ik vind het trouwens irritant dat ze in dat artikel over hamburgers spreken en enkel braadworsten tonen
Ik @ elke tent waar ik ooit nachos bestelde en fucking droge chips met plastickaassaus kreeg
Er liggen gewoon burgers op die gril
Ik zou 100% voor deze default zijn trouwens. Dat alles gewoon zonder dood dier is en je verplicht bent met koeienletters (pun not intended) erbij te zetten als het LET OP toch VLEES bevat.
Maar vega(n)burgers en vega(n)knakworsten e.d. zijn de plantaardige namaak van producten die we altijd (en als eerst) als vleesproduct kenden. Dan snap ik wel dat je er niet automatisch van uitgaat dat het andersom zou zijn. En daar moet je over het algemeen gewoon mee oppassen.
na een beetje zoeken ja, door de framing van die foto valt je oog toch veel sneller op de braadworsten? (sorry ik denk dat ik toch chagrijnig ben)
Als je echt allergisch bent voor iets en niet checkt of her ergens in zit is dat toch echt jouw probleem? Het is niet zo dat een burger (broodje, saus, groenten) verder altijd constant is in ingrediënten. Als er had gestaan dat het rund of whatever was had ik nog begrepen, maar als je ergens bestelt zonder dat er staat wat erin zit is het echt niet de verkopers schuld als het anders blijkt dan jouw “norm”
Ik had een keer risotto besteld bij een restaurant en die kon ik niet eten. Het restaurant had een heleboel fijn gesneden rauwe tomaten opgedaan, waar ik dus allergisch ben.
Mijn ‘norm’ is niet om te vragen of er toevallig rauwe tomaat op de risotto zit (want wtf). Dus ik vind het inderdaad wat netter als het van te voren duidelijk is aangegeven.
Bij een hamburger geef ik het wel altijd aan en dan krijg ik soms een vage blik van de bediening, want ze hebben geen tomaat op hun hamburger.
Ofwel geef het duidelijk op het menu aan.
Maar als je allergisch bent voor tomaat en er staat enkel “risotto” vraag je toch juist: Hé wat voor risotto is dit? Rauwe tomaat op risotto vind ik trouwens niet eens gek?
Ben het met je eens dat het beste gewoon een uitgebreide vermelding op het menu is, maar juist als dat er niet is vind ik het gek om niet even te vragen hoe of wat
Ik ben allergisch voor ui en lactose. Vind het mijn verantwoordelijkheid om te checken of te vragen of dat ergens in zit.
Verder vind ik het een toffe, ludieke actie. Want hoe vaak zeiken carnivoren wel niet dat vleesvervangers gore meuk zijn. De norm zou geen dood dier op je broodje moeten zijn. Blijkbaar wordt het verschil niet geproefd, aldus dat artikel. Vind daarom de campagne van Burger King in Duitsland zo sterk: Normal oder mit fleisch. Die bewustwording is zo belangrijk.
Alsof je altijd precies weet wat er in een hamburger van vlees zit. Of in een frikandel. Allergenen moeten vermeld worden, maar verder…
Het beste is om gerechten zo te beschrijven:
tomaat | rijst | bouillon | zwarte peper
Het was een paddestoelen risotto en verder was er wel een beschrijving erbij, maar dat zie je vaker als het om deze allergie gaan. Dan bestel je een bepaald broodje met beschrijving en dan mikken ze toch er rauwe tomaat op. En dan melden ze andere mogelijke allergieën (lactose, pinda, noten) er wel op.
Het is inderdaad mijn verantwoordelijkheid, maar het zou fijn zijn als er duidelijk informatie wordt gegeven.
@Wendela ik ben overigens eens dat je vooral allergieën vermeld moeten. In vele vlees producten zit ook soja in, dus dat moet ook duidelijk aangegeven worden.
Maar dat is toch een andere situatie dan hier?
Maar je krijgt toch ook gewoon wat je bestelt? Namelijk een burger. Ga je dan moeilijk doen omdat er geen dood dier in blijkt te zitten?
Als ze hadden geadverteerd met ‘rundvleesburger’ ofzo dan had ik deze discussie nog wel begrepen. Maar ze doen precies wat ze zeggen: burgers serveren.
Ik vond dit een vrij breed argument, dus ik reageerde met een persoonlijk verhaal en evt ander perspectief. Het slaat niet direct op de ludieke actie, daar heb je gelijk in.
Haha het was iig niet als breed verhaal bedoeld
Ik weet zeker dat de vegetariërs en vegans die ook niet op hoogte waren deze kraam hebben overgeslagen. Die zijn ook niet naar de kraam gelopen met de vraag of de burger plantaardig was of niet en zijn van de op dit moment nog heersende norm uitgegaan dat in een braadworst vlees zit tenzij anders aangegeven
Toevallig is de beyond meat burger wel FODMAP geschikt, dus in dat geval zou je juist niet ziek worden Maar ook niet alle vleesburgers zijn FODMAP geschikt toch, dus dan moet je het sowieso vragen, ongeacht of het een vlees of vegan burger is
Oh ik vond het op wat blogs, maar misschien zit er nog een verschil in hoe streng je bent ofzo
Maar moraal van ‘t verhaal, gewoon ff vragen wat erin zit als je een dieet volgt of een heftige allergie hebt!
Dat zal wel meevallen, op het terrein mocht enkel vegan voedsel verkocht worden.
Ik vind het helemaal top dat vega de norm is en dat je moet
vragen om een burger met vlees (zoals bij dit experiment van Burger King: 'Normaal, of met vlees?' Bij deze Burger King is vega de norm | RTL Nieuws) maar ik vind het ook niet zo’n goed idee dat men vega burgers verkoopt zonder te vermelden dat het vega is. In de toekomst zou dit de norm moeten worden maar dat is het nu gewoon nog niet. Als je ergens een burger kraam ziet staan ga je er nu gewoon toch nog vanuit dat dit vlees is en kan ik me heel goed voorstellen dat je niet informeert of de burger bijvoorbeeld soja of bonen bevat aangezien dit geen ingrediënt is dat je vaak aantreft in of op rundvleesburgers. Ik ben allergisch voor kiwi en ik ga als ik een burger bestel ook niet navragen of er misschien kiwi in zit (wel als ik een dessert bestel bijvoorbeeld). Dus aan de ene kant kan je wel stellen dat als je allergisch bent je zelf maar moet informeren maar je gaat daarbij toch wel enigszins uit van een logische verwachting. En vega burgers zijn dat naar mijn idee nu nog niet maar ik hoop wel dat dat de toekomst is.