Ik ben eerlijk gezegd juist blij dat er door andere landen niet militair geholpen wordt en maak mij zorgen over het moment dat dit wel gaat gebeuren. Hoe cru en oneerlijk dit ook is naar Oekraïne toe. Ingrijpen leidt denk ik tot nog veel ergere escalatie.
Dat deze heftige maatregel Putin op de knieën dwingt!
Dat liveblog van NOS is echt heftig, dat Oekraïne de burgers oproept om molotovcocktails te gooien naar de soldaten, dat er geen (leeftijds)beperkingen meer zijn om je aan te melden bij het leger, die heldhaftige soldaten die hun leven geven voor een “onbelangrijk” eiland, ex-inwoners van Oekraïne die terugkeren om hun land te dienen. Bizar om te lezen en nog erger om dat daar mee te maken. Deze mensen geven echt om hun land en strijden letterlijk tot de dood om dat te beschermen.
Toevallig had ik het er gister over dat ik het gevoel heb dat in die landen er veel meer binding is met het land en veel meer patriotisme dan bijvoorbeeld hier in Nederland. Je weet natuurlijk van te voren nooit hoe je zal handelen in zulke situaties, maar ik vind het bewonderingswaardig hoe deze mensen strijden voor hun land
Van Reizen Waes zijn er ook twee afleveringen over Oekraïne met bezoeken aan Kiev - Chernobyl - frontlinie - De Krim. Als je de afleveringen googelt kun je ze in Nederland nog bekijken. Via de NPO zijn ze offline gehaald. Voor België durf ik het niet te zeggen.
Ik zag dit twitterdraadje:
En dat klinkt nog relatief hoopgevend. Alsnog deprimerend overigens (‘it will likely be a long fight’)
100% als de Duitsers ons ooit weer zouden aanvallen dat Rutte en Halsema niet zo op de eerste linie zouden staan
(Zalensky en Klitshko, de burgemeester van Kyiv)
Ik weet niet hoe bekend dit is maar ik kwam er vandaag achter dat Zelensky acteur was voordat hij de politiek in ging. En hij had in een hele bekende tv-serie de rol van president van Oekraïne. Die serie liep tot 2019 dus echt gek om te bedenken dat hij binnen 3 jaar van tv-rol naar echte president in een oorlog is gegaan
.
Klopt! Niemand nam hem serieus, want een komiek/acteur die ook nog eens slecht Oekraïens spreekt (hij komt uit een Russisch-talig stadje) én joods (heel veel antisemitisme in Oekraïne). Maar hij heeft het toch geflikt en doet het hartstikke goed.
Nou de Taliban heeft opgeroepen tot vrede jongens.
We’ve seen it all.
Edit:
Zo dit is wel echt de Loser “niemand mag jullie” kant zeg. Zit geen normaal land tussen.
Nog nooit van Abhkazia gehoord! En South Ossetia.
De rest van de landen waren wel te verwachten ja.
Ik ga ff wereldkaart bekijken
Abchazië en zuid Ossetië zijn beiden ingepikt Georgisch land dat enkel Rusland en een hopje andere losers erkennen als landen.
Zelfde geldt voor transnistrië, alleen ligt dat in Moldavië (en vlak bij Odessa, Oekraïne)
Ja, vooral dat ze bezorgd zijn om burgerslachtoffers… ![]()
Ondertussen zijn ze zelf nog steeds lekker aan het huishouden.
Net als je dacht dat het allemaal niet gekker kon.
Die gebieden in Georgie is toch waar er in 2008 oorlog om was. Ik zat net wat te lezen over die oorlog, die begon ook rond de olympische spelen, weliswaar tijdens. Dit waren de zomerspelen in Peking. Waarschijnlijk gewoon toeval, maar je gaat bijna denken dat het geen toeval is
In Venezuela gebruiken ze hun eigen geld tegenwoordig om vuur mee aan te maken omdat het letterlijk waardeloos is.
Dus succes!
En die Houties zijn de rebellen die al 7 jaar in Jemen aan het vechten zijn tegen Saudi Arabië.
Inderdaad zeg. Als er in Nederland ooit oorlog is dan zit al het “eigen volk eerst” FVD gepeupel als eerste in het vliegtuig ver hier vandaan. ![]()
Haha Rutte was al onder de indruk van het groene legershirt, wat zal hij denken als hij deze outfit ziet dan.
Je weet dat je echt te ver bent gegaan als zelfs de Taliban zegt dat je te ver bent gegaan
Vergeet niet dat de taliban is ontstaan uit aanvallen vanuit de Sovjet-Unie op Afghanistan. Ze zijn toen gaan groeperen en kregen steun en training vanuit de VS.
Niet heel gek dat die taliban geen Russische koers volgt.
Heb toch het gevoel dat Poetin niet helemaal had verwacht dat het zo moeizaam zou gaan. Economische sancties tegen Rusland en zijn oligarchen vrienden, soldaten die eigenlijk zelf niet willen vechten, toch best een grote hoeveelheid omgekomen Russische soldaten, Kyiv innemen gaat moeilijker dan verwacht en duurt lang, militaire artillerie voorraad (? weet ff het woord niet meer sorry) die minder wordt en heel veel boosheid en ongeloof van het Russische volk zelf nu.
Heb ook daarom het gevoel dat hij nu toch afgestapt is van ‘geef je volledig over’ naar ‘we kunnen er over praten’. Hoop alleen niet dat dit een afleidingsmanoeuvre is.