Nieuws, actualiteit en politiek #3

Ik zie de laatste paar dagen al filmpjes van een soort ‘dit zijn de staten van de VS’ liedje incl. aantal shooting incidents van dit kalenderjaar te zien en dan reactie van een niet-Amerikaan erop.

En zoveel filmpjes van mensen die bijv voor de liefde naar Europa verhuisden en zo extreem verwonderd zijn over hoe alles hier geregeld is (wel NL/DE of de Scandi’s) en dat Amerika daar gewoon geen oog voor heeft. Dat mensen zich niet kunnen voorstellen dat je gewoon een ambulance kan bellen zonder je druk te hoeven maken over een rekening van 10k. Of met vakantie kunt zonder dat je werkgever je stoort.

Ik zie niet hoe het daar op korte termijn beter kan worden. Lange termijn idem.

4 likes

Wat voor reacties zijn er op die tiktok gekomen? Kan het niet zien zonder account maar ben wel benieuwd

1 like

Het typische en interessante is dat dit doorwerkt in eindeloos veel zaken. Ik kijk bijvoorbeeld veel naar een youtube kanaal Not Just Bikes, die vergelijkt architectuur en city design van Nederland/Europa met dat van Amerika. En de verschillen zijn immens. Hoe meer video’s er online komen, hoe kwader de amerikanen worden.

Een belangrijk punt is bijvoorbeeld dat Amerika ontzettend car dependent is. Alles is lelijk, vol met asfalt, stoepen bestaan niet, fietsen is onmogelijk, kinderen moeten tot ze hun rijbewijs hebben overal heen gebracht worden, en je staat dag in dag uit in de file. Commute naar werk is al helemaal een crime, en dan zijn de gebouwen waarin je werkt ook nog eens lelijk, en zit je de hele dag in een cubicle. Dat drukt ontzettend op je levensgeluk.

Het grootste deel van die groep kijkers had nooit enig idee dat het leven buiten Amerika wel eens beter zou kunnen zijn, tot ze die video’s zagen. Waarin kinderen in Nederland op de fiets naar school gaan, waarin er minder obesitas en gezondheidsproblemen zijn omdat we allemaal zo veel bewegen omdat onze steden en dorpen zo ‘loopbaar’ zijn, en waar kindjes zelf naar sport en vriendjes kunnen omdat onze city planning zo goed georganiseerd is.

Dat kanaal is echt een aanrader, en vooral de comment sectie is super interessant. Er ontstaat een andere sfeer de laatste maanden/jaren, waarin Amerikanen steeds kwader worden dat dit ze echt een significant deel van geluk missen omdat de overheid ook dit weer zo ongelooflijk slecht regelt in hun land, zonder dat ze daar eerder weet van hadden.

Het is zo’n ballenland op zo ongelooflijk veel fronten.

41 likes

Hoe kan dit in godsnaam gebeuren. Echt. Vreselijk. Ik word er echt helemaal leip van dat dit al zo lang te weinig fucking aandacht krijgt.

14 likes

Shit zeg, wat een hoop nieuws om je over op te winden weer. Die video van kinderen die worden verkocht is echt hartverscheurend om te zien. Dat meisje begint te huilen en ik hou het bijna niet droog. Ik vind het ook heel moeilijk om niet te judgen en dat is waarschijnlijk omdat ik het me echt echt echt niet kan voorstellen. Je hoopt toch dat niemand ooit in die situatie hoeft te verkeren, wat een nachtmerrie. Net als die school shooting weer. Dat je daar als ouder staat bij de poort van de school en niks te horen krijgt. :disappointed_relieved:

8 likes

Ja bijzonder inderdaad, ze vragen letterlijk of ze zich schaamt om haar dochter zo te zien huilen en het wordt in het Nederlands vertaald als ‘hoe voelt het voor u als ze zo huilt’.

Echt een afschuwelijk filmpje, dat arme meisje, ik moest ook meehuilen.

3 likes

Wordt weer eens tijd voor deze:

Wat een fucking amateurs zijn het toch ook daar in de VS. Echt een ballenland ja.

7 likes

Dit vind ik ook zo bizar en verdrietig! Las dat sommige ouders nog steeds niet weten hoe het gaat met hun familielid. Dan word je toch helemaal gek wetende wat er gebeurd is daarbinnen

3 likes

Wat een leuke tip, dat kanaal.
Bizar op hoeveel fronten een niet-walkable city je leven beïnvloedt. Ik heb hier bijvoorbeeld echt nog nooit bij stilgestaan.

23 likes

Ik ook niet!! Cool he, ik overweeg telkens een carrière switch naar city planner als ik z’n video’s kijk haha. Vind het zo interessant!

4 likes

Love dat kanaal ook idd! Lijkt me zo kut als je alles met de auto moet doen en alles ook nog eens ver weg is, je supermarkt kilometers ver weg is en je hebt geen auto… dan ben je gewoon de lul.

5 likes

Ik denk dat het platform van tiktok er echt voor zorgt dat mensen meer leren over andere landen. Ik zie in ieder geval heel vaak van dit soort filmpjes van amerikanen met reacties van europeanen eronder. Ik heb het idee dat dit op tiktok veel beter en gemakkelijker werkt dan op oudere platformen het geval was.

6 likes

Ongelofelijk dat Israël wegkomt met het vermoorden van een journalist. Wat een verschrikkelijk oneerlijke wereld toch. Ik hoop dat Israël eens een keer gecanceld wordt

8 likes

Wbt Amerika discussie; ik vind het daarom ook zo gek dat we voor heel veel dingen nog steeds naar Amerika op kijken en dingen uit hun cultuur overnemen. Vind het trouwens ook fascinerend nu we zuiniger moeten gaan leven hoe zij dat willen gaan doen als hun hele systeem ingericht is op vervuilen en kopen. Zeg maar als voorbeeld van die koffie/drank/eten on the go, dat zijn wij ook gaan overnemen, terwijl eigenlijk is het onnodig en best wel verspillend. Moet weer allerlei plastic aan besteed worden.
Heb voor een uitwisseling daar gewoond en dan kon ik ook alleen m’n boodschappen bij de avondwinkel doen of laten bezorgen (omdat ik zelf geen auto had). Super inefficiënt en onzuinig.

6 likes

Navalny haalt nog eens hard uit naar Poetin voordat hij verdwijnt in berucht strafkamp (volkskrant.nl)

Had het bericht van de week al gelezen, maar vind het zo erg hoe corrupt dat hele systeem daar is. Nu dus een nog langere straf en naar een ander strafkamp. Zo wordt hem nog verder de mond gesnoerd want minder contact met de buitenwereld plus wellicht martelingen etc. En opnieuw ontmoedigend voor anderen die ook (willen) strijden voor een beter land en een gooi willen doen op politiek niveau. Wel heel moedig hoe Navalny is blijven strijden (en dit nog steeds doet), terug naar Rusland is gekeerd wetende wat hem wellicht te wachten stond, en z’n land niet in de steek wilt laten. Dat ie voor de moeilijke weg kiest, terwijl veel mensen (helemaal met net als hem een gezin) dan liever voor de makkelijke kiezen en zwijgen of iig heel anders zullen handelen (wat heel begrijpelijk is).

Heb een paar weken terug ook zijn docu gezien (heet gewoon Navalny), aanrader ook wel!

9 likes

Ik vind die verhalen over needle spiking echt beangstigend en ook hoe men met de slachtoffers omgaat. Nu al twee grote evenementen in België waarbij slachtoffers zijn: eentje voetbal en eentje op een tienerfestival. Ook weer toevallig dat bij de voetbalmatch er ook jongens slachtoffer werden, en de berichtgeving veel genuanceerder is. Denkt men dat tientallen tienermeisjes zomaar random flauwvallen op een festival misschien…

5 likes

Ray Liotta is overleden in z’n slaap :cry:

En vanochtend las ik dat ‘Ben’ uit Klokhuis is overleden aan een kort ziektebed. Voor veel kinderen bekend als de ‘baas’ van Klokhuis.

Nou inderdaad

2 likes

Ik word echt zo kwaad van die geweerliefhebbers op het nieuws steeds.
‘This wouldn’t have happened if the teachers were carrying guns’
‘We should just build a steel fence around every school.’

Mijn ogen rollen uit mijn kop.

12 likes

Ondertussen gingen die agenten, ook gewapend, ook niet naar binnen. Dat toont toch aan dat het zo niet werkt?

4 likes