Nieuws, actualiteit en politiek #3

Meningen kunnen alsnog (veel) feitelijke onjuistheden bevatten en om die reden niet serieus genomen worden. Wat een volslagen logisch gevolg is.

15 likes

Bom op de boeren. Dat is mijn mening, doe ermee wat je wil :smiling_face_with_tear:

En dan die farmer defence schlemielen wassen hun lelijke klauwen in onschuld. Tyf toch een eind op.

10 likes

Nee, ik begrijp je punt al vanaf het begin. Als ik praat over ‘boer’ dan bedoel ik ook het ‘Rechtpersoon’ (‘het bedrijf’, niet letterlijk Jantje de Boer). Inhoudelijk je bedrijfsvoering aanpassen (van vee ontdoen) is wel wat anders dan je stuk land/grond verkopen, maar hierboven wordt al goed beschreven hoe dat in z’n werk gaat. Als dat idd zo wordt opgevolgd als beschreven, ben ik net zo verbaasd over het harde optreden van de boeren.

Hù? Ik geef m’n mening, men reageert daarop, ik reageer erop en val iemands mening totaal niet (persoonlijk) aan, maar respecteer dat. Ook al zeggen mensen hier persoonlijke nare dingen tegen mij of ‘bom op de boeren’. Prima, maar het zou hypocriet zijn als de een mag reageren en de ander niet

Ah goeie, ik moet dat even uitzoeken hoe je dat in de mobiele versie doet.

Edit toevoeging: ik ben juist geĂŻnteresseerd in de feiten, de hele reden dat ik post. :laughing: En daar hebben mensen ook heel lief op gereageerd.

4 likes

En sarcasme is fel? Ik discussier met iemand, die begint over complottheorieën en daar moet ik dan bloedserieus en respectvol op reageren?

Ik gaf toelichting waar de achtergrond zit van mijn mening, en gaf daarbij ook aan dat ik denk dat daar geen ruimte voor is in dit topic, maar meer voor het ‘complottheorieĂ«n topic’. Betekent niet dat ik op dit moment denk dat het een complottheorie is.

Nee dit klopt niet, dit is precies de reden waarom ik postte. Om mijn eerste statement (de uitstoot van stikstof onder bedrijven) te toetsen/checken/meningen horen en vervolgens hetzelfde over het onteigenen van land. En reageer/bedank ook de personen die daar uitleg op geven (hoeven ze niet te doen, maar fijn dat ze dat doen). Ik reageer gewoon niet op dezelfde toon als jij. Wij gaan er iig ook niet uitkomen en dat is ook prima. Volgens mij hoeven we ook geen consensus met elkaar te hebben.

3 likes

Klinkt heel leuk allemaal maar hoe kom je aan deze info?

Omdat er nog superveel onzeker is en je dit op duizend manieren aan zou kunnen vliegen. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden. Ik zeg niet dat ze het zo gaan doen of hoe ze het gaan doen, geen idee. Ik noem slechts een tal van opties hoe ze het evt zouden kunnen doen. En de nuance aanbrengen, los van de emotie, dat het niet is dat er over een jaar elke boer uit Nederland uit is gekocht of verdwenen is.
En hoezo klinkt dit leuk, dit is nog steeds een hell of a job voor iedereen betrokken

Het is in elk geval turbo-gecompliceerd

4 likes

Ik stond net in de Ap en heb maar weer eens gekozen voor 3 dagen lang vega bij het avondeten.

Ik zat nog wel te denken: scheelt het in deze kwestie nog of je kiest voor biologisch oid? Of zijn de bio boeren net zo goed de boeren die voor vd Wal haar huis staan?

5 likes

Oh sorry dan heb ik dat verkeerd opgevat. Het klonk vrij stellig haha (zie dat je het iets aangepast hebt).
Er zitten dingen tussen die al wel bekend zijn maar ook dingen die denk ik iets te rooskleurig geschetst zijn of gewoon niet realistisch zijn (waarom zou een concullega boer jouw grond willen kopen als ie minder vee heeft). Maargoed het is voor iedereen afwachten. Hoop dat er snel duidelijkheid/perspectief komt en daarmee ook meer nuance in de discussie.

1 like

@Pininhetweb @Snork ooh jammer! Ik had er ook te snel overheen gelezen en dacht dat ze het op deze manier/met deze opties zo zouden gaan doen. Ja totdat er duidelijkheid is protesteren mensen denk ik
 zeg niet dat de manier waarop goed is, maar ben ook nog op zoek naar het duidelijke(re) plan.

Maar ik denk dat we vergeten dat het super ingewikkeld is. Het hangt van diersoort af, of je een intensief of extensief bedrijf bent. Wat je stalinrichting is. De hoeveelheid grond die je hebt. De rechten die je hebt aangekocht. Het is rekenkundig ontzettend ingewikkeld. En bovenal je locatie tav de natura 2000 gebieden.

2 likes

Die acties van een aantal van de boeren zijn buitenproportioneel, totaal ziek en over the top.

Dat gezegd hebbende, vind ik in bovenstaande discussie wel het perspectief missen dat hier ook sprake is van falend en soms totaal afwezig overheidsbeleid en van een knap staaltje bestuurlijk onvermogen.

De boerenlobby is intens en daarmee zelf mede debet, en daar had men in Den Haag inderdaad minder de oren naar moeten laten hangen.

Maar ik denk wel dat het decennia lange zwalkende, afwezige, incoherente en korte termijn overheidsbeleid de allergrootste schuldige is in deze ellendige kwestie.

Doe je nu niets meer aan en vervuilende bedrijven nu aanpakken is de enige weg vooruit. Maar dat mag van overheidswege wel gepaard gaan met iets meer zelfreflectie. Dat zou al voor een groot deel de angel eruit halen denk ik.

De werkelijkheid is hier denk ik heel gelaagd. Boeren zijn echt niet alleen maar zielige slachtoffers. Maar zeker ook niet alleen maar egoĂŻstische vervuilers die nu de consequenties van hun eigen handelen voorgeschoteld krijgen.

En dan als disclaimer nog maar een keer dat ik die acties van nu verwerpelijk vind en vooral erg zonde voor de gematigde boeren wiens geluid ondersneeuwt. Opnieuw een nederlaag voor nuance en normaal debat.

20 likes

Wordt mais niet vooral door veeboeren verbouwd als koeienvoer?

Ja absoluut. We (of in ieder geval ik) weten/zien alleen maar het topje van de ijsberg. Daarom ga ik er verder ook niet over in discussie. Met dat bericht met die mogelijkheden kwam je veel te optimistisch op mij over maar misschien is het ook juist goed om nog even optimistisch te blijven :blush:.

Zie nu dat je ook had gereageerd op mijn opmerking over Hugo de Jonge. Ik vertrouw hem voor geen meter maar mijn opmerking was met een knipoog, nav dit wat ik gisteren las. Er is weer een boel geheimzinnigheid. Maar heb al wel gezien dat de onteigening in de nieuwe wet (vanaf 01-01-2023) niet ineens veel makkelijker gaat ofzo.

3 likes

En dat is precies de reden (en volgens mij is dat hierboven meermaals gezegd) dat de boeren een goede en menswaardige way out geboden wordt.

4 likes

Voordat er tot onteigening over wordt gegaan, zullen alle andere routes eerst bewandeld worden is mijn ervaring. En alles gaat gepaard met compensatie.

3 likes

Maar volgens mij zijn de precieze, uitgewerkte procedures en regels (ook wanneer er tot onteigening wordt doorgezet) nog niet bekend/verduidelijkt? In ieder geval, dat lees ik hierboven en volgens mij ook de reden dat er nog (veel) protest is?

1 like

En soms vraag ik me ook af of ze weten waarvoor ze strijden? Ik zie jongens van 16 volledig opgefokt door de fdf roepen over oorlog. Dat schiet toch totaal z’n doel voorbij en ik vind dat zo kwetsbaar om een groep jongeren op die manier te gebruiken.

5 likes

Jij had toch net geconcludeerd dat wij er niet uit zouden komen?

@Corvus nee het helpt hier dat het een groep met een sterke lobby is. Wat ik vooral bedoel te zeggen: je kunt dit ook heel anders aanpakken als overheid en dan zijn veel boeren een stuk slechter af.

6 likes

Was ook niet een specifiek een vraag aan jou, maar als reactie op jou.

1 like

Ah ok duidelijk, maar kan me voorstellen dat in deze context het ingewikkeld/gevoelig ligt (wat hierboven ook wordt gezegd) dan bijv de procedure van een enkel ‘luidruchtig café’ of ‘woonwijk ten aanlegging van een snelweg’ onteigenen.

2 likes