Nieuws, actualiteit en politiek #3

Haha jeetje. Fijn dat het goed afgelopen is toch?
Misschien horen we later meer hierover. Maar de dader is zwaargewond dus die zal nog in het ziekenhuis liggen. Lijkt me raar trouwens om als vpk voor zo iemand te zorgen. Je doet het wel natuurlijk.

5 likes

Oohh oke! Ik dacht dat hij ze zelf in de kast had gestopt.

2 likes

We zijn toch ook geen experts hier? Natuurlijk worden hier gewoon lekenmeningen verkondigd. Wat had je dan verwacht haha

7 likes

Maar er worden hier nu wel een hoop andere classificaties gedaan? Dapper/dom/slim/volgens het boekje en wat er allemaal nog meer genoemd wordt. Ik snap de opluchting, er had natuurlijk zo veel meer schade aangericht kunnen worden, maar er wordt wel een heel narratief omheen gebouwd waar je eigenlijk helemaal niks over kan zeggen (niet alleen hier hoor, maar ook in de media en op andere sociale media).

5 likes

Ik vind het juist een beetje zuur om meteen weer zo kritisch te zijn op iets wat naar omstandigheden zo goed afgelopen is. Zoals @Ovenschaal zegt:

De gegijzelde heeft zichzelf bevrijd
De politie heeft 70 mensen bevrijd
De politie heeft de gijzelnemer uitgeschakeld

En natuurlijk heeft de gegijzelde daarbij ook wat geluk gehad, want zijn ontsnappingspoging had ook heel anders uit kunnen pakken, maar het is hoe dan ook dapper geweest van deze man dat hij de poging gewaagd heeft en gelukkig heeft het heel goed uitgepakt. En ik snap niet hoe je de gijzelnemer niet dom kunt vinden. Er is natuurlijk een (grote) kans dat het iemand is met psychische problematiek is en dat werpt mogelijk vragen op wat betreft toerekeningsvatbaarheid, maar an sich is een gijzeling gewoon altijd een dom idee, los van wat daarachter schuilt.

19 likes

Welkom bij de politie: damned if you do and damned if you don’t.

56 likes

5 likes

De politie is echt niet onfeilbaar en doet zeker niet alles goed, maar hier lijken ze gewoon heel goed en adequaat gehandeld te hebben, dat mag dan toch ook wel een keer gezegd worden? Omdat het niet altijd goed gaat mag er in een situatie waarin het wel goed gaat ook geen respect en waardering voor hun handelen geuit worden? Je doet nu net of de politie een stelletje cowboys zijn die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Politie in Nederland is over het algemeen echt wel gewoon heel goed getraind en kundig. En ja, ook daar worden fouten gemaakt en niet altijd goed gehandeld, maar wat een baan ook zeg. Mag de politie dan ook alsjeblieft gewoon eens complimenten krijgen als ze het wƩl goed doen? Kritiek is er al genoeg.

36 likes

Hm ik weet niet of ik dat zo logisch vind van een situatie waar je zo weinig vanaf weet eigenlijk, om daar allemaal kwalificaties aan te geven en dat te gaan verkondigen/posten. Kan me voorstellen dat het door je hoofd schiet, maakt het voor mij alleen niet logisch.

3 likes

Ik snap echt niet hoe je erbij komt dat er niet genoeg kritiek is. De politie ligt naar mijn mening continue onder vuur in de media?

Even een snel rondje Google Nieuws van de afgelopen dagen:

Hierbij heb ik trouwens geen enkel oordeel over of deze kritiek terecht is of niet, maar dat er lang niet genoeg kritiek is ben ik het gewoon echt niet mee eens. De politie krijgt continue kritiek. Wat mij betreft mag er bij wat in eerste instantie goed handelen lijkt dan ook gewoon direct lof voor hun optreden komen. Mocht de vork uiteindelijk toch anders in de steel zitten dan komt dat vanzelf naar boven. Ik vind het gewoon zuur om over dit succesvolle optreden meteen weer een negatieve toon aan te slaan ā€˜omdat ze ook heel veel kwaad doen en er regelmatig grote fouten worden gemaakt’.

4 likes

Ja misschien doe je dat wel, maar ik vind dat niet per se iets goeds, zeker niet bij situaties waar je eigenlijk niks vanaf weet, die ingewikkeld zijn en waar je mening er ook niet echt toe doet

1 like

Ironisch.

2 likes

@Corvus zegt toch niets geks. Het enige dat ze doet is haar mening geven dat ze het gejubel overdreven vindt. Betekent niet dat ze niet blij is dat het goed is afgelopen. Vind het helemaal geen gekke reactie eigenlijk en snap ook niet waarom iedereen er zo moeilijk over doet dat ze geen veren in de reet van de politie steekt maar er neutraal naar kijkt.

6 likes

Haha oke wij hebben duidelijk een heel ander beeld van de Nederlandse politie. Nogmaals, ik heb echt niet de illusie dat de politie onfeilbaar is en er zijn genoeg misstanden (zoals helaas in vrijwel iedere organisatie) maar ik ben het wel pertinent oneens met het negatieve beeld van de politie dat jij hier schetst.

Edit: En ik ben het er gewoon niet mee eens dat omdat er misstanden zijn bij de politie dit betekent dat er nu geen lof mag zijn voor hun optreden in deze situatie. Op dingen die niet goed gaan mag kritiek komen en voor dingen die wel goed gaan mag lof zijn.

18 likes

Nou het voelt al bijna als ongeschreven regel soms. Dat je overal meteen disclaimers bij moet zetten :grimacing:

5 likes

Kritiek op de politie kan prima bestaan en is ook zeker regelmatig terecht. Ik vind het alleen zelf ook wel jammer dat als er nou een aantal agenten zijn die goed opgetreden hebben dat er meteen gezegd moet worden: Ja maar de politie doet ook heel veel fout!! Er zijn veel misstanden!! Ja, we know. Dat doet echter niets af aan het respect dat er mag zijn voor het handelen van de specifieke agenten in deze situatie. Politieagent zijn is echt geen gemakkelijke baan en ik vind het gewoon jammer dat als er dan een keer complimenten zijn voor het handelen van de politie in dit specifieke geval dat daar dan meteen zo sceptisch naar gekeken wordt omdat er ook zaken niet goed gaan bij de politie.

18 likes

Als je een monopolie hebt op geweldpleging zoals de politie heeft, dan hoor je gewoon over al je acties verantwoordelijkheid af te leggen en moet alles heel precies onderzocht worden. :v:

12 likes

Er zijn er echt maar een paar die een kritische noot plaatsten bij de actie van gisteravond, verder zie je eigenlijk enkel veel lof. Heb echt niemand hier compleet zien ragen over de politie

dat is precies niet wat er gebeurt

2 likes

Ik begrijp dat het vervelend is dat mensen zo negatief zijn over de politie. Er gaat veel goed, maar er gaat ook bizar veel mis. Excessief geweld, etnisch profileren, een cultuur van racisme, PTSS…

Mijn ouders werken allebei bij de politie en tot voor kort waren dit onderwerpen waar niet eens over gesproken werd. Dat mensen nu alles onder een vergrootglas leggen vind ik niet meer dan logisch voor dit beroep. De politie heeft een enorme machtspositie.

9 likes

Ohja dat herinner ik me ook nog, iedereen vond het maar verdiend en goed en ze hadden daar maar niet moeten staan!! de enkeling die het te ver vond gaan kreeg tien weerwoorden. Maar goed. Was uiteindelijk wel blij om te zien dat Amnesty het ook onverantwoord en overschrijdend gewelddadig vond. Kan er nog steeds boos van worden dat 80% van Nl (zo leek het althans) dat maar normaal vond.

7 likes