Nieuws, actualiteit en politiek #3

Het was een paddestoelen risotto en verder was er wel een beschrijving erbij, maar dat zie je vaker als het om deze allergie gaan. Dan bestel je een bepaald broodje met beschrijving en dan mikken ze toch er rauwe tomaat op. En dan melden ze andere mogelijke allergieën (lactose, pinda, noten) er wel op.

Het is inderdaad mijn verantwoordelijkheid, maar het zou fijn zijn als er duidelijk informatie wordt gegeven.

@Wendela ik ben overigens eens dat je vooral allergieën vermeld moeten. In vele vlees producten zit ook soja in, dus dat moet ook duidelijk aangegeven worden.

Maar dat is toch een andere situatie dan hier?

2 likes

Maar je krijgt toch ook gewoon wat je bestelt? Namelijk een burger. Ga je dan moeilijk doen omdat er geen dood dier in blijkt te zitten?
Als ze hadden geadverteerd met ‘rundvleesburger’ ofzo dan had ik deze discussie nog wel begrepen. Maar ze doen precies wat ze zeggen: burgers serveren.

19 likes

Ik vond dit een vrij breed argument, dus ik reageerde met een persoonlijk verhaal en evt ander perspectief. Het slaat niet direct op de ludieke actie, daar heb je gelijk in.

2 likes

Haha het was iig niet als breed verhaal bedoeld

3 likes

Ik weet zeker dat de vegetariërs en vegans die ook niet op hoogte waren deze kraam hebben overgeslagen. Die zijn ook niet naar de kraam gelopen met de vraag of de burger plantaardig was of niet en zijn van de op dit moment nog heersende norm uitgegaan dat in een braadworst vlees zit tenzij anders aangegeven

7 likes

Toevallig is de beyond meat burger wel FODMAP geschikt, dus in dat geval zou je juist niet ziek worden :laughing: Maar ook niet alle vleesburgers zijn FODMAP geschikt toch, dus dan moet je het sowieso vragen, ongeacht of het een vlees of vegan burger is

5 likes

Oh ik vond het op wat blogs, maar misschien zit er nog een verschil in hoe streng je bent ofzo

Maar moraal van ‘t verhaal, gewoon ff vragen wat erin zit als je een dieet volgt of een heftige allergie hebt!

3 likes

Dat zal wel meevallen, op het terrein mocht enkel vegan voedsel verkocht worden.

Ik vind het helemaal top dat vega de norm is en dat je moet
vragen om een burger met vlees (zoals bij dit experiment van Burger King: 'Normaal, of met vlees?' Bij deze Burger King is vega de norm | RTL Nieuws) maar ik vind het ook niet zo’n goed idee dat men vega burgers verkoopt zonder te vermelden dat het vega is. In de toekomst zou dit de norm moeten worden maar dat is het nu gewoon nog niet. Als je ergens een burger kraam ziet staan ga je er nu gewoon toch nog vanuit dat dit vlees is en kan ik me heel goed voorstellen dat je niet informeert of de burger bijvoorbeeld soja of bonen bevat aangezien dit geen ingrediënt is dat je vaak aantreft in of op rundvleesburgers. Ik ben allergisch voor kiwi en ik ga als ik een burger bestel ook niet navragen of er misschien kiwi in zit (wel als ik een dessert bestel bijvoorbeeld). Dus aan de ene kant kan je wel stellen dat als je allergisch bent je zelf maar moet informeren maar je gaat daarbij toch wel enigszins uit van een logische verwachting. En vega burgers zijn dat naar mijn idee nu nog niet maar ik hoop wel dat dat de toekomst is.

1 like

Oh huh wat is dan de nieuwswaarde van dit hele artikel?
Er wordt dus vegan voedsel verkocht op een terrein met alleen vegan voedsel. Ja duuuhhhh. Dan is dat hele artikel eigenlijk gewoon pure reclame voor die specifieke kraam en Beyond

16 likes

Maar dat is toch het hele idee van deze actie, namelijk mensen er bewust van maken hoe achterlijk het is dat je er maar vanuit gaat dat alles wat je koopt vlees is? En dat je er niet zo maar vanuit moet gaan dat een burger gelijk staat aan vlees? Dus ja, het is nu eenmaal belangrijk dat je goed checkt waar je eten uit bestaat. De enige aanpassing die het vraagt is dat je de gedachte dat burgers bestaan uit vlees uit je hoofd zet en dus even een extra check moet doen. Kleine moeite toch.

6 likes

Is dit sarcastisch? Want ik vind het heel fijn als het zo op de kaart staat :joy:

2 likes

Ja alleen vind ik dit dus niet de manier omdat het heel vervelend kan zijn voor mensen met allergieën. Het doel van de actie vind ik sympathiek en ondersteun ik maar de manier waarop niet.

@lidwien
Er waren op de feesten x aantal plaatsen beschikbaar die enkel door vegan eetkramen gebruikt mochten worden. Maar je kon aan de plek zelf niet zien dat dat 1 van de vegan standen moest zijn, ze stonden gewoon doorheen de hele stad opgesteld.

2 likes

Ja hahhah ik haat het als het zo staat met alleen ingredienten :joy:

Ik weet niet of dat het doel per se was, dit is een stand van mensen die normaal wel gewoon vlees verkopen, niet direct overtuigde veganisten ofzo.

3 likes

Aha dan kies ik de opiniekant van liever duidelijkere signalisatie :wink:

2 likes

Er zijn gewoon regels over hoe consumenten te informeren over allergenen, en dat mag ook mondeling op vraag van de klant:

Of deze specifieke food truck zich aan de regels hield is natuurlijk moeilijk te zeggen. Maar volgens mij kan deze actie gewoon zonder per se de voedselveiligheidsregels te overtreden.

3 likes

Haha ja dit, m’n hele festival zou naar de shit gaan :smiling_face_with_tear:. Ik eet dan eigenlijk alleen vrij droge en veilige producten om maar te voorkomen dat er ook maar iets in zit waar ik niet tegen kan en ik drie uur op een skere dixi moet slijten. Echt geen gekke dingen doen met m’n eten :smiling_face_with_tear:

2 likes