Nieuws, actualiteit en politiek #3

Nou volgens mij is het anders, namelijk:

• Boeren krijgen restricties opgelegd vanwege stikstofuitstoot
  • Boeren gaan hiermee niet akkoord, en protesteren
  • Media laat dit zien

Wie speelt dan wie tegen elkaar uit, moet de media dan berichten “Jan staat hier bij de stikstofminister voor de deur in de nacht, MAAR hij kriebelt wel liefdevol z’n kalfjes achter de oren”

11 likes

Hier gaat toch een hele geschiedenis aan voor af waarbij boeren weg gezet worden als de grote boosdoeners. Zij vinden dit niet eerlijk, maar het halve verhaal en vinden dat er niet naar ze geluisterd wordt. Als zij dat zo ervaren en dat wordt niet serieus genomen, dan gaat er toch iets niet lekker in de communicatie. Ik zeg niet die of dat of daar ligt de fout, daar weet ik niet genoeg vanaf.

Alleen wil ik aangeven dat op deze manier praten echt niet helpt. Zo staan we straks nog meer tegenover elkaar.

Nogmaals ik vind de manier waarop de boeren nu doen verre van goed.

9 likes

Ik denk dat we tegenover elkaar komen te staan door trekkers op de snelweg. Door brandende hooibalen langs de snelweg. Door demonstraties voor het huis van een minister. Door het omhakken van bomen. Etc.

Niet door de manier waarop wij praten. Als je wil tone policen ben je hier niet aan het juiste adres.

27 likes

Wow. Dat bedoel ik natuurlijk niet he. Ik heb begrip voor de zich normaal gedragende boer. Hiervoor totaal niet.

Dit sluit heel erg aan bij wat @Marquez zegt. Waar is de nuance in deze discussie? Omdat ik het ipv 100% maar voor 90% met jou eens ben, word ik toch hopelijk niet meteen in de groep geschaard die het oke vindt om mensen te bedreigen? :grimacing:

Nog even voor de duidelijkheid: ik heb begrip voor de radeloze boeren. Niet voor bepaalde acties die daaruit voort komen.

4 likes

Maar over welke boze boerengeschiedenis heb jij het nu?

1 like

En zo’n knakker van farmers defence force vond het niet kunnen als dierenrechtenactivisten bij hun op het erf stonden om te protesteren. Meten met twee maten zijn ze goed in.

10 likes

Ja precies. 100% tone policing dit. Boeren mogen een minister en haar familie bedreigen, snelwegen blokkeren en weet ik het wat doen en verdienen begrip voor hun situatie en als ik zeg dat ik tegen de boerenindustrie ben zoals deze nu is en hoop dat deze compleet wordt aangepakt is ben ik te fel?

11 likes

Ja dat heldere licht! Het interview voor de geïnteresseerden

3 likes

Er was laatst een overzicht van boerenprotesten bij Nieuwsuur en blijkbaar werd die vergelijking ook al ver voor Farmers Defence Force gebruikt :smiling_face_with_tear:

Ik denk overigens wel dat het helpt om scherp te blijven op dat het probleem vooral zit in de zuivel- en veeteeltindustrie. En dan niet alleen de boeren, maar ook de hele (politieke) lobby die daaromheen hangt. ‘De boeren’ werkt verhullend als het gaat om dat hele netwerk dat dit probleem in stand houdt en benadeelt ook groepen die hier niks mee te maken hebben.

4 likes

Not all farmers dus

2 likes

Sowieso is het toch ook compleet belachelijk hoe veel ruimte de boeren nu krijgen om hun onvrede te uiten, tot aan haast terroristische acties aan toe (ministers thuis opzoeken, dreigementen, wegen afsluiten, brandstichting etc.). Hoe kan het dat andere actiegroepen (neem bijv. extinction rebellion) die in principe minder invasieve acties op touw zetten, veel minder landelijke sympathie krijgen en door de politie veel harder worden aangepakt.

Helemaal bizar als je bedenkt dat zij tenminste nog een gezamenlijk doel nastreven (een milieu wat niet naar de tyfus gaat is belangrijk voor iedereen), in tegenstelling tot de boeren die alleen maar met zichzelf en hun eigen belang bezig zijn.

49 likes

Ik wil ook even wat delen over t boeren gedoe.

Ik zag net een filmpje van die tracktoren op de snelweg. En een zon man zei tegen die boeren " Er zijn mensen onderweg om hun brood te verdienen" en toen zei die boer " Jaa en wie maakt jullie brood dan he?! En nou jij weer"

Sinds wanneer maken vee boeren brood…

50 likes

Maar het is toch niet relevant om in het licht van het stikstofprobleem te gaan discussiëren over of boeren wel of niet van hun dieren houden en of het wel of niet moreel oké is om dieren te doden? Daar gaat het helemaal niet over; dieren houden en doden mag nog steeds, alleen minder en op kleinere schaal.

Ik denk dat de boosheid van de boeren er vooral inzit dat ze hun vrijheid dreigen te gaan kwijtraken (heus niet alleen geld want om rijk te worden kun je beter een andere betrekking zoeken), maar het is natuurlijk belachelijk dat ze om die reden het land gaan terroriseren. En bovendien al een privilige in de eerste plaats dat je land bezit en ruimtelijk kunt wonen. Veel Nederlanders kwamen nooit verder dan boerenknecht en zijn daarom maar kantoorslaven geworden. Overigens zie ik wel kansen voor het ‘zorgzame’ karakter van de boeren aangezien we veel mensen nodig gaan hebben in de zorg de komende jaren.

6 likes

Ja dat klopt. Maar wat is daar mis mee als @d12baby impliceert dat ik het oke vind dat boeren een minister bedreigen?

Ze zegt daarna letterlijk: “boeren mogen een minister bedreigen en snelwegen blokkeren etc. en ik ben te fel als ik aangeef dat ik tegen de boerenindustrie ben zoals die nu is.”

Dat is toch helemaal niet wat ik zeg en daarin mag ik me toch gewoon verdedigen?

1 like

Hmmm misschien is het inderdaad niet direct relevant, maar het ‘boeren geven om hun dieren’-beeld is wel een belangrijk onderdeel van hoe de boeren geframed worden. Er hangt nog altijd een sterke boer-zoek-vrouw idylle rondom de boeren in Nederland, die voor een groot deel niet klopt met de enorme veebedrijven die veruit het meest uitstoten, en ook veruit de slechtste omstandigheden voor dieren opleveren. Die bedrijven zijn het grootste probleem, niet de kleinere boerenbedrijven. En daarin is (iig voor mij) dierenleed ook een factor.

Het blijft bijvoorbeeld heel raar dat we in NL 12 miljoen(!) varkens hebben, en je letterlijk nooit varkens buiten ziet. Het spijt me, maar je kan in mijn hoofd geen megastal met varkens hebben, en claimen dat je ‘om dieren geeft’.

31 likes

Naar mijn mening kan je sowieso niet zeggen dat je om je dieren geeft als je ze vervolgens laat slachten.

Stel je voor dat iemand dat met z’n kind doet :sweat_smile:

11 likes

Maar wat als je dat kind wel eerst een heel fijn leven geeft voordat je hem vermoord :smiling_face_with_tear:

5 likes

Dan houd je gewoon wel heel veel van dat kind!!!

4 likes

Ons brood wordt niet eens gemaakt van graan uit Nederland. Die kwaliteit is niet goed genoeg voor het maken van brood. :smiling_face_with_tear:

15 likes

Ze maken boterhamworst? Dat heeft iets met brood te maken. En anders weet ik het ook niet

3 likes