Vrouwen zijn niet op de wereld om ergens beslissingen over te nemen, daar zijn alleen mannen toe geschikt. Mannen hebben ook de bevoegdheid en het gezag gekregen om òver vrouwen te beslissen. Dit staat namelijk in een 2000 jaar oud geschrift en God verhoede dat we die teksten proberen te lezen vanuit de tijdsgeest van toen. Nee, we nemen dit letterlijk en passen het zeer direct toe op onze eigen leefwereld. Logisch toch.
Hahaha ik snap je abracadabra helemaal. ![]()
Ik denk ook dat er in de kern over alle kerkverbanden gezien gewoon een conservatief deel en een vooruitstrevend deel is en dat het wel in tweeën opgesplitst zou kunnen worden. Ik stel me zo voor dat je in het progressieve gedeelte van de protestantse kerken dan plaatselijk nog best wel verschillen hebt (van vrouwen slechts in de kerkenraad tot aan gemeentes die bijvoorbeeld een transitie’sacrament’ hebben) omdat er meer tolerantie is voor onderlinge verschillen. Het conservatieve deel zou misschien zelfs wel samen kunnen gaan met de evangelischen waardoor we een soort Amerikaanse evangelicals krijgen (of zeg ik nu iets heel radicaals — qua vorm zijn de verschillen natuurlijk wel enorm maar inhoudelijk kunnen ze prima door één deur denk ik). Overigens hoop ik dit laatste natuurlijk niet want ik zou liever zien dat de fundi’s langzaam uitsterven. Maar ik vrees ervoor want ben echt verbaasd hoeveel kinderen naar dezelfde kerk blijven gaan als hun ouders (en dat in combinatie met veel kinderen maakt dat het aantal conservatieve christenen niet echt daalt geloof ik).
Hier in het dorp is het al vreselijk ingewikkeld om de ene protestantse gemeente een paar keer per jaar bijzondere diensten (zoals Hemelvaart/Kerst etc) met de andere protestantse gemeente te laten organiseren. En qua ligging zijn ze heel vergelijkbaar, en bovendien is de ene gemeente niet meer dan een tiental 60-plussers, dus over 10 jaar bestaat die gemeente niet eens meer.
Dus dan denk ik dat samengaan over kerkelijke grenzen heen helemaal een mission impossible is
Maar het is wel een mooi idee haha.
En volgens mij krimpen inderdaad juist de conservatievere delen van de kerk het minst en wordt het alleen maar conservatiever en radicaler. Hoe groter de kloof immers wordt met de ‘buitenwereld’ hoe meer in zichzelf gekeerd en op zichzelf gericht de overblijvers. En hoe meer tegengeluid er is, hoe vaster overtuigd dat ze moeten vasthouden aan hun ideeën. Dat is denk ook gewoon hoe de menselijke aard en groepen werken.
Overigens neemt het kindertal wel af denk ik, maar dat baseer ik dan op mijn eigen familie statistieken
Mijn ooms&tantes aan beide kanten hadden gemiddeld 8-10 kinderen, en mijn neven&nichten nu zo’n 4-5 (gebaseerd op degenen die rederlijkerwijs uitgebaard zijn) ![]()
Ja ik heb ook wel het idee dat het afneemt! Ik denk dat de wetmatigheid ‘minder armoede leidt tot minder baby’s’ ook opgaat voor conservatieve christenen maar dat de reactie gewoon wat trager is.
Verder helemaal eens met wat je zegt over verschansen in eigen gelederen!
Haha dit lijkt me heel interessant om te zien ![]()
Paar uur geleden kreeg ik ook een nos melding dat gazprom stopt met gas leveren aan nl om deze reden. Ik maak me echt elke dag steeds meer zorgen om hoe alles gaat verlopen de komende tijd…
Ik vond de kop wel een beetje sensatie zucht. ‘Aan Nederland’ bleek namelijk 1 specifiek Nederlands bedrijf te zijn…
Is het niet zo dat zij gas distribueren in Nederland als enige?
Ik las dat Jetten zei zowel geen gevolgen voor de Nl huishoudens als het Nl bedrijfsleven te verwachten
… omdat ze elders ook gas ingekocht hebben
Maar is dit dan direct een probleem? Er wordt al maanden gewerkt aan een noodplan voor wanneer dit zou gebeuren, elders inkopen is daar onderdeel van. En ja dat is hoogstwaarschijnlijk duurder dan het gas van Gazprom maar ik denk dat nu die (toenemende) zekerheid van voorraad/levering hebben beter is dan over 3/4 maanden shit over ons heen krijgen wanneer de herfst alweer aanbreekt.
Het ging erom of het sensatiezucht was omdat het maar aan één bedrijf geleverd werd maar dat lijkt me niet het geval. Verder weet ik ook niet meer dan in het NOS artikel staat
Ah zo, ja dat is GasTerra, maar die hebben op hun beurt ook weer contracten dus via die keten worden inderdaad meerdere leveranciers en bedrijven geraakt.
Het is gelukkig een relatief klein aandeel van het verbruik in Nederland en ik denk echt dat “we” hier naar omstandigheden goed op voorbereid zijn.
Ik las dat maar 15% van het gas dat Nederland inkoopt, Russisch is. Daar probeer ik me maar aan vast te houden, dat het in die zin mee gaat vallen qua tekorten. Dat zegt alleen niks over de prijzen ![]()
Ik snap eigenlijk niet waarom er niet meer advies word gegeven om via andere airports te vliegen ( of uberhaubt met de trein of anders te reizen. NL heeft er toch al minstens 4 ofzo. En dan heb je als je bijv dicht bij de belgische of duitse grens woont ook nog meer keus. Oke andere airports gaan niet overal naar toe maar toch. Waarom zou je jezelf die hectiek aan doen.
O deze documentaire, ik kan m gewoon niet afkijken.
Die meedogenloze kilheid van zo’n kerkbestuur, vastgedraaid in hun dogma’s. Het totale onvermogen om een mens in nood te helpen. En die vrouw, echt, mijn hart breekt. Zo eenzaam en op drift, een hoofd dat een levenlang is volgestouwd met overtuigingen waar haar hart niks mee kan.
Pff, ik weet dat het niet overal zo dramatisch is in de reformatorische wereld als in deze documentaire, maar dit is er ook, een bijna onmenselijke kant, onmacht om met de grijstinten van een leven om te gaan. Zo intens pijnlijk.
Ik denk dat de meeste mensen hun vlucht al veel langer van tevoren hebben geboekt
De “studio energie” podcast is echt een aanrader om hier wat meer over te leren. Veel gesprekken met energie analisten hoe de situatie in NL/Europa nu is qua gas (en energie).
Ik denk ook dat we dit jaar misschien nog wel ok zijn, maar het hele verhaal dat we alles wel kunnen vervangen met LNG uit de USA is echt een droom.
Vind het ook pijnlijk dat de CO2 uitstoot nu weer zo heftig omhoog gaat. Rotterdamse haven had al jaren minder uitstoot tot de oorlog in Oekraïne uitbrak. Pijnlijke situatie voor onze energie/klimaat crisis ![]()
Omg wat
![]()
Mogelijk vanaf volgend jaar >1,5% rente op je studieschuld. Ik haat dit fakking land ze kunnen toch niet iedereen een lening met 0% aanbieden en dat daarna VERANDEREN???
Mag ik nog wel verontwaardigd zijn!!