Nieuws, actualiteit en politiek #3

Daar komt het eigenlijk altijd op neer.
@Corvus ik waardeer jouw bijdragen over dit soort onderwerpen echt enorm.

Een beetje slimme burger stelt zich kritisch op naar overheden (ook lokale overheden, men vergeet vaak hoeveel macht zij hebben). Dat is ook belangrijk voor het goed functioneren van overheden.

Dat is alleen totaal niet wat nu gaande is. Er is een grote groep burgers die zich weigeren in te lezen, geen kennis van zaken hebben, zich inlaten met extremisten en eigenlijk maar in het wilde weg wat roepen. Ik vind het moeilijk om deze beweging nu nog anders te zien dan een soort kwaadaardige hive mind, vooral omdat dit zich online zo snel kan verspreiden. Ze willen geen problemen oplossen, geen verbetering bewerkstelligen, geen bijdrage leveren aan beter bestuur (zoals kritische burgers en onderzoeksjournalisten doen). Ze willen alleen maar chaos creëren en zijn gedreven vanuit woede (die in mijn ogen compleet misplaatst is).

10 likes

Vervang grote groep burgers door Fvd en je beschrijft exact een belangrijke bijdrage aan het probleem.

2 likes

Wat ook regelrechte onzin is en ingaat tegen zo’n beetje elke sterk onderbouwde bevinding over migratie en Nederland. Want ook hier gaat precies op wat ik hierboven schrijf. Niemand ontkent dat de Nederlandse bevolking gaat groeien. Het cbs (=overheid) voorspelt het en er wordt nu al op geanticipeerd in bijvoorbeeld woningbouw. Een ongecontroleerde massaimmigratie waarvoor we boerengrond moeten onteigenen is echter onzin. Dat is simpelweg complot.

3 likes

De actieve kern / aanstichters is inderdaad procentueel gezien maar een heel klein deel van Nederland.

Echter sijpelt het gedachtegoed en de retoriek erachter veel verder door. Ik hoor zelfs in mijn eigen omgeving (toch een linkse bubbel) mensen wel eens dingen zeggen die hieruit voortkomen, terwijl dit bv. mensen zijn die nooit op FvD zouden stemmen. We komen inmiddels allemaal in aanraking met de complottheorieën en daar blijven (onbewust) toch dingen van hangen, al is het maar een bepaalde twijfel / “stel dat…”. Dit lees ik ook regelmatig terug op dit forum.

7 likes

+1000 voor deze post :raised_hands:

Ik werk overigens voor het bestuur / directie van een van de grootste Nlse uitvoeringsinstanties.

En in mijn ervaring is menselijk gedrag (jaloezie, imcompetentie, rivaliteit, bravoure, schroom, overtuigingen, besluiteloosheid, angst, zelfbehoud, ambitie…etc.) zo’n belangrijke factor in het besluitvormingsproces.

Jùìst het ‘systeem’ houdt dit in evenwicht. We hebben in Nl. democratische beginselen en ons openbaar bestuur moet zich aan zeer veel regels houden, waar vervolgens allerlei interne accountsdiensten én de media niet te vergeten op controleren.

Bureaucratie en regeldruk is een populair onderwerp om over te zeiken, maar voorkomt òòk dat 1 persoon teveel macht kan krijgen en zorgt er òòk voor dat hoe groter de beslissing, hoe meer mensen erop meekijken en dat de beslissing wetmatig en binnen bepaalde kaders plaatsvindt.

Dit systeem is zeker niet onfeilbaar en heeft continue voldoende kritisch denkende mensen nodig die ook buiten het systeem om kunnen denken. Zie toeslagenaffaire.

Daarover, ik vind het altijd wonderlijk dat de echte schandvlek en het absolute dieptepunt van het falen van ons systeem, dat wat nog het dichtst in de buurt komt van een echt complot, totaal niet op het netvlies van complotdenkers staat. Nee, die denken dat ‘de overheid’ juist deze mensen (migratie achtergrond), die keihard gediscrimineerd zijn, doelbewust gecriminaliseerd en die écht kapotgemaakt zijn door onze overheid, wil binnenhalen en bevoorrechten? It just blows my mind. Dit zijn juist de mensen die met recht bang kunnen zijn voor de overheid.

Tot slot staat in mijn ogen het democratisch functioneren van ons land wel degelijk onder druk. Maar dat heeft imo veel meer met de politieke kant (onze volksvertegenwoordiging en de media dynamiek) te maken.

37 likes

Ja die switch zie ik ook hoor sinds de Coronapandemie. Ik zit ook in een enorm linkse bubbel in amsterdam oud zuid en een groep ‘linkse’ moeders die eerst GL/D66 etc stemden, weten nu ook niet meer wat hen partij is, gezien de meer ‘holistische/spirituele’ groep het ook niet altijd meer eens zijn met de bekende ‘linkse’ partijen of overheidsbeleid in het algemeen. Een partij zoals FvD spreekt zich dan uit tegen het beleid (zoals ten tijden van Corona), maar veel standpunten resoneren ook niet.

Ja dit!

Mensen lijken wel te vergeten dat “de overheid” gewoon een grote groep mensen is, met hun eigen ideeën en standpunten. Die ze soms ook meenemen naar hun werk en die ook niet altijd kloppen.
Overheid opereert in zo’n groot speelveld van politiek, industrie, media, etc. Tuurlijk zijn er lobbygroepen actief. De meeste bestuurders en ambtenaren gaan daar goed en professioneel mee om, anderen niet. Dat heeft verder niks met een groot complot te maken.

En +1 voor je zorgen over de volksvertegenwoordiging (wederom zowel landelijk als lokaal) die mijlenver van “de burger” afstaat en totaal niet representatief is voor onze samenleving.

5 likes

ik denk eigenlijk dat het erger is, veel van de moderne complotisten die ik bezig zie zijn juist hoogopgeleid op één of andere manier wat me de indruk geeft dat deze groep mensen juist doordat ze zich beter geletterd voelen ze dénken dat ze wetenschappelijke bronnen beter kunnen doornemen dat anderen wat natuurlijk niet het geval is omdat ze toch een leek blijven. Daarnaast zou ik het ook niet onderschatten dat dit specifiek in de hand wordt gewerkt door extreemrechts omdat ze zo denken makkelijker stemmen te kunnen rondselen.

3 likes

Klopt, maar dan hebben ze nog geen kennis van een specifiek dossier. Zie de huisartsen die opeens allemaal ideeën hadden over corona, terwijl een huisarts echt geen viroloog of expert infectieziekten is.

Zelf heb ik persoonlijk het idee dat die groep best heterogeen is, er zit van alles tussen en juist dát vind ik beangstigend.

Klassieke rellers, neonazi’s, influencers, wellness rechts (zoals Roxane v Iperen dit mooi omschrijft), mensen die door opleiding of netwerk gezag en macht hebben, etc. etc. En zo verspreid hun retoriek zich langzaam door alle lagen van de bevolking.

6 likes

Ja echt he, de schande van het toeslagenschandaal zelf wordt nog overtopt door het feit dat de premier onder wiens verantwoordelijkheid de overheid zò Kafkaesk en grondig de mist in is gegaan, geen echte verantwoordelijkheid heeft genomen.

Ik heb er een hard hoofd in, maar het zou toch een klein beetje genoegdoening zijn als hij in de geschiedkunde vooral herinnerd wordt als de premier van het toeslagenschandaal.

7 likes

Volkomen logisch weer

2 likes

Om er nog eentje bovenop te doen: DPG Media Privacy Gate

Deze situatie is zo achterlijk. Blijf me verbazen over hoe dichtgetimmerd de weg naar rechtvaardigheid is in deze situatie. Waarbij ik prima snap dat het recht zo werkt en deze zaak dus weinig kans had, maar iedereen ziet toch hoe onrechtvaardig dit is. Maar dan kom je weer op het gesprek hierboven eigenlijk: als niemand zich verder kwaad maakt/men zich kwaad maakt om de verkeerde zaken.

9 likes

Wat een mooi en interessant stuk zeg! Wel bizar om je te realiseren dat voor 1860 abortus in het geheel niet strafbaar was (of in ieder geval niet voor het moment van de ‘quickening’) en dat de geschiedenis zich nu, 150 jaar later, gewoon aan het herhalen is.

6 likes

Ik snap sommige reacties op mij niet zo goed. Of misschien vat ik het te persoonlijk op, dat kan ook hoor. Ik vind het alleen knap dat je in mijn post ziet dat ik de overheid en instanties van competentie beticht.
En ik herken me in ieder geval niet bepaald in deze woorden van @Shaaar, dat wil ik nog even gezegd hebben :sweat_smile:.
“Je bent geen kritische burger die het allemaal doorziet…follow the money hebt gelezen (wat gewoon een reguliere nieuwswebsite is) en nu denkt dat je een groots complot hebt ontmaskerd.”

Ik noemde FTM natuurlijk júist omdat het regulier is.
Ik zeg nergens dat ik in complotten geloof. Ik zeg dit:

Misschien zijn ze hier helemaal niet op het forum, mooi, maar ik heb er wel veel in m’n omgeving, die oprecht altijd en overal alleen maar goede bedoelingen zien, zich dingen gewoon niet kunnen voorstellen omdat zij dat zelf nooit zouden doen of omdat iets niet logisch klinkt, de meeste mensen deugen blabla.
Dat vind ik wel eens irritant.

Oprechte vraag: voor wiens karretje laten zij zich spannen?

Verder mooie discussie hier en idd, waarom hoor je complotdenkers niet of nauwelijks over de toeslagenaffaire?

3 likes

Da fack. De wappies of boeren bedreigen het provinciehuis in Leeuwarden. Idioot die lui. Friese Statenleden klaar met bedreigingen: 'Ik zag collega's trillen'

Heeft iemand het column van Leon de Winter gezien? De sfeer als een partij als het WEF ter sprake komt valt mij ook wel eens hier in de discussies op…

Edit; nuance

1 like

Lol dan noem je ook wel iemand

18 likes

Ha afgezien van iemands mentale toestand, ben wel benieuwd naar de kijk hier over wat hij beweert, de toestand in Sri Lanka. Ook over het ontstaan van complotten doordat men het gevoel heeft dat er geen transparantie is over plannen.

Nee ik vind het juist interessant om over deze ‘controversiële’ onderwerpen te discussiëren, maar het blijft een vraag hè, geen aanval.

2 likes

Goed dat je het zegt, ik zal het in mn eerdere bericht even nuanceren. Het gaat me namelijk meer over de tendens als het WEF wordt genoemd dan de daadwerkelijke woorden die die gebruikt.