Die acties van een aantal van de boeren zijn buitenproportioneel, totaal ziek en over the top.
Dat gezegd hebbende, vind ik in bovenstaande discussie wel het perspectief missen dat hier ook sprake is van falend en soms totaal afwezig overheidsbeleid en van een knap staaltje bestuurlijk onvermogen.
De boerenlobby is intens en daarmee zelf mede debet, en daar had men in Den Haag inderdaad minder de oren naar moeten laten hangen.
Maar ik denk wel dat het decennia lange zwalkende, afwezige, incoherente en korte termijn overheidsbeleid de allergrootste schuldige is in deze ellendige kwestie.
Doe je nu niets meer aan en vervuilende bedrijven nu aanpakken is de enige weg vooruit. Maar dat mag van overheidswege wel gepaard gaan met iets meer zelfreflectie. Dat zou al voor een groot deel de angel eruit halen denk ik.
De werkelijkheid is hier denk ik heel gelaagd. Boeren zijn echt niet alleen maar zielige slachtoffers. Maar zeker ook niet alleen maar egoĂŻstische vervuilers die nu de consequenties van hun eigen handelen voorgeschoteld krijgen.
En dan als disclaimer nog maar een keer dat ik die acties van nu verwerpelijk vind en vooral erg zonde voor de gematigde boeren wiens geluid ondersneeuwt. Opnieuw een nederlaag voor nuance en normaal debat.