Nieuws, actualiteit en politiek #3

Sorry maar dit heet ondernemerschap. Puntje bij paaltje zijn boeren ondernemers. Dan heb je weleens dat je een nieuwe investering maakt (of zelfs moet maken) die uiteindelijk niet loont. Sterker nog, als de huidige markt waarin je zit niet meer loont dan is het best wel logisch om de stap te maken naar iets anders. Kijk naar Videoland die geen enkele videotheek meer heeft en alleen online streaming aanbiedt. Ik hoorde niemand toen zielig doen over alle videotheekondernemers.

De markt verandert. De wereld verandert. Boeren moeten nu eenmaal mee veranderen.

Dit is pure speculatie.

Vind dit ook een best heftige claim zonder onderbouwing, maar oke.

16 likes

Allereerst: ik deel gewoon je mening niet. Waarom ik die niet deel heb ik in dit topic al wel tientallen keren uitgelegd. Doorgaans zonder beledigingen, maar op een bepaald punt wordt het dom, complotdenkerig of weerleg ik voor de zoveelste keer hetzelfde argument. Voor mij is het dan erg simpel; ik reageer niet meer Ăłf ik benoem wat ik van je mening vindt. Zo simpel is het. Als jij denkt dat we boerenland afpakken om goedkoop huizen te bouwen is dat voor mij complotdenken omdat het totaal niet te onderbouwen is en de werkelijke reden al tientallen jaren wordt onderbouwd. Ik ga daar dan verder niet over in gesprek. Zonde van mijn tijd.

Daar zit niks beledigends vanuit zogenaamd linkse voor zogenaamd rechtse mening in. Want even hé, tegen de boerenprotesten zijn vind ik echt niet in links of rechts in te delen. Wat in ideologische links of rechts is in te delen is de manier waarop we dit probleem oplossen en als je de reden dat we een probleem hebben al niet erkent kunnen we daar geen gesprek over voeren.

13 likes

Jouw eerste alinea begrijp ik helemaal, de hele situatie is ook ontzettend vervelend voor de boeren die hard aan hun bedrijf hebben gewerkt. Maar bij jouw laatste alinea spreek je over een situatie waarvan je denkt dat het gebeurt, maar wat helemaal niet zeker is. Dus dat lijkt me irrelevant voor de discussie.

Wat betreft het goedkope vlees, 90% van hetgeen in Nederland wordt geproduceerd wordt naar het buitenland geëxporteerd. Dus we zouden wellicht ook over kunnen op een model waarbij we minder vlees importeren en exporteren. Maar waarbij we vaarwel zeggen tegen de megastallen (die produceren het meeste stikstof) en boeren op kleinere schaal vee laten houden, maar er wel een eerlijkere prijs voor betalen. Dat lijkt me eerlijker voor iedereen.

16 likes

Ho wacht even; Het is een uitspraak in 2019 van de raad van State geweest hĂš, ons hoogste bestuurlijke rechtbank. Die toetst of dingen in ons land wel goed gaan. Die heeft gezegd, jongens die PAS waar jullie mee werken da klopt nie. Dat moet anders en er moet worden geĂŻnvesteerd in stikstofdaling en natuurherstel. Daar heeft de regering zich in meer of mindere mate gewoon aan te houden en een uitwerking aan te geven; die volgt nu.

Ik vind t persoonlijk soms gek hoe eendimensionaal dit verhaal in de media en publiek naar voren wordt gebracht

14 likes

Maar door te zeggen “dat werd tijd”, wordt er in feite toch hetzelfde gedaan? Alleen dan andersom. Ik zie veel reacties die neigen naar dat de actie van de politie goed is geweest. Maar dat weten we toch ook nog niet? Daarvoor moet toch het onderzoek afgewacht worden? Maar omdat dat een mening is tegen meer neigt tegen de boer wordt daar niet op die manier op gereageerd.

7 likes

Het stikstofprobleem loopt al jaren, en dit zat er heel lang aan te komen. Dat wist elke boer. Dat je dan tot het zover is je kop in het zand steekt, hoopt op een wonder en alle ruimte pakt die je tot dat moment krijgt, dat is gewoon een keuze die je mag maken. En natuurlijk heeft de regering dit niet goed aangepakt, maar het feit dat de boeren zullen moeten inkrimpen is gewoon totaal geen verrassing. Voor niemand niet.

Daarnaast schetsten de boeren al vanaf het begin een beeld waarin heel Nederland boeren haat. Waarin we ze niet waarderen. Alsof de regering doet alsof ze niet van belang zijn. Terwijl dit nooit gezegd is. En dat is ook helemaal het punt nu niet. Ze reageren ontzettend persoonlijk aangevallen, wat in beginsel begrijpelijk is maar niet kloppend.

Het probleem is dat nou eenmaal niet alles (meer) kan. Dat gaat gewoon niet. Dus mensen en bedrijven zullen moeten inleveren en in de toekomst nog veel meer. En dat is voor iedere groep ontzettend vervelend, maar dat is wat het is. Dat is ondernemersrisico. Heel kut maar helaas.

Als Schiphol moet gaan inkrimpen zullen ook ontzettend veel medewerkers op de luchthaven een baan verliezen. Die kunnen dan ook wel gaan protesteren op het Malieveld, maar dat heeft net zo goed geen zin.

Dat ze boos zijn begrijp ik 100%. Natuurlijk. Ik zou ook woest zijn. Maar dat je reageert als een klein kind die het recht op zuurstof wordt afgenomen en blijft letterlijk drammen, janken en achterlijk doen tot heel Nederland last van je heeft, begrijp ik niet.

29 likes

Je mag altijd iets zeggen hoor, je moet alleen niet stomverbaasd zijn als iemand reageert.

4 likes

maar even he, als boeren zich niet gaan aanpassen dan vergaan ze en wij met hen gewoon dus wat kunnen we anders doen?

1 like

Dit heeft dus geen zin want @Maurice erkent niet dat er serieuzr gevolgen zijn als de boeren niet aanpassen.

Edit: Haha told you. Je kan voor 5 eu de toekomst bij mij laten voorspellen :crystal_ball:

28 likes

Hier geloof ik dus helemaal niets van, dit is wat de regering je wilt doen laten geloven. De modellen die ze hebben kloppen niet, blijf kritisch nadenken

1 like

yes ik zie het :facepalm:

7 likes

@Maurice, misschien moet je even verhuizen naar het complottheorieëntopic.

18 likes

het is toch ook gewoon te krom dat hier discussie over blijft bestaan? Europa is hier al mee bezig sinds 1991 (Nitraatrichtlijn, Nationaal Emissieplafond, Natura 2000, 
). Moet ik nu echt medelijden hebben met boeren omdat ze al 30 jaar met de oogkleppen op aan het werken zijn, roekeloos geld lijken te investeren voor weinig return? Ik kan me voorstellen dat het lullig voelt omdat je een kromme lobbygroep/vakbond/whatever hebt gevolgd maar uiteindelijk zie je nu wel ‘eindelijk’ beleidsvoerders die er iets van proberen te maken na jaren talmen en dan is het ook niet goed.

28 likes

Ja. Want wij zijn groot en hun trekkers zijn klein, het is niet eerlijk!!

4 likes

Dat zogenaamde “kritisch nadenken” over dit dossier laat ik wel aan de mensen die er echt voor gestudeerd hebben. Hou toch op zeg. Jij en ik zijn geen stikstofwetenschapper. En de mensen die dat wel zijn doen gewoon prima hun werk.

Feit blijft dat de politiek én de boerenlobby dit veel te lang voor zich uit hebben geschoven en nu moet iedereen op de blaren zitten. Helemaal kut, maar ook het gevolg van struisvogelpolitiek bij IEDEREEN die betrokken is hierbij. Daar zit geen enkel complot achter, maar gewoon een dom afschuifbeleid waarin niemand zijn vingers durfde te branden aan dit dossier.

47 likes

Gelukkig maar zeg, dat het je allemaal niet boeit.

Mijn grenzen liggen bijvoorbeeld bij een ander dom noemen, maar dat zal jou als echte rebelse troubadour ook allemaal wel aan je reet roesten.

5 likes

Maar met die reactie ben ik het ook niet eens. Al vind ik het wel bizar hoe lang en agressief boeren mogen protesteren zonder dat de politie echt ingreep met ME etc. terwijl Extinction Rebellion binnen 20 minuten van de snelweg wordt geplukt (wat ik overigens ook afkeur)

5 likes

Oh wow, ik zie net beelden uit Sri Lanka waar het presidentiël paleis bestormt wordt. De president van Sri Lanka heeft het land bankrupt verklaard.

4 likes

Ik vond dit wel een verhelderend artikel over hoe het nou eigenlijk zit en wat het probleem en de oplossing is.

5 likes

Lieve schat you’ve been lied to by de landbouwlobby :broken_heart:

11 likes