Dankjewel. Wat ben jij ontzettend lief.
Ik wens jou en je familie ook heel veel sterkte, en ik zal je advies ten harte nemen.
Ik heb de tv maar uitgezet, het helpt allemaal toch niet.
Kan normaal gesproken alles weg rationaliseren, maar ben dat vermogen even kwijt.
Zo fijn om even een plek te hebben om te “luchten”.
Dank je wel, nogmaals.
Helemaal niet onsamenhangend. En al was dat zo, dan hoef je je nergens voor te schamen.
Wat vervelend dat je moeder zich ook zo voelt. Ik las vandaag: Putin wil oorlog met Oekraine, niet Rusland. En zo voelt het ook. Denk dat iedereen trots mag zijn op het hebben van Russische roots. Daar is inherent niks mis mee. Het zijn bepaalde mensen die verschrikkelijke keuzes maken. Mag je nooit een hele bevolking op afrekenen!
Wat fijn dat je het zelf niet zo voelt. En wat mij betreft ook terecht.
Snap de machteloosheid. Kan me niet 1-op-1 in je schoenen verplaatsen, maar ik heb in veel van dit soort situaties gewerkt en daarom ook veel mensen van dichtbij meegemaakt. Weet hoeveel impact het heeft.
Ik vind het zo lief van je dat je de tijd neemt om dit te zeggen. Ik waardeer het echt enorm.
Dankjewel.
Jullie allemaal trouwens, in dit topic.
Het voelt fijn en veilig om hier even te “spuwen”.
Morgen zal betere dag zijn, als de eerste schok plaats maakt voor de realiteit en een plan.
Het komt goed, hoop ik.
Ik hoop dat je zo lekker kunt slapen, maar kan me voorstellen dat je hoofd overuren maakt. Zelfde voor @FrootLoops. Niks is overdreven of teveel, deel vooral jullie gedachtes en zorgen want misschien lucht het iets op. Knuffel voor jullie allebei!!
Heel erg veel sterkte! @Frenky en @FrootLoops en evt anderen die ook in deze situatie zitten
Darum deelde deze post en ik denk dat dat voor veel russen geldt. Ik vind het ook allemaal maar moeilijk te bevatten. En ik vind het ook naar om te bedenken dat Oekraïne er ‘zo alleen’ voor staat en andere landen zo weinig kunnen/willen betekenen. Ik snap het wel, maar die gedachten ughh.
Veel sterkte @Frenky en @FrootLoops en inderdaad alle andere die in deze situatie zitten.
Echt een mooie speech van Zelensky, waarin hij direct de Russische bevolking toespreekt. Ik hoop dat Poetins actie als een boemerang terugslaat en zijn eigen volk tegen hem in opstand komt. Vooralsnog lijkt het alleen nog niet echt de goede kant op te gaan helaas.
Wauw
Oprecht heartbreaking wat een speech
wauw wauw wauw, wat een speech. Dekt elke lading.
Wat ontzettend heftig wat er allemaal gaande is. Ik lees net onderstaande en merk dat ik wel angstig wordt van alles. Ontzettend veel sterkte gewenst aan iedereen met dierbaren in de omgeving.
24 minuten geleden
Frankrijk vreest voor Russische aanval op Moldavië en Georgië
In navolging van het Verenigd Koninkrijk is ook Frankrijk ervan overtuigd dat Rusland heel Oekraïne wil bezetten. Daarnaast vrezen de Fransen dat Rusland binnenkort ook Moldavië en Georgië gaat binnenvallen, zegt minister van Buitenlandse Zaken Jean-Yves Le Drian.
Moldavië en Georgië zijn net als Oekraïne twee andere voormalige staten uit de Sovjet-Unie. Moldavië ligt ten zuidwesten van Oekraïne, tussen dat land en Roemenië. Georgië ligt ten zuiden van Rusland, aan de oostkust van de Zwarte Zee. Beide landen zijn geen lid van de NAVO.
Net als in Oekraïne zijn in Moldavië en Georgië Russische militairen aanwezig in afvallige, pro-Russische regio’s.
Ik zit journaal te kijken en ik kan gewoon niet anders dan huilen. Ik vind het zo erg allemaal, als ik die beelden zie van mensen in de metrostations word ik zo verdrietig en als ik dan weer die woorden hoor van Poetin word ik weer zo boos.
Aan de ene kant wil ik mn kop in het zand steken en doen alsof het er niet, geen nieuws kijken en de nieuwsapps van mn telefoon, maar dat voelt als ontkennen en dat wil ik ook weer niet.
En dan te bedenken dat híj́ het doelwit is van de oprukkende Russische troepen in Kiev nu. Hoop heel, heel erg dat het niet zo ver gaat komen.
Ik acht deze kans echt klein en niet omdat het volk zo pro Poetin is maar meer omdat het gewoon mega gevaarlijk is daar om je tegen hem uit te spreken…
Dit vind ik ook zo schokkend. Dat je gewoon geen eigen mening mag hebben en anders word je meteen opgepakt. Je kan het je gewoon bijna niet voorstellen dat dit nog kan
Ik vond het ook zo indrukwekkend om gisteren in onder andere St. Petersburg en Moskou te zien dat er zoveel Russen op de been waren om te demonstreren. Helaas daarbij ontzettend veel mensen aangehouden (gisteren al meer dan 1600 geloof ik!).
Putin heeft een plan en is er niet vies van om iedereen die in zijn weg komt de mond te snoeren.
Oh dat filmpje. Ik jank echt tranen met tuiten. Dat dit in deze eeuw kan, dat ouders van kindjes gescheiden worden omdat er 1 gek is die de hele wereld in z’n greep heeft.
Ik hou m’n hart vast.
Dit is ook echt een heel heftig verhaal, wat een intens trieste en zieke situatie.
Dit was het eerste wat ik vanmorgen op Reddit zag en ik was ook gelijk onder de indruk, ijzersterke speech. Gelukkig blijkt het onder de Russen ook veel op Instagram gedeeld te worden, want de Russische tv zou dit natuurlijk meteen blocken.
Wat ik ook zo heftig vind, is dat ze nu gezegd hebben dat mannen tussen de 18 en 60 het land niet mogen verlaten om mee te vechten. Dan bedenk ik me als dat hier zou zijn en dan in mijn omgeving kijk, ik ken niemand die dat zou kunnen zeg maar. Lijkt me zo heftig dat je dan je vriend/broer/vader/zoon achter moet laten met de wetenschap dat hij mee moet vechten. Kan me dat echt niet voorstellen en mn hart breekt echt voor al die mensen