Ik maakte de fout om reacties te lezen bij de Telegraaf. Was allemaal in de trand van: de kinderen van de boeren zitten pas trillend binnen! Kijk hoe groot haar huis is blablabla zij heeft nergens last van miepmiepmiep. We moeten met heel Nederland voor haar deur gaan staan! Echt walgelijk.
Oh je zou juist denken dat het strategisch gezien handiger is, omdat mensen sneller voor een grotere partij stemmen dan een kleine. Zeker die zwevende kiezers die zich niet zo inlezen gaan toch eerder op naam af dan op programma. In mijn omgeving zijn wel wat mensen die liever niet op een PvdD of BIJ1 stemmen, omdat ze die (onterecht) te veel one-issue vinden.
Ligt volledig aan het verhaal. Heb voor gestemd maar ik denk dat het reeël is dat je over een aantal jaar met een gefuseerde minipartij zit
Nou hop hop, als de helft zich dan even om laat scholen en een argrarisch kdv begint, hebben we dat probleem ook meteen aangepakt
Ik kan er echt niet over uit dat het grote politieke nieuws van vandaag nu alsnog is dat de VVD-leden het stikstofbeleid (van hun eigen minister) afschieten en overdag 130 willen rijden.
Mijn kinderen gaan naar zoân kdv, dichtbij Natura2000 gebied. Zat me meteen af te vragen wat die eigenaren in de toekomst gaan doen. Het kdv is volgens mij hun grootste melkkoe maar ik heb geen idee of ze daar kunnen blijven zitten als de agrarische inkomsten teruglopen.
Het is een leuk idee maar helaas maar voor weinig boeren uitvoerbaar denk ik.
Eens met @anon3219017, vind ook dat er erg makkelijk voorbij gegaan wordt aan het verdriet en de zorgen van de boeren. Niet per se hier en ook niet alleen nu, maar al langer, en ook door politici met laconieke uitspraken als âalle boeren komen aan de beurtâ, âdoor de zure appel heenbijtenâ en ânu is het tenminste duidelijkâ.
Daarbij lijkt snel te worden vergeten hoeveel effect dit gaat hebben op aanverwante industrieën (machines, zaadhandel, kassenbouw, stalinrichting, agrarische scholen enz) en dat het dus een probleem voor ons allemaal is. Stikstof ook, dat weet ik ook wel.
Maar de boeren hebben hun vergunning van de overheid gekregen. Daar is mee gestrooid. Ik vind woede/minachting/whatever naar de overheid dan logischer dan dat naar de (geweld-en intimidatieloos protesterende) boeren.
De boeren krijgen toch alle ruimte om hun verdriet en zorgen te uiten? Van terrorprotesten tot sterke lobby en politieke vertegenwoordiging. Dit is echt geen groep die niet gehoord wordt. Tegelijkertijd: de boeren weten ook al best lang dat dit systeem niet houdbaar is en dat we een stikstofprobleem hebben. Ik vind het ergens ook bijzonder hoe van de hele samenleving verwacht wordt dat we meebewegen en meeontwikkelen, maar de boeren zich daarin onschendbaar achtten. Er zit bijvoorbeeld boerenbedrijf in mijn schoonfamilie wat de afgelopen jaren nog echt veel negatieve veranderingen heeft doorgemaakt (lees: gigantische varkensstal zonder buitenlucht. Overigens niet bij naturagebied). Dan denk ik: maar je bent ook niet dom toch? Je snapt prima dat deze niet houdbaar is.
Is het zielig dat al dat levenswerk verloren gaat? Ja, maar laten we niet doen alsof ze op schandalige manier behandeld worden.
Volgens mij zijn de boeren een goed gehoorde groep want daar zorgen ze zelf voor. En worden flink gesupport door (extreem) rechts⊠Maar er is op geen enkele wijze een excuus voor het schofterige hondengedrag dat zij lieten zien bij de minister thuis. Als dit ook maar een ĂĄndere groep was geweest waren ze geboeid afgevoerd en had men er schande van gesproken?! Uit het filmpje dat ik zag bleek ook zéér weinig zelfreflectie (in de zin van: is het niet een beetje debiel dat we hier nu staan??) uit de personen die het dichts bij haar kwamen om âhun puntâ te maken. Walgelijk gedrag is het, boeit geen niet hoe er richting ze gecommuniceerd wordt.
Eh ja, ze zijn naar de privéwoning van een minister gereden om haar te intimideren. Als daar geen verontwaardiging op komt (daarnaast lezen jij en ik andere media want ik heb ook meermaals gelezen dat de sfeer gemoedelijk was) is het einde echt zoek hoor (overigens: na dat er doodskisten met namen van politici rondreden, een galg op een protest stond, de deur van een provinciehuis is ingereden, meerdere dagen de snelweg en den haag vaststonden omdat deze mensen blijkbaar niet gewoon met de auto kunnen protesteren, er is een fotograaf het water ingereden met een shovel. Ik kan nog wel even). Beetje verontwaardiging is echt wel op zijn plaats het is niet alsof deze mensen keurig bij de minister aanschuiven om te vertellen dat ze het ermee oneens zijn en daar verontwaardiging op krijgen.
Ja en waarom kunnen die anderen het fatsoen dan wel opbrengen om daar niet te gaan staan .
Verder helemaal eens met de 3 reacties hierboven.
En op die groep wordt altijd negatief gereageerd, wat logisch is, want ze overschrijden de grens
Dat laatste stuk idd. Er zijn zoveel mensen die een bedrijf hebben wat hun levens werk is. Maar wat of door corona of eerdere crisis is omgevallen. Allemaal zonder steun of wat dan ook. Waarom is het dan ineens zielig voor boeren. Die van te voren zijn ingelicht en wel gesteund worden. En zich dan nog zo misdragen.
Op andere EU-landen is inderdaad dezelfde wetgeving van toepassing maar het specifieke probleem van Nederland is dat het die wetgeving jarenlang moedwillig (thanks Henk Bleker!) geĂŻmplementeerd heeft. Politici wisten dit en de boerenlobby waarschijnlijk ook wel. Uiteindelijk heeft de Europese rechter in 2019 een streep gezet door de Nederlandse interpretatie van het beleid maar degenen die voor dit beleid verantwoordelijk waren hadden dit allang aan zien kunnen komen. In dat opzicht vind ik het voor individuele boeren wel zuur want die zijn eigenlijk heel lang voorgelogen door de politiek.
Als je meer wilt lezen is dit wel een goed stuk: DPG Media Privacy Gate
Duitsland heeft bijvoorbeeld minder natura 2000 (beschermde natuurgebieden) gebieden aangewezen, waardoor de toegestane stikstofdepositie nu hoger is. Nederland heeft destijds 162 gebieden aangewezen, dat is erg veel op ons relatief kleine oppervlak. Andere Europese landen hebben dus in principe hetzelfde probleem, maar het probleem kan kleiner zijn in omvang op het moment dat een relatief kleiner deel van hun grondgebied beschermd is onder de Europese natuur regels.
Het beste wat de overheid had kunnen voor boeren die hun levenswerk verloren zien gaan, is veel eerder het eerlijke verhaal vertellen, in plaats van het sprookje dat ze met innovatie op de oude voet doorkunnen. We weten al heel erg lang dat dat niet kan.
En mind you, reken maar dat ze belachelijke sommen geld mee gaan krijgen. Dat verzacht een hoop.
Ik kijk nu pas die aflevering van Boos over dat leden van de koninklijke familie worden voorgetrokken bij Defensie. Wat geen complete verrassing was, moet ik eerlijk zeggenâŠ
Klopt het dat hier naderhand heel weinig media aandacht voor is geweest? Of heb ik dat gemist
Ik weet weinig van dit specifieke onderwerp maar dat geld komt waarschijnlijk van de Rijksoverheid. Dat is eigenlijk over het algemeen hoe het gaat: een ministerie maakt een wet/beleid/richtlijn en de âlagereâ overheden of uitvoeringsorganisatie (bijv. de belastingdienst) voert dat beleid uit. Het Rijk verdeelt in dit voorbeeld waarschijnlijk het geld over de provincies en de provincie deelt het geld uit aan de boeren.
Ingewikkelder wordt het als de verantwoordelijkheid voor iets bij een andere overheidsorganisatie is neergelegd. Bijv. de gemeenten die de jeugdwet moeten uitvoeren. Dat betekent dat de gemeente alle zorg voor kinderen <18 moeten inkopen en hier verantwoordelijk voor zijn, maar het Rijk/ministerie heeft dus ook weinig te zeggen over hĂłe ze dat doen omdat het formeel uitbesteed is.
Wat bizar?! Lijkt wel een slechte film!
Nee is best wat media aandacht voor geweest
Afgelopen week in Duitsland 2x steekpartij door een psychische patiënt en 2x een dodelijke aanrijding ook door iemanden met psychische problemen.
Wat heftig joh zo vaak. Wonen natuurlijk ook veel mensen in Duitsland maar toch.