Nieuws, actualiteit en politiek #3

Ohh jeetje, ik lees het net. Zeker sterkte voor de nabestaande. Ook sterkte voor alle betrokkene. Ik hoop alleen nog steeds dat dit geen gevolgen heeft voor de agent die zijn werk deed. Aangezien ze dat nog gingen onderzoeken.

Hoe gaat zo’n onderzoek eigenlijk in zijn werk als de verdachte nooit meer heeft kunnen spreken?
Lijkt me ook voor de gijzelaars niet heel fijn, misschien hadden zij voor hun verwerking hem nog willen toespreken in de rechtszaak. (Misschien ook niet, ik weet het niet.)

5 likes

Nouja waarom hebben ze de gijzelnemer nodig in hun onderzoek of de agent juist gehandeld heeft? Hij rende en werd toen geschept, het is niet alsof ze een statement vanuit hem nodig hebben over hoe hij zich daarover voelde. Zijn genoeg beelden van wat er is gebeurd, wss ook heel veel beelden die wij nooit gezien hebben.

De vraag is of dat een appropriate actie was en als leek zou ik zeggen dat het slim was om het gevaar uit te schakelen, achteraf permanent.

Denk eerlijk gezegd dat dit wel een satisfying einde is, scheelt weer een hoop rechtszaken en gedoe voor de slachtoffers en hij klinkt niet als een enorm verlies voor de maatschappij, lbr.

Sorry niet zo’n woke mening, maar couldn’t care less over deze man.

50 likes

Poetin kondigt militaire operatie in Oost-Oekraïne aan - Poetin kondigt militaire operatie in Oost-Oekraïne aan • Explosies te horen in Kiev | NOS

Pff nou het is begonnen, blijkbaar ook al explosies gehoord in Kiev.

En al die sancties steeds… Ik snap echt wel dat je ook niet meer kunt doen hoor, maar het klonk meer als ‘Foei Poetin, stoute jongen, ga jij maar even naar je naughty corner’. Ik denk niet dat hij er veel van aan trekt wat de wereld of zelfs z’n oligarchen vrienden van hem vinden.

Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat.

11 likes

Ja joh, ik vind de economische sancties tot nu toe echt maar zwakjes. Zo gek ook om zoveel belangrijke periodes mee te maken: covidcrisis, Trump die president was, de Russische inval nu in Oekraïne, …
Jammer dat er nu veel onschuldige (burger)slachtoffers gaan vallen door Putins grootheidswaanzin en Europa’s/VS’ zwakke antwoord erop.

7 likes

Pff ik ben er echt benauwd van😔

4 likes

Ik neem aan dat er snel meer sancties zullen komen, bijv. Rusland afsluiten van Swift. Alleen dat is ook geen makkelijke keuze, want dat betekent dat Swift daarna opgedoekt moet worden (zou namelijk politiek onafhankelijk moeten zijn). Ik hoop ook dat er snel iets gebeurd :pensive:

3 likes

Die diplomatiek heeft geen zin meer toch als Putin al lang bezig is met zijn eigen narratief te vormen en daarop te handelen?

Edit: had ergens gelezen (als ik het terug vind, dan post ik het) dat de speech van Putin al lang op voorhand was opgenomen. Kon blijkbaar af te leiden zijn uit de metadata.

3 likes

Ja zeker, ik ben ook geen diplomaat gelukkig haha.

1 like

Ja dat is natuurlijk zo, maar ik neem aan dat veel (economische) sancties ook Russische burgers zal raken. Bijvoorbeeld doordat daardoor enorme inflatie zal ontstaan en eten bijvoorbeeld erg duur wordt. Het is dus geen licht middel

Disclaimer: ik ben ook maar een leek.

4 likes

Nee inderdaad, voor de burgers is het sowieso een lose-losesituatie. Die bevroren rekeningen van de Rusissche hoge piefen en het inreisverbod etc, ik hoop dat die de hogere ranken raken maar ergens vrees ik dat ze daarop voorbereid waren en waarschijnlijk al hun voorzorgen hebben genomen en hun geld al lang ergens anders hebben geparkeerd.

@Evert
Ik snap het wel en ben ook helemaal voorstander van geweld als ultieme last resort, zeker in internationale conflicten.

4 likes

Ik ben aan het huilen. Vader gebeld, het is chaotisch. In de stad zelf nu nog rustig, maar hij waarschuwde me dat de communicatie punten worden aangevallen en dat ik niet zenuwachtig moet zijn als ik hem niet altijd kan bereiken. Fuckzooi.

46 likes

:kissing_heart::kissing_heart::kissing_heart: Wat heftig voor je paps en voor jou. Veel sterkte!
Heeft hij een NL paspoort en zich laatst ook aangemeld bij de ambassade?

2 likes

Hij is zelf Oekraïens, dus dat wordt ‘m helaas niet.

1 like

Ah snap ik dan. Hoop dat je hem iig toch nog kunt blijven spreken

@Kahlo Vandaag vindt er een extra Europese Raad plaats, dus mogelijk volgen er idd nog extra sancties en/of maatregelen. Het is een tricky situatie omdat Oekraïne dus geen NAVO-bondgenoot is. NL kan bijv daarom zelf alleen materialen en niet-militaire mensen sturen.

3 likes

Heel veel sterkte :heart:

2 likes

Heel veel sterkte!

2 likes

Wat heftig zeg, veel sterkte

3 likes

Hoef je geen sorry voor te zeggen, snap wat je bedoelt. Voelt heel surrealistisch. Iedereen daar had (naïef gezien) het gevoel dat het een soort Krim 2.0 ging worden en dat het ‘wel weer uit zou doven’.

4 likes

Echt zo ontzettend bizar om via sociale media gewoon een invasie te zien. De beelden uit Afghanistan waren al raar maar dit? Alsof het niet echt is, maar een computerspel, terwijl dit de realiteit is. Twitter is misschien niet de beste bron, maar deze groep is heel nuttig om te volgen.

https://www.raamoprusland.nl/

https://twitter.com/raamoprusland?ref_src=twsrc^google|twcamp^serp|twgr^author

Heel veel sterkte voor alle mensen die familie/vrienden/kennissen hebben in die omgeving. Ik hoop dat ze zichzelf in veiligheid kunnen brengen.

3 likes

Kick het Russische geld uit onze steden in Europa, trek visa in van Russische kinderen van Oligarchen die studeren in VS/EU/UK, ontzeg toegang tot Europa voor alle olichargen én hun geld. Maar ze zullen wel geen ruggengraat hebben want Europa/VS verdient er goed aan.

Maar zou toch een goeie start zijn. Ga maar lekker op een jacht in Sebastopol je miljoenen spenderen. Doei. Nooit meer alle plekken bezoeken waar de jetset komt, nooit meer middellandse zee als Turkije als NATO lid de Bosporus sluit voor Rusland… totale investering/geldban, zet je geld maar op instabiele Russische bankrekeningen, geen toegang tot de grote financiële markt.

En als niks anders werkt: Kick ze uit Eurovisie.

31 likes