Nieuws, actualiteit en politiek #3

@Pininhetweb @Snork ooh jammer! Ik had er ook te snel overheen gelezen en dacht dat ze het op deze manier/met deze opties zo zouden gaan doen. Ja totdat er duidelijkheid is protesteren mensen denk ik… zeg niet dat de manier waarop goed is, maar ben ook nog op zoek naar het duidelijke(re) plan.

Maar ik denk dat we vergeten dat het super ingewikkeld is. Het hangt van diersoort af, of je een intensief of extensief bedrijf bent. Wat je stalinrichting is. De hoeveelheid grond die je hebt. De rechten die je hebt aangekocht. Het is rekenkundig ontzettend ingewikkeld. En bovenal je locatie tav de natura 2000 gebieden.

2 likes

Die acties van een aantal van de boeren zijn buitenproportioneel, totaal ziek en over the top.

Dat gezegd hebbende, vind ik in bovenstaande discussie wel het perspectief missen dat hier ook sprake is van falend en soms totaal afwezig overheidsbeleid en van een knap staaltje bestuurlijk onvermogen.

De boerenlobby is intens en daarmee zelf mede debet, en daar had men in Den Haag inderdaad minder de oren naar moeten laten hangen.

Maar ik denk wel dat het decennia lange zwalkende, afwezige, incoherente en korte termijn overheidsbeleid de allergrootste schuldige is in deze ellendige kwestie.

Doe je nu niets meer aan en vervuilende bedrijven nu aanpakken is de enige weg vooruit. Maar dat mag van overheidswege wel gepaard gaan met iets meer zelfreflectie. Dat zou al voor een groot deel de angel eruit halen denk ik.

De werkelijkheid is hier denk ik heel gelaagd. Boeren zijn echt niet alleen maar zielige slachtoffers. Maar zeker ook niet alleen maar egoïstische vervuilers die nu de consequenties van hun eigen handelen voorgeschoteld krijgen.

En dan als disclaimer nog maar een keer dat ik die acties van nu verwerpelijk vind en vooral erg zonde voor de gematigde boeren wiens geluid ondersneeuwt. Opnieuw een nederlaag voor nuance en normaal debat.

20 likes

Wordt mais niet vooral door veeboeren verbouwd als koeienvoer?

Ja absoluut. We (of in ieder geval ik) weten/zien alleen maar het topje van de ijsberg. Daarom ga ik er verder ook niet over in discussie. Met dat bericht met die mogelijkheden kwam je veel te optimistisch op mij over maar misschien is het ook juist goed om nog even optimistisch te blijven :blush:.

Zie nu dat je ook had gereageerd op mijn opmerking over Hugo de Jonge. Ik vertrouw hem voor geen meter maar mijn opmerking was met een knipoog, nav dit wat ik gisteren las. Er is weer een boel geheimzinnigheid. Maar heb al wel gezien dat de onteigening in de nieuwe wet (vanaf 01-01-2023) niet ineens veel makkelijker gaat ofzo.

3 likes

Voordat er tot onteigening over wordt gegaan, zullen alle andere routes eerst bewandeld worden is mijn ervaring. En alles gaat gepaard met compensatie.

3 likes

Maar volgens mij zijn de precieze, uitgewerkte procedures en regels (ook wanneer er tot onteigening wordt doorgezet) nog niet bekend/verduidelijkt? In ieder geval, dat lees ik hierboven en volgens mij ook de reden dat er nog (veel) protest is?

1 like

En soms vraag ik me ook af of ze weten waarvoor ze strijden? Ik zie jongens van 16 volledig opgefokt door de fdf roepen over oorlog. Dat schiet toch totaal z’n doel voorbij en ik vind dat zo kwetsbaar om een groep jongeren op die manier te gebruiken.

5 likes

Was ook niet een specifiek een vraag aan jou, maar als reactie op jou.

1 like

Ah ok duidelijk, maar kan me voorstellen dat in deze context het ingewikkeld/gevoelig ligt (wat hierboven ook wordt gezegd) dan bijv de procedure van een enkel ‘luidruchtig café’ of ‘woonwijk ten aanlegging van een snelweg’ onteigenen.

2 likes

Hahahaahahah alsof het in die andere gevallen niet gevoelig ligt?

Alleen dan gaat het meestal om een veel kleinere groep mensen die geen gewelddadige lobby hebben en niks in de pap te brokkelen hebben in Den Haag.

18 likes

@Ikgebruiklievergeennaam @mikselke enige wat ik probeer te zeggen is dat ik begrijp dat voor deze groep (ook doordat wat hierboven is geschetst) het vertrouwen in een goed verloop van de overheid mbt onteigening ed gering is en het een complexe/ingewikkelde situatie is. En deze plannen (voor zover ik hier heb gelezen) nog niet duidelijk zijn.

1 like

Juist doordat de precieze plannen nog niet uitgewerkt zijn (door de provincies, terwijl het vooral het Rijk is dat verantwoordelijk is voor het wanbeleid van de afgelopen decennia) is er nu geen reden om te demonstreren. Behalve dan tegen de algehele doelstelling van veestapelreductie maar dan steek je als boer je kop in het zand.

3 likes

Wat verwacht je dan? Eén plan dat toevallig past voor al die totáál verschillende situaties? Er is nu duidelijkheid: een doelstelling, financiële dekking en een uitvoerder. De vervolgstap is steeds met elkaar rond de keukentafel zitten en verschillende scenario’s doorspreken (zo gaat het er letterlijk aan toe in mijn ervaring). Maar dan moet je wel willen praten.
Ik snap het wantrouwen van deze sector, maar dat ligt niet aan dat er niet naar ze geluisterd wordt. In de podcast van Vullings/vdWulp werd het denk ik treffend omschreven dat deze sector het slachtoffer lijkt te zijn van hun eigen politieke succes. Ze zijn de meest vertegenwoordigde sector, met een eigen ministerie, eigen partij en stevige lobby. Mede daardoor is veel steeds op de lange baan geschoven. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

5 likes

Een goede en menswaardige way out zou de standaard moeten zijn, ook als er geen overheidsfalen aan de situatie ten grondslag ligt.

Het zou denk ik helpen als de overheid haar eigen vrij grote aandeel in deze shit ruimhartig erkent en benoemd, naast toereikende compensatie bieden.

1 like

De boeren die voor vd Wal haar huis staan zijn de doorgedraaide, extreem conservatieve boeren/loonwerkers imo. En dus hoogstwaarschijnlijk niet de biologische boeren. Dit is precies hoe het twee jaar geleden ook ging. Het begon met een redelijk goerganiseerde demonstratie waar ook de redelijke/progressieve boeren aan mee deden. Vervolgens, door een gebrek aan leiding binnen de groep boeren, gaan de grootste schreeuwers binnen deze groep door als een soort losgeslagen hooligans.
Ik kan echt bijzonder weinig begrip opbrengen voor dit type boer, want het brengt ze nergens en creert enkel een groter gat tussen de politiek en boeren die wel bereid zijn te veranderen en/of te stoppen denk ik.

Vond dit trouwens wel een helder draadje over de herkomst van de onvrede in de agrarische sector en waarom het nu op deze heftige manier tot uiting komt. Het praat niks goed, het verklaart vooral de situatie.

18 likes

Thnx voor je heldere uitleg! Ik wil graag bewuste keuzes maken in de supermarkt en nu al helemaal, maar dit vroeg ik me dus af.

1 like

Ik kom trouwens zelf uit een boerenfamilie en wij zijn begin dit jaar al uitgekocht. En ik ben zo blij dat dat proces nu al achter de rug is. De onzekerheid over wanneer en of je uitgekocht gaat worden vrat echt aan mijn familie. En dan nog de onderhandelingen als ze eenmaal overgaan op het plan je uit te kopen.
Bij ons werd er wel gestimuleerd om het geld te investeren in een nieuw bedrijf, lijkt me toch niet dat ze dat bij elke boer gaan doen?

17 likes

Nieuw bedrijf in de agrarische sector of heel wat anders?

1 like

Niks specifieks, maarja wat mijn familie al kan is een agrarisch bedrijf runnen, dus wel de meest voor de hand liggende keus. Niet gedaan overigens.

3 likes

Kut handhaving :slightly_smiling_face: lekker makkelijk dit weer.

Van mij mogen ze op die ‘boeren’geweldplegers van gisteren een 6 januari achtig onderzoek laten plaatsvinden en ze allemaal minimaal een dikke boete en aantekening op strafblad geven.

8 likes