Nieuws, actualiteit en politiek #3

Mochten er meer mensen zijn die geen idee hadden waarom dit allemaal gebeurt nos legt t hier goed en simpel uit.

23 likes

Dankjewel! Hier was ik naar op zoek

2 likes

Dit zijn wel twee voorbeelden van het werk van Amerika.

4 likes

Veel verdriet en paniek. Het is heel onwerkelijk en verschrikkelijk eng.
Ik loop een beetje verdoofd door het huis, het dringt niet echt door dat het nu echt gebeurd.
We proberen zo lang mogelijk contact te houden, maar vrees dat het snel moeilijk zal worden.

14 likes

Zag net Von der Leyen en betrapte mezelf op de gedachte ‘goddank dat Timmermans daar nu niet zit’. Mis Merkel nu ook al.

2 likes

Ik denk dus ook oprecht dat Poetin heeft gewacht totdat Merkel weg was. Heb altijd het gevoel gehad dat ze de enige was waarvoor hij toch lichtelijk bang was.

13 likes

Eigenlijk moeten wij Sint Petersburg toch ook kunnen claimen? Helemaal gebaseerd op de Amsterdamse grachtengordel! Da’s van ons!

2 likes

I know, maar die bemoeien zich er ook mee. Hoop dat zij echt geen gekke dingen gaan doen

3 likes

Mijn PB staat open als je er behoefte aan hebt meis. Ook sterkte voor jou :heart:

Ja, helemaal mee eens, die gooien ook olie op het vuur.

Interessant, dank!

'Die straf kun jij ook gaan merken. Nederland gebruikt namelijk gas uit Rusland. Dat gas en ook olie worden nu duurder en door de straf voor Poetin kunnen we er zelf waarschijnlijk minder van gebruiken. En als Rusland als wraak helemaal besluit om geen gas meer te geven, kun je het behoorlijk koud krijgen. Russisch gas wordt namelijk gebruikt om huizen te verwarmen.

Ook zou Rusland als wraak kunnen besluiten om cyberaanvallen op Nederland te doen, hacks dus. Dat kan ervoor zorgen dat belangrijke websites niet meer werken. Maar ook dat ons elektriciteitsnet wordt aangevallen en de stroom kan uitvallen.’

Los van bizar hoge gas en olieprijzen, is het aannemelijk dat bovenstaande zou gebeuren? Als in de cyberaanvallen etc. Dan is het ook logisch om niet alles gelijk uit de kast te halen toch? Een lekker egoïstische vraag sorry, ik hoop zo dat het met een sisser gaat aflopen, maar vrees het ergste.

2 likes

Ik zit CNN te kijken (zij zijn iets uitgebreider in verslaggeving) en ik schrik hier echt van. Helemaal als de kaart met alle explosies van vannacht ziet, echt gecontroleerde raketaanvallen. Wat een ellende op de wereld :persevere:

2 likes

Help me even, wat is artikel 4?

1 like

Bij cyberaanvallen kan ik me niet zo veel voorstellen hoe dat inpact moet hebben in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld dat systemen van leveranciers voor supermarkten worden gehackt zodat onze supermarkten leeg raken? Dat banken worden gehackt en we geen digitaal geld meer kunnen overschrijven?
In hoeverre is het dan logisch dat dit bij NL gebeurt, als relatief kleine speler?

2 likes

Zover ik weet zijn cyberaanvallen een beetje het nieuwe oorlog voeren, of te wel ons platleggen zodat we wel buigen. Vandaar dus inderdaad mijn vraag, in hoeverre is dat aannemelijk? Ik zie net op Nu.nl dat bijv. Duitsland de verdegiging tegen cyberaanvallen verhoogd en dus een verhoogde waakzaamheid hebben… rare tijden.

4 likes

Ja dit is zeker mogelijk. Mocht je het interessant vinden dan raad ik je het boek “Het is oorlog maar niemand die het ziet” van Modderkolk aan.
En die hacks kunnen redelijk onschuldig zijn, zoals hierboven werd aangegeven. De distributie van kaas platleggen bijvoorbeeld. Maar ze zouden tijdens een storm ook sluizen kunnen manipuleren of ervoor kunnen zorgen dat al het pinverkeer plat komt te liggen met alle gevolgen van dien.

10 likes

Hele stomme en naïeve vraag, word je bang van dat boek? Ik kan het via mijn e-book abonnement opzoeken maar ik ben al best gespannen over deze situatie dus ik wil er niet zomaar aan beginnen als jet angstig maakt

1 like

Ik snap de kritiek op Wopke Hoekstra niet helemaal? Het is toch duidelijk wat het handelsperspectief van Nederland kan zijn en dat hij dat volgt?

BTW Kaag had hetzelfde gedaan en gezegd

1 like

Ben geen fan van Thierry (understatement) maar ook Kaag had het daar bv vanochtend al over. Gasleveringen vanuit Rusland is nu eenmaal wel een belangrijk punt in de EU

7 likes

'Die straf kun jij ook gaan merken. Nederland gebruikt namelijk gas uit Rusland. Dat gas en ook olie worden nu duurder en door de straf voor Poetin kunnen we er zelf waarschijnlijk minder van gebruiken. En als Rusland als wraak helemaal besluit om geen gas meer te geven, kun je het behoorlijk koud krijgen. Russisch gas wordt namelijk gebruikt om huizen te verwarmen.

Maar wat ik me dan afvraag, als Rusland geen gas meer levert krijgen zij ook geen inkomsten meer van dat gas. Schaadt dit hun eigen economie dan ook niet? Dus dat ze het mogelijk stopzetten van leveringen ook niet te lang laten duren want oorlog is meestal ook duur dus ze zullen inkomsten nodig hebben.