Nieuws, actualiteit en politiek #3

Dat ook ja.

Ze hielden zelfs ouders tegen die dan maar zelf het lokaal in wilden om hun kind te redden. Omdat de agenten daar een uur hebben staan wachten terwijl er binnen kinderen werden doodgeschoten. Wat een enorme lafaards zeg.

Maar goed, misschien moeten kinderen ook maar gewoon naar school met pistool of geweer?

12 likes

Ach ja, wat kan er misgaan?

2 likes

Ja dat was toch omdat de shooter zichzelf had opgesloten door die super dikke goed beveiligde deur achter hem dicht te trekken bij het naar binnen gaan?

1 like

Goed voorbeeld van gemotiveerde patiënten en onderzoekers maar geen geld :smiling_face_with_tear:

Oh en een voorbeeld van integere journalistiek @online_friend

8 likes

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen met kerkelijke ongehoorzaamheid.

3 likes

De komende twee jaar verandert er waarschijnlijk helemaal niets, vanwege de escape die ze hebben ingebouwd. Kunnen ze het fijn nog twee jaar lang verhit over dit Zeer Belangrijke Onderwerp hebben, is echt goed voor het welzijn van de kerk👍 Stelletje fundi’s.

3 likes

spraken mannen 21 dagen lang over de vraag of de vrouw mag worden toegelaten tot het ambt. :roll_eyes:

11 likes

Ik moest hier ook wel even om fronsen haha maar heb het even opgezocht want kan natuurlijk niet zo zijn dat ze alleen over dit onderwerp spraken. En idd is dit maar 1 van de vele onderwerpen. Er zitten ook goeie nuttige dingen bij zoals omgang met vluchtelingen gelukkig :sweat_smile:.

Edit: zie nu pas dat mannen vetgedrukt is. Ik dacht dat het om die 21 dagen ging. Ja dat is dus het hele probleem :sob:

Nu komt er iets dat alleen mensen die christelijk zijn of zo opgevoed zijn snappen :joy:zo niet dan is het echt abracadabra.

Nog een kerkscheuring
 kan er ook nog wel bij. Maar wellicht kan deze scheuring zorgen voor een grote reorganisatie waarbij er uiteindelijk minder smaakjes kerken overblijven want in de basis geloven we allemaal hetzelfde. Ik zou dus zeggen de anti-vrouw CGK samen met het ‘Gereformeerde Bond’ deel van de PKN bij de Hersteld Hervormden en de pro-vrouw CGK samen met de Vrijgemaakten bij de PKN. Iedereen kiest waar hij zich fijn bij voelt en families kijken maar lekker naar wat hen verbindt in plaats van waarin ze van mening verschillen, of ze accepteren die verschillen gewoon.
Kerkscheuringen hebben in het verleden voor zoveel ellende gezorgd, echt onbegrijpelijk vind ik dat.

6 likes

Vrouwen zijn niet op de wereld om ergens beslissingen over te nemen, daar zijn alleen mannen toe geschikt. Mannen hebben ook de bevoegdheid en het gezag gekregen om ĂČver vrouwen te beslissen. Dit staat namelijk in een 2000 jaar oud geschrift en God verhoede dat we die teksten proberen te lezen vanuit de tijdsgeest van toen. Nee, we nemen dit letterlijk en passen het zeer direct toe op onze eigen leefwereld. Logisch toch.

9 likes

Hahaha ik snap je abracadabra helemaal. :innocent::nerd_face: Ik denk ook dat er in de kern over alle kerkverbanden gezien gewoon een conservatief deel en een vooruitstrevend deel is en dat het wel in tweeĂ«n opgesplitst zou kunnen worden. Ik stel me zo voor dat je in het progressieve gedeelte van de protestantse kerken dan plaatselijk nog best wel verschillen hebt (van vrouwen slechts in de kerkenraad tot aan gemeentes die bijvoorbeeld een transitie’sacrament’ hebben) omdat er meer tolerantie is voor onderlinge verschillen. Het conservatieve deel zou misschien zelfs wel samen kunnen gaan met de evangelischen waardoor we een soort Amerikaanse evangelicals krijgen (of zeg ik nu iets heel radicaals — qua vorm zijn de verschillen natuurlijk wel enorm maar inhoudelijk kunnen ze prima door één deur denk ik). Overigens hoop ik dit laatste natuurlijk niet want ik zou liever zien dat de fundi’s langzaam uitsterven. Maar ik vrees ervoor want ben echt verbaasd hoeveel kinderen naar dezelfde kerk blijven gaan als hun ouders (en dat in combinatie met veel kinderen maakt dat het aantal conservatieve christenen niet echt daalt geloof ik).

4 likes

Hier in het dorp is het al vreselijk ingewikkeld om de ene protestantse gemeente een paar keer per jaar bijzondere diensten (zoals Hemelvaart/Kerst etc) met de andere protestantse gemeente te laten organiseren. En qua ligging zijn ze heel vergelijkbaar, en bovendien is de ene gemeente niet meer dan een tiental 60-plussers, dus over 10 jaar bestaat die gemeente niet eens meer.

Dus dan denk ik dat samengaan over kerkelijke grenzen heen helemaal een mission impossible is :sweat_smile: Maar het is wel een mooi idee haha.

En volgens mij krimpen inderdaad juist de conservatievere delen van de kerk het minst en wordt het alleen maar conservatiever en radicaler. Hoe groter de kloof immers wordt met de ‘buitenwereld’ hoe meer in zichzelf gekeerd en op zichzelf gericht de overblijvers. En hoe meer tegengeluid er is, hoe vaster overtuigd dat ze moeten vasthouden aan hun ideeĂ«n. Dat is denk ook gewoon hoe de menselijke aard en groepen werken.

Overigens neemt het kindertal wel af denk ik, maar dat baseer ik dan op mijn eigen familie statistieken :innocent: Mijn ooms&tantes aan beide kanten hadden gemiddeld 8-10 kinderen, en mijn neven&nichten nu zo’n 4-5 (gebaseerd op degenen die rederlijkerwijs uitgebaard zijn) :sweat_smile:

5 likes

Ja ik heb ook wel het idee dat het afneemt! Ik denk dat de wetmatigheid ‘minder armoede leidt tot minder baby’s’ ook opgaat voor conservatieve christenen maar dat de reactie gewoon wat trager is.

Verder helemaal eens met wat je zegt over verschansen in eigen gelederen!

3 likes

Haha dit lijkt me heel interessant om te zien :popcorn:

1 like

Paar uur geleden kreeg ik ook een nos melding dat gazprom stopt met gas leveren aan nl om deze reden. Ik maak me echt elke dag steeds meer zorgen om hoe alles gaat verlopen de komende tijd

2 likes

Ik vond de kop wel een beetje sensatie zucht. ‘Aan Nederland’ bleek namelijk 1 specifiek Nederlands bedrijf te zijn

Is het niet zo dat zij gas distribueren in Nederland als enige?

Ik las dat Jetten zei zowel geen gevolgen voor de Nl huishoudens als het Nl bedrijfsleven te verwachten

1 like

omdat ze elders ook gas ingekocht hebben

1 like

Maar is dit dan direct een probleem? Er wordt al maanden gewerkt aan een noodplan voor wanneer dit zou gebeuren, elders inkopen is daar onderdeel van. En ja dat is hoogstwaarschijnlijk duurder dan het gas van Gazprom maar ik denk dat nu die (toenemende) zekerheid van voorraad/levering hebben beter is dan over 3/4 maanden shit over ons heen krijgen wanneer de herfst alweer aanbreekt.

Het ging erom of het sensatiezucht was omdat het maar aan één bedrijf geleverd werd maar dat lijkt me niet het geval. Verder weet ik ook niet meer dan in het NOS artikel staat

1 like