Nieuws, actualiteit en politiek #3

Ja die discussie over de provincies zijn we allang voorbij. De Krim hebben ze al en nu hebben ze het hele land. Of nee ze hebben nog niet het hele land, maar ze vallen wel het hele land aan.

4 likes

En @Mango
Juist omdat Rusland al erg veel invloed heeft op die landen dacht ik dat hij die misschien wel erbij wil hebben zodat Rusland uiteindelijk nog groter en machtiger wordt. Maar wat jullie zeggen klinkt eigenlijk ook heel logisch, de schijn ophouden terwijl je toch in principe al de dienst uitmaakt in die regio

3 likes

Militaire vliegbasis Hostomel is in ieder geval weer heroverd door OekraĆÆne en bij de gevechten bij Tjernobyl is er niets (als in wat schadelijk voor de wereld zou kunnen zijn) beschadigdšŸ™ŒšŸ»

7 likes

Iets te kort door de bocht, in Drenthe willen ze ook niet bij Duitsland horen. In oost OekraĆÆne ligt dat voor een groot deel van de bevolking anders: die zien zichzelf als Russisch. Met die ā€œbrilā€ op snap ik wel dat het gezegd wordt om dit deel door Rusland te laten besturen - voor de grotere vrede en minder slachtoffers.

(Niet dat ik de acties van Rusland op welke manier dan ook te rechtvaardigen vindt hoor, maar je kan het gewoon niet vergelijken)

2 likes

Ik denk dat dit 1 van de ergste, of niet de aller ergste, dag uit m’n leven is geweest.
Ik heb net zo vreselijk gekotst ( sorry not sorry) dat het gewoon zeer doet. Ben zo bezorgd en verdrietig.

Mijn familieleden zitten verspreid door Kiev en Lviv en kunnen eigenlijk geen kant op. We kunnen niets voor ze doen behalve hun verhaal aanhoren ( zolang het nog kan) maar horen ook hun idiote strijdvaardigheid die er nu heerst.

Ik weet niet wat ik hier mee wil. Niets geloof ik. Weet niet zo goed wat ik met mezelf aanmoet.

69 likes

Als het helpt hier afschrijven? Verder heel veel sterkte. Hoop dat deze ellende snel voorbij is.

2 likes

Dat lijkt mij meer dan begrijpelijk. Kan mij niet voorstellen hoe het is om je familie daar te hebben.

En je hoeft hier helemaal niks mee te willen. Het is soms fijn om het anoniem kwijt te kunnen. Dus gooi vooral eruit wat je eruit wil gooien. Heb je ook familie/vriendin waarmee je het hierover kunt/wilt hebben?

Echt heel veel kracht toegewenst en wens jou en je familie alle gezondheid en veiligheid toe!

2 likes

Heel veel liefs. Herken alles wat je zegt. Heel veel liefs en sterkte. Mijn tip: hoe stom dit ook klinkt: zet de tv/nieuws/socials heel even uit.

Had hetzelfde als jij. Spieren doen pijn van de spanning en heb nauwelijks gegeten of gedronken. Mijn pa zei net ook tegen mij: zij (daar) en wij in NL) hebben hier geen controle over en het enige wat je kan doen is er voor ons zijn / aanhoren en steunen op je eigen manier. Maar je moet ook een beetje voor jezelf zorgen als je iemand anders wilt helpen.

Neem heel even rust. Netflix, bad, muziekje, bel met mensen (vrienden). Als je wilt mag je me appen. Schrijf vooral van je af. Heel veel liefs voor jou.

22 likes

Mijn moeder is Russisch. De laatste weken merk ik aan haar dat ze enorm verhard. Het brengt hele nare herinneringen boven voor haar. Nagenoeg de hele familie woont in OekraĆÆne sinds de val.
En vooral de schaamte overheerst. Ze heeft mij en mijn broer ons hele leven verteld hoe erg ze vindt dat wij de helft van haar DNA hebben en dat we daar geboren zijn. Dat helpt niet, en dat gevoel deel ik niet. Ik wil me niet schamen voor m’n afkomst, maar het wordt wel heel moeilijk.
Mijn vader is Indo en kan er makkelijker over praten. Hij staat al de hele dag paraat als een soort hot-line tussen ons in Nederland en in OekraĆÆne.

Het ergste is dat we ( als familie hier) gewoon niets kunnen doen. Ik zit hier maar op m’n bank naar de tv te kijken.

Sorry als het onsamenhangend is allemaal.

28 likes

Dankjewel. Wat ben jij ontzettend lief.
Ik wens jou en je familie ook heel veel sterkte, en ik zal je advies ten harte nemen.
Ik heb de tv maar uitgezet, het helpt allemaal toch niet.
Kan normaal gesproken alles weg rationaliseren, maar ben dat vermogen even kwijt.
Zo fijn om even een plek te hebben om te ā€œluchtenā€.
Dank je wel, nogmaals.

8 likes

Helemaal niet onsamenhangend. En al was dat zo, dan hoef je je nergens voor te schamen.

Wat vervelend dat je moeder zich ook zo voelt. Ik las vandaag: Putin wil oorlog met Oekraine, niet Rusland. En zo voelt het ook. Denk dat iedereen trots mag zijn op het hebben van Russische roots. Daar is inherent niks mis mee. Het zijn bepaalde mensen die verschrikkelijke keuzes maken. Mag je nooit een hele bevolking op afrekenen!

Wat fijn dat je het zelf niet zo voelt. En wat mij betreft ook terecht.

Snap de machteloosheid. Kan me niet 1-op-1 in je schoenen verplaatsen, maar ik heb in veel van dit soort situaties gewerkt en daarom ook veel mensen van dichtbij meegemaakt. Weet hoeveel impact het heeft.

6 likes

Ik vind het zo lief van je dat je de tijd neemt om dit te zeggen. Ik waardeer het echt enorm.
Dankjewel.

Jullie allemaal trouwens, in dit topic.
Het voelt fijn en veilig om hier even te ā€œspuwenā€.

Morgen zal betere dag zijn, als de eerste schok plaats maakt voor de realiteit en een plan.
Het komt goed, hoop ik.

23 likes

Ik hoop dat je zo lekker kunt slapen, maar kan me voorstellen dat je hoofd overuren maakt. Zelfde voor @FrootLoops. Niks is overdreven of teveel, deel vooral jullie gedachtes en zorgen want misschien lucht het iets op. Knuffel voor jullie allebei!! :heart:

3 likes

Heel erg veel sterkte! @Frenky en @FrootLoops en evt anderen die ook in deze situatie zitten

3 likes

Darum deelde deze post en ik denk dat dat voor veel russen geldt. Ik vind het ook allemaal maar moeilijk te bevatten. En ik vind het ook naar om te bedenken dat OekraĆÆne er ā€˜zo alleen’ voor staat en andere landen zo weinig kunnen/willen betekenen. Ik snap het wel, maar die gedachten ughh.

Veel sterkte @Frenky en @FrootLoops en inderdaad alle andere die in deze situatie zitten.

17 likes

Veel sterkte @Frenky en @FrootLoops en alle anderen, wat een afschuwelijke situatie :pensive::two_hearts:

3 likes

Echt een mooie speech van Zelensky, waarin hij direct de Russische bevolking toespreekt. Ik hoop dat Poetins actie als een boemerang terugslaat en zijn eigen volk tegen hem in opstand komt. Vooralsnog lijkt het alleen nog niet echt de goede kant op te gaan helaas.

45 likes

Wauw :broken_heart:
Oprecht heartbreaking wat een speech

7 likes

wauw wauw wauw, wat een speech. Dekt elke lading.

16 likes

Wat ontzettend heftig wat er allemaal gaande is. Ik lees net onderstaande en merk dat ik wel angstig wordt van alles. Ontzettend veel sterkte gewenst aan iedereen met dierbaren in de omgeving.

24 minuten geleden

Frankrijk vreest voor Russische aanval op Moldaviƫ en Georgiƫ
In navolging van het Verenigd Koninkrijk is ook Frankrijk ervan overtuigd dat Rusland heel Oekraïne wil bezetten. Daarnaast vrezen de Fransen dat Rusland binnenkort ook Moldavië en Georgië gaat binnenvallen, zegt minister van Buitenlandse Zaken Jean-Yves Le Drian.

Moldavië en Georgië zijn net als Oekraïne twee andere voormalige staten uit de Sovjet-Unie. Moldavië ligt ten zuidwesten van Oekraïne, tussen dat land en Roemenië. Georgië ligt ten zuiden van Rusland, aan de oostkust van de Zwarte Zee. Beide landen zijn geen lid van de NAVO.

Net als in OekraĆÆne zijn in MoldaviĆ« en GeorgiĆ« Russische militairen aanwezig in afvallige, pro-Russische regio’s.

8 likes