Nieuws, actualiteit en politiek #3

Ik snap ook wel dat het vervelend is als je al jaren een bedrijf hebt en je niet meer op dezelfde voet doorkan. Maar als je daarentegen weet dat je met jouw bedrijf op grotere schaal bijdraagt aan de klimaatvervuiling dan een gemiddeld ander bedrijf is het toch veel beter om de stap te maken naar het aanpassen van je bedrijf dan om te gaan protesteren. Je hoeft niet eens te stoppen met je (familie)bedrijf, maar je stapt over naar bijvoorbeeld regeneratieve landbouw. Ik kan er niet bij dat je je bewust bent van deze situatie en je dan alsnog kiest om liever de snelweg af te sluiten als zijnde protest, dan om je steentje bij te dragen en de aarde bewoonbaar te houden.

31 likes

Ja maar het is denk ik ook meer dat de regelgeving voor de boeren de laatste decennia zo vaak is veranderd. Er is en was totaal geen visie. Over de hoeveelheid mest bijv, het melkquotem dat eraf ging waardoor heel veel boeren gigantisch zijn gaan uitbreiden en investeren, want “ jeeeej dat mocht weer!” En nu moeten ze opeens weer krimpen terwijl ze juist net overal in geïnvesteerd hebben.

Ik ben het helemaal met je eens hoor, want als de planeet vergaat is er helemaal niks meer te boeren, maar zo makkelijk als jij het nu schetst: “gewoon even anders gaan boeren”, dat is het niet.

Bovendien hebben boeren vaak een ongelofelijke passie voor hun bedrijf en ook echt het beste met hun dieren voor, dus ergens voelt het ook als een belediging voor veel mensen dat zij́ zo hard worden aangepakt, terwijl de grote vervuilende multinationals gewoon lekker door mogen gaan.

Uiteindelijk hebben ze denk ik geen keuze en gaat er wel iets veranderen, maar ik vind het niet meer dan logisch dat ze daar tijd voor nodig hebben. Om aan het idee te wennen en natuurlijk ook om iets anders op te bouwen.

19 likes

Jij kunt wel denken dat het met innovatie opgelost kan worden, maar het doet er niet toe wat jij of ik denken. Het enige wat er toe doet is wat de mensen die er echt verstand van hebben wéten. Dat zijn de stikstofwetenschappers en zij zijn er heel duidelijk over dat saneren de enige mogelijkheid is om de Nederlandse natuur te redden. Dat het enige dat telt.

11 likes

Lol really :smiling_face_with_tear:

91 likes

Ik vind die protesten ook zo belachelijk. Waarom moet je heel t land stil zetten en alles in de fik steken.

Stel je voor dat iedereen die t afgelopen jaar hun levenswerk is kwijt geraakt door corona zo wild zou protesteren.

En nee niet alle boeren protesteren zo maar wel veel.

29 likes

Misschien gaf de politiek wel wat om hen. Het is wel zorgelijk dat je eerst het hele land moet platleggen voordat de politiek er aandacht aangeeft.

3 likes

Ik dacht ook aan Schiphol hierbij. Dat nu pas naar de zorgelijke situatie wordt gekeken, maar lang genegeerd werd. (Hersenen zijn een beetje hak op de tak vanochtend)

En inderdaad CDA was lang de grootste partij en dat is van huis uit een boerenpartij. Ook produceren de boeren hier voornamelijk voor het buitenland.

4 likes

@Lemongrab Vind je het gek dat als boeren continu dit soort reacties krijgen terwijl ze zich dag in dag uit inzetten voor hun dieren, dat ze daar helemaal emotioneel op gaan reageren? Dat ze het gevoel hebben dat ze totaal niet serieus worden genomen?

En @Corvus en jij hebben natuurlijk gelijk: voor het dierenwelzijn Ă­s kleinschaliger beter. Maar de meeste individuele boeren (uitzonderingen daar gelaten), geven echt om hun eigen dieren. Maar ze moeten ook gewoon brood op de plank krijgen he. Kleinschalige, koeknuffelende boeren hebben juist allemaal moeten stoppen de afgelopen jaren door de wisselende regelgeving, dus logisch dat iedereen is uit gaan breiden.

Ook met wat @anon50301661 zegt. “De boerenlobby” en Henk Bleker en consorten moeten zich inderdaad schamen, maar voor de gewone, hardwerkende boer met passie voor zijn vak mag echt wel wat meer begrip zijn. Hoe nodig het ook is dat dit gebeurt.

6 likes

He?? Boeren zetten zich niet in voor hun dieren, alsjeblieft zeg. Ze zetten zich in voor het grootst mogelijke economisch gewin uit hun dieren.

Lees deze opsomming even en zeg me nog eens dat boeren zich inzetten voor hun dieren

49 likes

Hoe kun je een eerlijk gelijkwaardig gesprek voeren als je bij voorbaat al zegt iemand niet serieus te nemen?

3 likes

Het argument dat de boeren om dieren geven is echt de bizarste die ik tot nu toe heb gehoord

Het woord dat je zoekt is: geld. Ze geven om hun geld.

88 likes

Weet je wat het is: ik ben het gewoon echt met iedereen eens dat we anders moeten gaan boeren. Maar een beetje meer begrip voor de individuele boer die nu met z’n handen in zijn haar zit (en zich niet als een gevaarlijke gek gedraagt) proberen op te brengen is echt niet verkeerd. Want zo zwart-wit als het nu vaak geschetst wordt is het echt niet.

11 likes

Hoezo denk je dat? Denk je dat met de acties die ze ondernemen ze begrip teweegbrengen? Of extra empathie verdienen?

4 likes

Ik vind het juist een slecht argument om te zeggen dat boeren niet voor hun dieren zorgen. Als boeren niet voor hun dieren zorgen levert het niets op.

Wat is goed zorgen dan? Hier zijn toch grote verschillen in van denken, het ligt aan je achtergrond, uitgangspunt, wereldbeeld. Dan kun je wel vinden dat boeren niet goed voor hun dieren zorgen maar sta dan wel open voor de andere kant. Een boer heeft zijn redenen waarom die wel vind dat hij goed voor zijn dieren zorgt. Ik mis in deze gesprekken nuances, begrip en overeenkomsten zoeken.

14 likes

Nee dat denk ik niet. Ik vind die acties ook belachelijk. Maar ik snap de radeloosheid waar het uit vandaan komt wel.

4 likes

Maar dat ‘zorgen’ voor is niet uit dierwelzijnsperspectief? Maar eerder uit economisch standpunt lijkt mij.

8 likes

Je hebt verschil in denken maar je hebt ook dit:

Daar valt weinig over te discussieren of voor open te staan

16 likes

Vind het ook ironisch dat die boeren voor het huis van een minister verschijnen met angstige kinderen thuis en wij nuance/begrip dienen op te brengen?

38 likes

Dit. En dat ze aangifte heeft gedaan van doodsbedreigingen en op facebook lees je dan “karma” “krijg je ervan als je mensen hun leven afpakt” “ik snap het wel”

Pardon?!?!

8 likes

Ik vind ook niet dat alles goed gaat bij boeren en dat er niets te verbeteren valt. Ik denk dat op deze manier, zij doen dit niet en dat niet goed, het gesprek en de oplossing niet in het midden uitkomt.

Wat is nu het nut van de boeren zo uitzetten tegenover de andere partij in de media en politiek? Het word nu zo’n goed en kwaad strijd. Zo hou je toch geen dialoog en ga je allebei alleen maar meer op je eigen strepen staan.

5 likes