+1000 voor deze post 
Ik werk overigens voor het bestuur / directie van een van de grootste Nlse uitvoeringsinstanties.
En in mijn ervaring is menselijk gedrag (jaloezie, imcompetentie, rivaliteit, bravoure, schroom, overtuigingen, besluiteloosheid, angst, zelfbehoud, ambitie…etc.) zo’n belangrijke factor in het besluitvormingsproces.
Jùìst het ‘systeem’ houdt dit in evenwicht. We hebben in Nl. democratische beginselen en ons openbaar bestuur moet zich aan zeer veel regels houden, waar vervolgens allerlei interne accountsdiensten én de media niet te vergeten op controleren.
Bureaucratie en regeldruk is een populair onderwerp om over te zeiken, maar voorkomt òòk dat 1 persoon teveel macht kan krijgen en zorgt er òòk voor dat hoe groter de beslissing, hoe meer mensen erop meekijken en dat de beslissing wetmatig en binnen bepaalde kaders plaatsvindt.
Dit systeem is zeker niet onfeilbaar en heeft continue voldoende kritisch denkende mensen nodig die ook buiten het systeem om kunnen denken. Zie toeslagenaffaire.
Daarover, ik vind het altijd wonderlijk dat de echte schandvlek en het absolute dieptepunt van het falen van ons systeem, dat wat nog het dichtst in de buurt komt van een echt complot, totaal niet op het netvlies van complotdenkers staat. Nee, die denken dat ‘de overheid’ juist deze mensen (migratie achtergrond), die keihard gediscrimineerd zijn, doelbewust gecriminaliseerd en die écht kapotgemaakt zijn door onze overheid, wil binnenhalen en bevoorrechten? It just blows my mind. Dit zijn juist de mensen die met recht bang kunnen zijn voor de overheid.
Tot slot staat in mijn ogen het democratisch functioneren van ons land wel degelijk onder druk. Maar dat heeft imo veel meer met de politieke kant (onze volksvertegenwoordiging en de media dynamiek) te maken.