Weet je wat het is: ik ben het gewoon echt met iedereen eens dat we anders moeten gaan boeren. Maar een beetje meer begrip voor de individuele boer die nu met z’n handen in zijn haar zit (en zich niet als een gevaarlijke gek gedraagt) proberen op te brengen is echt niet verkeerd. Want zo zwart-wit als het nu vaak geschetst wordt is het echt niet.
Hoezo denk je dat? Denk je dat met de acties die ze ondernemen ze begrip teweegbrengen? Of extra empathie verdienen?
Ik vind het juist een slecht argument om te zeggen dat boeren niet voor hun dieren zorgen. Als boeren niet voor hun dieren zorgen levert het niets op.
Wat is goed zorgen dan? Hier zijn toch grote verschillen in van denken, het ligt aan je achtergrond, uitgangspunt, wereldbeeld. Dan kun je wel vinden dat boeren niet goed voor hun dieren zorgen maar sta dan wel open voor de andere kant. Een boer heeft zijn redenen waarom die wel vind dat hij goed voor zijn dieren zorgt. Ik mis in deze gesprekken nuances, begrip en overeenkomsten zoeken.
Nee dat denk ik niet. Ik vind die acties ook belachelijk. Maar ik snap de radeloosheid waar het uit vandaan komt wel.
Maar dat ‘zorgen’ voor is niet uit dierwelzijnsperspectief? Maar eerder uit economisch standpunt lijkt mij.
Je hebt verschil in denken maar je hebt ook dit:
Daar valt weinig over te discussieren of voor open te staan
Vind het ook ironisch dat die boeren voor het huis van een minister verschijnen met angstige kinderen thuis en wij nuance/begrip dienen op te brengen?
Dit. En dat ze aangifte heeft gedaan van doodsbedreigingen en op facebook lees je dan “karma” “krijg je ervan als je mensen hun leven afpakt” “ik snap het wel”
Pardon?!?!
Ik vind ook niet dat alles goed gaat bij boeren en dat er niets te verbeteren valt. Ik denk dat op deze manier, zij doen dit niet en dat niet goed, het gesprek en de oplossing niet in het midden uitkomt.
Wat is nu het nut van de boeren zo uitzetten tegenover de andere partij in de media en politiek? Het word nu zo’n goed en kwaad strijd. Zo hou je toch geen dialoog en ga je allebei alleen maar meer op je eigen strepen staan.
Nou volgens mij is het anders, namelijk:
- Boeren krijgen restricties opgelegd vanwege stikstofuitstoot
- Boeren gaan hiermee niet akkoord, en protesteren
- Media laat dit zien
Wie speelt dan wie tegen elkaar uit, moet de media dan berichten “Jan staat hier bij de stikstofminister voor de deur in de nacht, MAAR hij kriebelt wel liefdevol z’n kalfjes achter de oren”
Hier gaat toch een hele geschiedenis aan voor af waarbij boeren weg gezet worden als de grote boosdoeners. Zij vinden dit niet eerlijk, maar het halve verhaal en vinden dat er niet naar ze geluisterd wordt. Als zij dat zo ervaren en dat wordt niet serieus genomen, dan gaat er toch iets niet lekker in de communicatie. Ik zeg niet die of dat of daar ligt de fout, daar weet ik niet genoeg vanaf.
Alleen wil ik aangeven dat op deze manier praten echt niet helpt. Zo staan we straks nog meer tegenover elkaar.
Nogmaals ik vind de manier waarop de boeren nu doen verre van goed.
Ik denk dat we tegenover elkaar komen te staan door trekkers op de snelweg. Door brandende hooibalen langs de snelweg. Door demonstraties voor het huis van een minister. Door het omhakken van bomen. Etc.
Niet door de manier waarop wij praten. Als je wil tone policen ben je hier niet aan het juiste adres.
Wow. Dat bedoel ik natuurlijk niet he. Ik heb begrip voor de zich normaal gedragende boer. Hiervoor totaal niet.
Dit sluit heel erg aan bij wat @Marquez zegt. Waar is de nuance in deze discussie? Omdat ik het ipv 100% maar voor 90% met jou eens ben, word ik toch hopelijk niet meteen in de groep geschaard die het oke vindt om mensen te bedreigen? ![]()
Nog even voor de duidelijkheid: ik heb begrip voor de radeloze boeren. Niet voor bepaalde acties die daaruit voort komen.
Maar over welke boze boerengeschiedenis heb jij het nu?
En zo’n knakker van farmers defence force vond het niet kunnen als dierenrechtenactivisten bij hun op het erf stonden om te protesteren. Meten met twee maten zijn ze goed in.
Ja precies. 100% tone policing dit. Boeren mogen een minister en haar familie bedreigen, snelwegen blokkeren en weet ik het wat doen en verdienen begrip voor hun situatie en als ik zeg dat ik tegen de boerenindustrie ben zoals deze nu is en hoop dat deze compleet wordt aangepakt is ben ik te fel?
Er was laatst een overzicht van boerenprotesten bij Nieuwsuur en blijkbaar werd die vergelijking ook al ver voor Farmers Defence Force gebruikt ![]()
Ik denk overigens wel dat het helpt om scherp te blijven op dat het probleem vooral zit in de zuivel- en veeteeltindustrie. En dan niet alleen de boeren, maar ook de hele (politieke) lobby die daaromheen hangt. ‘De boeren’ werkt verhullend als het gaat om dat hele netwerk dat dit probleem in stand houdt en benadeelt ook groepen die hier niks mee te maken hebben.
Not all farmers dus
Sowieso is het toch ook compleet belachelijk hoe veel ruimte de boeren nu krijgen om hun onvrede te uiten, tot aan haast terroristische acties aan toe (ministers thuis opzoeken, dreigementen, wegen afsluiten, brandstichting etc.). Hoe kan het dat andere actiegroepen (neem bijv. extinction rebellion) die in principe minder invasieve acties op touw zetten, veel minder landelijke sympathie krijgen en door de politie veel harder worden aangepakt.
Helemaal bizar als je bedenkt dat zij tenminste nog een gezamenlijk doel nastreven (een milieu wat niet naar de tyfus gaat is belangrijk voor iedereen), in tegenstelling tot de boeren die alleen maar met zichzelf en hun eigen belang bezig zijn.