Hier in het dorp is het al vreselijk ingewikkeld om de ene protestantse gemeente een paar keer per jaar bijzondere diensten (zoals Hemelvaart/Kerst etc) met de andere protestantse gemeente te laten organiseren. En qua ligging zijn ze heel vergelijkbaar, en bovendien is de ene gemeente niet meer dan een tiental 60-plussers, dus over 10 jaar bestaat die gemeente niet eens meer.
Dus dan denk ik dat samengaan over kerkelijke grenzen heen helemaal een mission impossible is
Maar het is wel een mooi idee haha.
En volgens mij krimpen inderdaad juist de conservatievere delen van de kerk het minst en wordt het alleen maar conservatiever en radicaler. Hoe groter de kloof immers wordt met de âbuitenwereldâ hoe meer in zichzelf gekeerd en op zichzelf gericht de overblijvers. En hoe meer tegengeluid er is, hoe vaster overtuigd dat ze moeten vasthouden aan hun ideeĂ«n. Dat is denk ook gewoon hoe de menselijke aard en groepen werken.
Overigens neemt het kindertal wel af denk ik, maar dat baseer ik dan op mijn eigen familie statistieken
Mijn ooms&tantes aan beide kanten hadden gemiddeld 8-10 kinderen, en mijn neven&nichten nu zoân 4-5 (gebaseerd op degenen die rederlijkerwijs uitgebaard zijn)