Het stikstofprobleem loopt al jaren, en dit zat er heel lang aan te komen. Dat wist elke boer. Dat je dan tot het zover is je kop in het zand steekt, hoopt op een wonder en alle ruimte pakt die je tot dat moment krijgt, dat is gewoon een keuze die je mag maken. En natuurlijk heeft de regering dit niet goed aangepakt, maar het feit dat de boeren zullen moeten inkrimpen is gewoon totaal geen verrassing. Voor niemand niet.
Daarnaast schetsten de boeren al vanaf het begin een beeld waarin heel Nederland boeren haat. Waarin we ze niet waarderen. Alsof de regering doet alsof ze niet van belang zijn. Terwijl dit nooit gezegd is. En dat is ook helemaal het punt nu niet. Ze reageren ontzettend persoonlijk aangevallen, wat in beginsel begrijpelijk is maar niet kloppend.
Het probleem is dat nou eenmaal niet alles (meer) kan. Dat gaat gewoon niet. Dus mensen en bedrijven zullen moeten inleveren en in de toekomst nog veel meer. En dat is voor iedere groep ontzettend vervelend, maar dat is wat het is. Dat is ondernemersrisico. Heel kut maar helaas.
Als Schiphol moet gaan inkrimpen zullen ook ontzettend veel medewerkers op de luchthaven een baan verliezen. Die kunnen dan ook wel gaan protesteren op het Malieveld, maar dat heeft net zo goed geen zin.
Dat ze boos zijn begrijp ik 100%. Natuurlijk. Ik zou ook woest zijn. Maar dat je reageert als een klein kind die het recht op zuurstof wordt afgenomen en blijft letterlijk drammen, janken en achterlijk doen tot heel Nederland last van je heeft, begrijp ik niet.