Thank you for nothing, PvdA ![]()
Ik woon in een klein dorp in Drenthe en echt OVERAL hier en in de gemeente hangen die noodvlaggen. Ik moet er van kokhalzen echt
Ik woon in een gematigd dorp in het midden van het land met vooral aan de rand wat boeren, maar geen megastallen en hier hoeft de uitstoot ook niet zo hard omlaag. Maar ook hier kwam ik gewoon midden in het dorp die kutvlaggen tegen, hoog in lantaarnpalen opgeknoopt ook, dus je trekt ze niet zomaar er vanaf. Ik krijg er echt de kriebels van.
Waarschijnlijk diezelfde sukkels die hier tijdens corona met drieĂ«nhalve paardenkop iedere dinsdag een âfakkeltocht voor vrijheidâ gingen houden rond het gemeentehuis. Ga weg man, jullie representeren niemand.
1 op 20 lijkt mij niet gemiddeld, denk dat dat veel lager ligt.
Dan zit je waarschijnlijk in een groene bubbel met veel hybrides of echt heel nieuwe autoâs.
Bij de top 10 zuinige autoâs van Bovag is de eerste 1 op 21 en de laatste 1 op 18,5. Geloof dat 1 op 14 ofzo gemiddeld is. En de meeste mensen rijden ook niet zo bewust zuinig, dat scheelt ook nog.
een heerlijk artikel
Bijna even duur als de trein ![]()
Is toegestaan maar je bent dan wel een soort tikkende tijdbom.
Maar middle of nowhere bestaat straks misschien niet meer
.
Ik zie wappies vaak praten over âTristate cityâ, ik heb me daar nog niet verder in verdiept maar zie op de website dit:
Dan denk ik inmiddels wel âoke we zullen zien.â
Ik vraag me soms wel eens af wanneer mensen die nu nooit wantrouwend richting de overheid zijn dat wel gaan worden. Stel dat boerenland idd even heel simpel gezegd âvolgebouwdâ gaat worden, na een paar jaar uiteraard, zeg je dan van âmooie samenloop van omstandighedenâ of denk je dan âhmm ook toevallig eigenlijk dat dat zo uitkomtâ.
Prima als je dat eerste denkt maar op een gegeven moment, bijv na tijdje goede onderzoeksjournalistiek zoals Follow The Money te lezen wordt het toch bijna onmogelijk om altijd zo te blijven denken? Er worden zoo veel zieke spelletjes gespeeld op elk vlak, er is corruptie, er worden zo veel rookgordijnen opgeworpen en zo veel drogredenen worden zo vaak mogelijk herhaald.
Bijvoorbeeld inflatie. âkomt door OekraĂŻne!â maar wie heeft het ooit over de duizenden miljarden die de ECB bijdrukte tijdens Corona?
Nouja eens dus met @Maurice dat het best gezond en normaal is om de overheid of andere instanties soms te wantrouwen zonder meteen een complotdenker te zijn.
Overigens prima als dit naar het complottheorieën topic verplaatst wordt. Ik twijfelde maar weet ook niet hoe je op een post uit het ene topic reageert in een ander topic.
Ik weet niet of je ervoor openstaat maar de term laag- of hoogopgeleid zou ik liever vervangen door praktisch of theoretisch opgeleid. Wilde ik toch even zeggen.
Volgens mij pleiten de âcomplotdenkersâ juist dat er een grote immigratiestroom komt (van oa asielzoekers) en die in al die huizen/woningen gaan wonen, waar nu geen ruimte voor is. Met als bron CBS: Bevolkingsprognose 2020-2070: Veronderstellingen over immigratie
En brieven zoals deze:
Daar komt het eigenlijk altijd op neer.
@Corvus ik waardeer jouw bijdragen over dit soort onderwerpen echt enorm.
Een beetje slimme burger stelt zich kritisch op naar overheden (ook lokale overheden, men vergeet vaak hoeveel macht zij hebben). Dat is ook belangrijk voor het goed functioneren van overheden.
Dat is alleen totaal niet wat nu gaande is. Er is een grote groep burgers die zich weigeren in te lezen, geen kennis van zaken hebben, zich inlaten met extremisten en eigenlijk maar in het wilde weg wat roepen. Ik vind het moeilijk om deze beweging nu nog anders te zien dan een soort kwaadaardige hive mind, vooral omdat dit zich online zo snel kan verspreiden. Ze willen geen problemen oplossen, geen verbetering bewerkstelligen, geen bijdrage leveren aan beter bestuur (zoals kritische burgers en onderzoeksjournalisten doen). Ze willen alleen maar chaos creëren en zijn gedreven vanuit woede (die in mijn ogen compleet misplaatst is).
Vervang grote groep burgers door Fvd en je beschrijft exact een belangrijke bijdrage aan het probleem.
De actieve kern / aanstichters is inderdaad procentueel gezien maar een heel klein deel van Nederland.
Echter sijpelt het gedachtegoed en de retoriek erachter veel verder door. Ik hoor zelfs in mijn eigen omgeving (toch een linkse bubbel) mensen wel eens dingen zeggen die hieruit voortkomen, terwijl dit bv. mensen zijn die nooit op FvD zouden stemmen. We komen inmiddels allemaal in aanraking met de complottheorieĂ«n en daar blijven (onbewust) toch dingen van hangen, al is het maar een bepaalde twijfel / âstel datâŠâ. Dit lees ik ook regelmatig terug op dit forum.
+1000 voor deze post ![]()
Ik werk overigens voor het bestuur / directie van een van de grootste Nlse uitvoeringsinstanties.
En in mijn ervaring is menselijk gedrag (jaloezie, imcompetentie, rivaliteit, bravoure, schroom, overtuigingen, besluiteloosheid, angst, zelfbehoud, ambitieâŠetc.) zoân belangrijke factor in het besluitvormingsproces.
JĂčĂŹst het âsysteemâ houdt dit in evenwicht. We hebben in Nl. democratische beginselen en ons openbaar bestuur moet zich aan zeer veel regels houden, waar vervolgens allerlei interne accountsdiensten Ă©n de media niet te vergeten op controleren.
Bureaucratie en regeldruk is een populair onderwerp om over te zeiken, maar voorkomt ĂČĂČk dat 1 persoon teveel macht kan krijgen en zorgt er ĂČĂČk voor dat hoe groter de beslissing, hoe meer mensen erop meekijken en dat de beslissing wetmatig en binnen bepaalde kaders plaatsvindt.
Dit systeem is zeker niet onfeilbaar en heeft continue voldoende kritisch denkende mensen nodig die ook buiten het systeem om kunnen denken. Zie toeslagenaffaire.
Daarover, ik vind het altijd wonderlijk dat de echte schandvlek en het absolute dieptepunt van het falen van ons systeem, dat wat nog het dichtst in de buurt komt van een echt complot, totaal niet op het netvlies van complotdenkers staat. Nee, die denken dat âde overheidâ juist deze mensen (migratie achtergrond), die keihard gediscrimineerd zijn, doelbewust gecriminaliseerd en die Ă©cht kapotgemaakt zijn door onze overheid, wil binnenhalen en bevoorrechten? It just blows my mind. Dit zijn juist de mensen die met recht bang kunnen zijn voor de overheid.
Tot slot staat in mijn ogen het democratisch functioneren van ons land wel degelijk onder druk. Maar dat heeft imo veel meer met de politieke kant (onze volksvertegenwoordiging en de media dynamiek) te maken.
Ja die switch zie ik ook hoor sinds de Coronapandemie. Ik zit ook in een enorm linkse bubbel in amsterdam oud zuid en een groep âlinkseâ moeders die eerst GL/D66 etc stemden, weten nu ook niet meer wat hen partij is, gezien de meer âholistische/spiritueleâ groep het ook niet altijd meer eens zijn met de bekende âlinkseâ partijen of overheidsbeleid in het algemeen. Een partij zoals FvD spreekt zich dan uit tegen het beleid (zoals ten tijden van Corona), maar veel standpunten resoneren ook niet.
Ja dit!
Mensen lijken wel te vergeten dat âde overheidâ gewoon een grote groep mensen is, met hun eigen ideeĂ«n en standpunten. Die ze soms ook meenemen naar hun werk en die ook niet altijd kloppen.
Overheid opereert in zoân groot speelveld van politiek, industrie, media, etc. Tuurlijk zijn er lobbygroepen actief. De meeste bestuurders en ambtenaren gaan daar goed en professioneel mee om, anderen niet. Dat heeft verder niks met een groot complot te maken.
En +1 voor je zorgen over de volksvertegenwoordiging (wederom zowel landelijk als lokaal) die mijlenver van âde burgerâ afstaat en totaal niet representatief is voor onze samenleving.
ik denk eigenlijk dat het erger is, veel van de moderne complotisten die ik bezig zie zijn juist hoogopgeleid op één of andere manier wat me de indruk geeft dat deze groep mensen juist doordat ze zich beter geletterd voelen ze dénken dat ze wetenschappelijke bronnen beter kunnen doornemen dat anderen wat natuurlijk niet het geval is omdat ze toch een leek blijven. Daarnaast zou ik het ook niet onderschatten dat dit specifiek in de hand wordt gewerkt door extreemrechts omdat ze zo denken makkelijker stemmen te kunnen rondselen.
Klopt, maar dan hebben ze nog geen kennis van een specifiek dossier. Zie de huisartsen die opeens allemaal ideeën hadden over corona, terwijl een huisarts echt geen viroloog of expert infectieziekten is.
Zelf heb ik persoonlijk het idee dat die groep best heterogeen is, er zit van alles tussen en juist dĂĄt vind ik beangstigend.
Klassieke rellers, neonaziâs, influencers, wellness rechts (zoals Roxane v Iperen dit mooi omschrijft), mensen die door opleiding of netwerk gezag en macht hebben, etc. etc. En zo verspreid hun retoriek zich langzaam door alle lagen van de bevolking.
Ja echt he, de schande van het toeslagenschandaal zelf wordt nog overtopt door het feit dat de premier onder wiens verantwoordelijkheid de overheid zĂČ Kafkaesk en grondig de mist in is gegaan, geen echte verantwoordelijkheid heeft genomen.
Ik heb er een hard hoofd in, maar het zou toch een klein beetje genoegdoening zijn als hij in de geschiedkunde vooral herinnerd wordt als de premier van het toeslagenschandaal.