Nieuws, actualiteit en politiek #3

Dit laatste niet toch? Want hij moest een flesje water van de grond pakken van de gijzelnemer. Lijkt me dat het niet gaat met zijn handen nog vastgebonden.

1 like

Je ziet hem rennen met zijn handen op zijn rug

3 likes

De politiecommissaris heeft gezegd dat ze niet wisten dat hij ging rennen.

4 likes

Als ik dit stuk uit de tijdlijn lees op nu.nl en dan met name het citaat van de politie, is de gegijzelde zelf gaan rennen.

4 likes

Misschien wilde de gijzelnemer hem wel als een soort menselijk schild gebruiken om het waterflesje te kunnen pakken, op het filmpje zie je ze ook beiden bukken en de gijzelaar heeft inderdaad zijn handen nog op de rug. Zodra gijzelnemer bukt gaat gijzelaar er snel vandoor. Echt veel lef gehad, je moet het maar durven.

7 likes

Ja briefje bleek een flesje water te zijn! Haha zal het ff aanpassen. Gijzelaar heeft zelf besloten te gaan rennen

2 likes

Waarom rende de gijzelnemer achter hem aan als hij nog 4 potentiƫle gijzelaars in de kast had zitten?
Alleen maar blij dat dit zo gebeurd is, maar wel dom van hem.

Ik begreep uit de persconferentie die nog gehouden werd om half 1 dat dit juist niet ging hoe ze het gepland hadden. De gijzelnemer vroeg om water die met een robot naar hem toegebracht zou worden.
Ze stonden wel op scherp omdat er in zulke situatie’s mogelijk iets gaat gebeuren en dat was ook zo want de gijzelaar zette het op een rennen, maar eigenlijk was het niet de bedoeling dat er een geweldsmiddel ingezet ging worden. Dus er wordt nu onderzocht of deze actie terecht was, je kan dan blijkbaar ook als dader aangemerkt worden (de agent dus) maar in dit geval werd bevestigd dat de agent getuigen is. Dus ik hoop eigenlijk dat dit geen gevolgen heeft voor de desbetreffende agent.

Nu had ik vanuit de pers hier wel meer vragen over verwacht. Maar dat was niet het geval.

6 likes

Zouden die mensen in de kast in contact hebben gestaan met de politie, of andere mensen? Pff ik zou echt bang zijn dat m’n telefoon ineens gaat trillen ofzo en dat dat dan opvalt. Of stel er zou een NL-alert verstuurd worden

1 like

Nou ben wel heel benieuwd naar jouw uitgebreide analyse dan!

17 likes

ā€˜Is deze stuurd’ ?? wat zegt deze man

7 likes

Haha jeetje. Fijn dat het goed afgelopen is toch?
Misschien horen we later meer hierover. Maar de dader is zwaargewond dus die zal nog in het ziekenhuis liggen. Lijkt me raar trouwens om als vpk voor zo iemand te zorgen. Je doet het wel natuurlijk.

5 likes

Oohh oke! Ik dacht dat hij ze zelf in de kast had gestopt.

2 likes

We zijn toch ook geen experts hier? Natuurlijk worden hier gewoon lekenmeningen verkondigd. Wat had je dan verwacht haha

7 likes

Maar er worden hier nu wel een hoop andere classificaties gedaan? Dapper/dom/slim/volgens het boekje en wat er allemaal nog meer genoemd wordt. Ik snap de opluchting, er had natuurlijk zo veel meer schade aangericht kunnen worden, maar er wordt wel een heel narratief omheen gebouwd waar je eigenlijk helemaal niks over kan zeggen (niet alleen hier hoor, maar ook in de media en op andere sociale media).

5 likes

Ik vind het juist een beetje zuur om meteen weer zo kritisch te zijn op iets wat naar omstandigheden zo goed afgelopen is. Zoals @Ovenschaal zegt:

De gegijzelde heeft zichzelf bevrijd
De politie heeft 70 mensen bevrijd
De politie heeft de gijzelnemer uitgeschakeld

En natuurlijk heeft de gegijzelde daarbij ook wat geluk gehad, want zijn ontsnappingspoging had ook heel anders uit kunnen pakken, maar het is hoe dan ook dapper geweest van deze man dat hij de poging gewaagd heeft en gelukkig heeft het heel goed uitgepakt. En ik snap niet hoe je de gijzelnemer niet dom kunt vinden. Er is natuurlijk een (grote) kans dat het iemand is met psychische problematiek is en dat werpt mogelijk vragen op wat betreft toerekeningsvatbaarheid, maar an sich is een gijzeling gewoon altijd een dom idee, los van wat daarachter schuilt.

19 likes

Welkom bij de politie: damned if you do and damned if you don’t.

56 likes

5 likes

De politie is echt niet onfeilbaar en doet zeker niet alles goed, maar hier lijken ze gewoon heel goed en adequaat gehandeld te hebben, dat mag dan toch ook wel een keer gezegd worden? Omdat het niet altijd goed gaat mag er in een situatie waarin het wel goed gaat ook geen respect en waardering voor hun handelen geuit worden? Je doet nu net of de politie een stelletje cowboys zijn die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Politie in Nederland is over het algemeen echt wel gewoon heel goed getraind en kundig. En ja, ook daar worden fouten gemaakt en niet altijd goed gehandeld, maar wat een baan ook zeg. Mag de politie dan ook alsjeblieft gewoon eens complimenten krijgen als ze het wƩl goed doen? Kritiek is er al genoeg.

36 likes

Hm ik weet niet of ik dat zo logisch vind van een situatie waar je zo weinig vanaf weet eigenlijk, om daar allemaal kwalificaties aan te geven en dat te gaan verkondigen/posten. Kan me voorstellen dat het door je hoofd schiet, maakt het voor mij alleen niet logisch.

3 likes