wil je de berichten dan opvragen als je niet weet wat je zoekt en waar je het moet zoeken? En misschien heeft hij wel allemaal afspraken gemaakt met niet-ambtenaren waarvan je niet zomaar de berichten kan opvragen. Directeuren van grote bedrijven ofzo?
Ja dat dus
ik ga er eigenlijk vanuit dat dat op die sneaky nokia wel is weggemoffeld.
Als de berichten qua thema binnen de reikwijdte van het WOO-verzoek valt, dienen deze wel te worden geïnventariseerd maar worden ze bijv niet vrijgegeven (en worden ze dus gelakt). Dus ze moeten nog steeds gearchiveerd zijn! En niet verwijderd
Als je iets onder het tapijt wil vegen, is het dan slim om een geschreven berichtje te sturen, met welke telefoon dan ook, die aankomt bij een ontvanger en je daarmee de controle verliest wat ermee gebeurt? Als de ontvanger een publieke partij is, valt het alsnog binnen een wobverzoek aan hun kant. Kan me idd voorstellen dat bij alles wat spannend is, zo min mogelijk geschreven wordt gecommuniceerd.
Ik neem aan dat je niet zomaar lukraak allerlei berichten kan opvragen als je niet weet waar je zoeken moet. Zovan doe mij alle berichten die iedereen heeft ontvangen van Rutte van 2021 tm nu. Dus dan wordt het als nog lastig en nu meneer aan realtime archivering doet kom je ook niet zo snel iets op het spoor
Als hij in zijn rol als MP direct met dat soort figuren zit te sms’en lijkt me er eigenlijk sowieso al iets flink mis. Al heb je misschien wel gelijk (geen idee). Ik dacht alleen dat meer aan Hugo en Van Dissel enzo.
Waarom zou Rutte geen contact mogen hebben met bestuurders in de private sector?
Tuurlijk is er contact tussen bewindspersonen en bestuurders van private organisaties, in veel gevallen zijn dat relevante stakeholders. Vaak is het de keuze tussen afstemming en of enkel een heads up geven, en negatieve publiciteit vanuit die hoek. Ook heb je als overheid doorgaans een meewerkende houding van de private sector nodig om iets te kunnen bereiken, dus dan heb je er geen belang bij om de communicatie te beperken.
In hoeverre de (financiële) belangen van private partijen het inhoudelijke beleid beinvloeden, hangt af van hoe een partij tegenover de markt staat en ook wat de juridische context is, maar ik denk dat het nogal naïef is om te denken of zelfs te wensen dat dit gescheiden werelden zijn.
Als ik zie hoe de Tweede Kamer keer op keer geschoffeerd wordt als hoogste orgaan in onze democratie als het gaat om informatievoorziening, dan hebben we echt wel een flink probleem als het bedrijfsleven wel een direct lijntje heeft met een MP die stelselmatig z’n berichten verwijderd. Dat er contacten en korte lijntjes zijn, lijk me logisch, maar dan wel via de officiële kanalen met betrokken ambtenaren zodat het controleerbaar en transparant is. Die man heeft echt een heel team om zich heen.
Ja dat is nou net het hele idee van de WOB. Als private partijen het beleid beïnvloeden zonder dat de kamer of journalistiek dat kan controleren, is dat corruptie. Toch wel erg bijzonder dat afschaffen van de dividendbelasting in geen enkel verkiezingsprogramma stond en toen wel in het regeerakkoord. Zelfde met verlagen ipv verhogen van de vermogensbelasting.
maar als dit dus via die nokia van Rutte gaat, dan is dit toch super ondoorzichtig en niet democratisch?
Volgens mij werd er bij de WOB weleens misbruik van gemaakt door burgers die continue verzoeken gingen indienen bij gemeentes Bij de WOO is hier iets meer bescherming tegen, tegelijkertijd wordt er veel meer actieve openbaarheid gevraagd.
Met deze discussie realiseer ik mij wel ineens dat ik echt beter de WOO de komende tijd moet bestuderen, want ik heb er veel mee te maken haha.
Klopt alleen zijn zaken als de IT nog helemaal niet op orde, dus gaat nog lang duren voordat de rijksoverheid volledig aan de nieuwe wet voldoet zoals de wet ook bedoeld is
Ach, je bent de enige niet die er nog niet op is voorbereid, ookal is hij al ingegaan. 🫠
Er zijn online wel goede overzichten te vinden. Weet niet of het relevant voor je is maar de VNG en de Grip op informatie weken van KIA maken het heel behapbaar.
huh echt wtf, een prikkel om dan een goedkopere woning te zoeken of snap ik het niet goed? Hoezo zou je dat in godsnaam moeten prikkelen, alsof mensen voor hun lol zo veel geld aan huur betalen
Ohhhhhhh van mijn weinige geld moet ik gewoon zoeken dat is wat ik miste
Ik denk dat er wordt bedoeld dat mensen die in een sociale huurwoning wonen maar daarvoor ‘te veel verdienen’ iets duurders/in de vrije sector zouden moeten zoeken. Om zo scheefwonen tegen te gaan? Maar dan snap ik ook nog steeds niet waarom je dat zou doen - in plaats van minder toeslag ontvangen dan voorheen moet je dan maar gewoon meer huur gaan betalen en geen toeslag ontvangen? Is het zo dat je ongeacht je inkomen, altijd toeslag ontvangt bij sociale huur?
(Zoals altijd zorgt Hugo voor meer vragen dan antwoorden)