Ik zat precies zoiets te bedenken, maar als tegengeluid kun je dat niet maken want dan ben je een ‘landverrader’ en wordt je bedreigd.
Haha dit vind ik mooi. Hamburgerkraam verkocht tien dagen vleesloze burgers op de Gentse Feesten, zonder dat de klanten het door hadden: “Ze komen zelfs terug voor meer”
Haha ik verwachtte al zo’n reactie. Maar hoezo? Je besteld gewoon een burger, en als je een allergie oid hebt dan vraag je toch sowieso wat erin zit? Dan geven ze waarschijnlijk gewoon aan wat er allemaal in verwerkt zit. Bij vleesburgerkramen staat de ingrediëntenlijst toch ook niet bij de prijslijst.
En andersom vraag ik het ook altijd ja, maar dat is nu helaas de norm
Bij een allergie voor pinda’s is dat gebruikelijker dan bijvoorbeeld lactose-intolerantie.
Gelukkig zijn deze burger vegan, maar in vegetarische vleesvervangers zit vaak melk. Ik ga niet bij elk dingetje vragen of er wellicht toch melk in verborgen zit. Als ze stiekem een Valessburger hadden geserveerd zou de dag voor mij klaar zijn geweest.
Maar als ze het zouden doen met alleen de allergenen op de kaart en verder niks dan hoor je me niet hoor
Ik vind dit echt bullshit, sorry. 1. Als je hartstikke allergisch bent voor soja, dan zou ik bij zoiets altijd even dubbelchecken over wat je in je mond stopt. 2. Ze liegen niet? Ze verkopen gewoon burgers en braadworsten, maar dan veganistisch. In een ‘gewone’ burgerkraam zeggen ze bij het afrekenen ook niet, ‘5,50 alstublieft, deze burger bestaat trouwens uit een dood kalfje, een lading zout en een klodder mayo’. Als je daar zo op tegen bent dan moet je maar je eigen eten gaan klaarmaken hoor
Het was overigens geen experiment
allergenen moeten sowieso vermeld worden in België, ook soja en lactose
Beyond burgers bevatten geen soja volgens mij
Maar los van of je er allergisch voor bent, als je iets bestelt verwacht je toch gewoon dat je dat krijgt ipv iets anders.
true! wel erwteiwit en daar kunnen sommige mensen ook niet tegen.
wel weinig mensen op zich, maar als je zo iemand treft heb je wel een flinke schadeclaim aan je broek.
Dan ga je er wel vanuit dat de norm is dat je vlees krijgt en je naar vegetarisch moet vragen. Ik vind als 't andersom zou zijn geen gekke ontwikkeling eigenlijk.
ik vind het trouwens irritant dat ze in dat artikel over hamburgers spreken en enkel braadworsten tonen
Ik @ elke tent waar ik ooit nachos bestelde en fucking droge chips met plastickaassaus kreeg
Er liggen gewoon burgers op die gril
Ik zou 100% voor deze default zijn trouwens. Dat alles gewoon zonder dood dier is en je verplicht bent met koeienletters (pun not intended) erbij te zetten als het LET OP toch VLEES bevat.
Maar vega(n)burgers en vega(n)knakworsten e.d. zijn de plantaardige namaak van producten die we altijd (en als eerst) als vleesproduct kenden. Dan snap ik wel dat je er niet automatisch van uitgaat dat het andersom zou zijn. En daar moet je over het algemeen gewoon mee oppassen.
na een beetje zoeken ja, door de framing van die foto valt je oog toch veel sneller op de braadworsten? (sorry ik denk dat ik toch chagrijnig ben)
Als je echt allergisch bent voor iets en niet checkt of her ergens in zit is dat toch echt jouw probleem? Het is niet zo dat een burger (broodje, saus, groenten) verder altijd constant is in ingrediënten. Als er had gestaan dat het rund of whatever was had ik nog begrepen, maar als je ergens bestelt zonder dat er staat wat erin zit is het echt niet de verkopers schuld als het anders blijkt dan jouw “norm”
Ik had een keer risotto besteld bij een restaurant en die kon ik niet eten. Het restaurant had een heleboel fijn gesneden rauwe tomaten opgedaan, waar ik dus allergisch ben.
Mijn ‘norm’ is niet om te vragen of er toevallig rauwe tomaat op de risotto zit (want wtf). Dus ik vind het inderdaad wat netter als het van te voren duidelijk is aangegeven.
Bij een hamburger geef ik het wel altijd aan en dan krijg ik soms een vage blik van de bediening, want ze hebben geen tomaat op hun hamburger.
Ofwel geef het duidelijk op het menu aan.
Maar als je allergisch bent voor tomaat en er staat enkel “risotto” vraag je toch juist: Hé wat voor risotto is dit? Rauwe tomaat op risotto vind ik trouwens niet eens gek?
Ben het met je eens dat het beste gewoon een uitgebreide vermelding op het menu is, maar juist als dat er niet is vind ik het gek om niet even te vragen hoe of wat
Ik ben allergisch voor ui en lactose. Vind het mijn verantwoordelijkheid om te checken of te vragen of dat ergens in zit.
Verder vind ik het een toffe, ludieke actie. Want hoe vaak zeiken carnivoren wel niet dat vleesvervangers gore meuk zijn. De norm zou geen dood dier op je broodje moeten zijn. Blijkbaar wordt het verschil niet geproefd, aldus dat artikel. Vind daarom de campagne van Burger King in Duitsland zo sterk: Normal oder mit fleisch. Die bewustwording is zo belangrijk.
Alsof je altijd precies weet wat er in een hamburger van vlees zit. Of in een frikandel. Allergenen moeten vermeld worden, maar verder…
Het beste is om gerechten zo te beschrijven:
tomaat | rijst | bouillon | zwarte peper