Nieuws, actualiteit en politiek #3

Het is toch te gek voor woorden dat 1 knetterleipe man zoveel leed kan veroorzaken.

Ik vrees hem ook voor Georgië en Moldavië. Het eerdere artikel dat ik postte laat namelijk zien dat Georgië al geen kant op kan, want geen lid van NAVO en enkele separatistenprovincies die meer pro-russisch zijn, en dat er al eerder land wordt ingepikt door de Russen. Het zou voor Poetin, met zijn uitbreidingsambities, een logische stap zijn na Oekraine.

Ik volg het nieuws in Oekraine niet meer. Ik kan er alleen maar keihard om janken en voel me totaal machteloos. Het voelt echt als toekijken op de agressie van Poetin. Kan iemand deze man stoppen please.

6 likes

In Nederland zijn vrouwen ook dienstplichtig sinds 2020

2 likes

Ik heb me dit bij Hitler en vraagt het me nu bij Poetin ook af: als er iemand is die hem uit zou nemen, zou er dan echt nog zo’n gek opstaan?

1 like

Ja, dan is er vast wel een generaal die dezelfde ambities heeft en die dan opstaat. Dus een bom droppen op Poetin lijkt me (helaas) niet de oplossing.

5 likes

Wat ik ooit heb geleerd is dat Poetin begon als een simpele ambtenaar. Hij was dus niemand en is naar voren geschoven en gemaakt/geworden tot wat hij nu is. Wie dat gedaan hebben kunnen dat natuurlijk gewoon weer doen.
(Bron: Alexander Munninghof. Wat zou ik zijn visie nu interessant gevonden hebben)

2 likes

Rusland wil dat Oekraine toegeeft en de regering en militairen laten vallen. Ik denk dat Putin het gewoon niet kan hebben dat zijn poppetje in 2019 niet werd herkozen en er nu iemand zit die niet Pro Moskou is.

1 like

Ingrijpen kan tot een verdere escalatie leiden. Poetin heeft openlijk gewaarschuwd voor nucleair ingrijpen als andere landen zich ermee gaan bemoeien. Maar ik deel je frustratie daar niet van.
Edit: Ik ben vooral huiverig voor die Russische militairen. Als ik die beelden zie hoe ze personenvoertuigen random overrijden voor de ‘lol’ lijkt het wel, ben ik echt bang hoe die gaan huishouden.

16 likes

Volgens mij voelen veel Europese landen dat ook zo maar wordt op dit moment het risico te groot geacht dat er een nog veel grootschaligere (of zelfs kern-) oorlog uitbreekt als ze mee gaan verdedigen.

12 likes

Dat is zo simpel niet… ik begrijp dat het moeilijk is om toe te kijken en het lijkt onbegrijpelijk dat ze hem niet stoppen, maar Poetin heeft ook gedreigd met iedereen die hem wilt stoppen er zware sancties zullen volgen, dat deze wereld nog nooit heeft gezien. Wanneer Europa (of een andere grootmacht) gaat tussenkomen heb je WO III, zo ver willen ze het dus niet laten komen

7 likes

Ik zit reizen Waes te kijken, toevallig gaat het deze aflevering net over Georgië. Gaat ook over het landje-pik en de situatie ten opzichte van Rusland enzo. Nu met de huidige kennis super interessant maar het komt ook nog veel heftiger binnen.

En de aflevering ervoor ging over Sierra-Leone, die in 2016 net uit de Ebola-crisis kwam. In de aflevering gaat het over de besmettelijkheid, geen handen meer mogen geven, epidemie, immuniteit enzo, en Tom sluit af dat hij hoopt dat er nooit meer zo’n virus voorbij komt zodat het land weer kan opkrabbelen. Ook heel cru met de huidige coronakennis.

8 likes

Ik snap heel goed dat het voor bijv. de inwoners van Oekraïne voelt alsof de rest van de wereld hun in de steek laat en dat dat ook voor onszelf zo voelt. Maar zoals hierboven al gezegd, als wij ons er nu militair gezien mee gaan bemoeien is het hek van de dam. Hoe hard het ook klinkt, meer dan sancties geven, geld en materieel doneren en toekijken kunnen we momenteel niet doen. Vooral hopen dat het niet helemaal escaleert en we zo allemaal in de penarie zitten. Nogmaals, ik weet dat dat retehard klinkt. Maar een wereldoorlog is dat ook.

7 likes

Die in Sierra Leone heb ik gezien inderdaad. Vond de banden met België heel verwonderlijk en interessant. Ga zeker die van Georgië eens kijken binnenkort!

1 like

Ik ben eerlijk gezegd juist blij dat er door andere landen niet militair geholpen wordt en maak mij zorgen over het moment dat dit wel gaat gebeuren. Hoe cru en oneerlijk dit ook is naar Oekraïne toe. Ingrijpen leidt denk ik tot nog veel ergere escalatie.

7 likes

15 likes

Dat deze heftige maatregel Putin op de knieën dwingt!

Dat liveblog van NOS is echt heftig, dat Oekraïne de burgers oproept om molotovcocktails te gooien naar de soldaten, dat er geen (leeftijds)beperkingen meer zijn om je aan te melden bij het leger, die heldhaftige soldaten die hun leven geven voor een “onbelangrijk” eiland, ex-inwoners van Oekraïne die terugkeren om hun land te dienen. Bizar om te lezen en nog erger om dat daar mee te maken. Deze mensen geven echt om hun land en strijden letterlijk tot de dood om dat te beschermen.
Toevallig had ik het er gister over dat ik het gevoel heb dat in die landen er veel meer binding is met het land en veel meer patriotisme dan bijvoorbeeld hier in Nederland. Je weet natuurlijk van te voren nooit hoe je zal handelen in zulke situaties, maar ik vind het bewonderingswaardig hoe deze mensen strijden voor hun land

19 likes

Van Reizen Waes zijn er ook twee afleveringen over Oekraïne met bezoeken aan Kiev - Chernobyl - frontlinie - De Krim. Als je de afleveringen googelt kun je ze in Nederland nog bekijken. Via de NPO zijn ze offline gehaald. Voor België durf ik het niet te zeggen.

2 likes

Ik zag dit twitterdraadje:

En dat klinkt nog relatief hoopgevend. Alsnog deprimerend overigens (‘it will likely be a long fight’)

4 likes

100% als de Duitsers ons ooit weer zouden aanvallen dat Rutte en Halsema niet zo op de eerste linie zouden staan

(Zalensky en Klitshko, de burgemeester van Kyiv)

32 likes

Zweden gaat helpen :slight_smile:

22 likes

Ik weet niet hoe bekend dit is maar ik kwam er vandaag achter dat Zelensky acteur was voordat hij de politiek in ging. En hij had in een hele bekende tv-serie de rol van president van Oekraïne. Die serie liep tot 2019 dus echt gek om te bedenken dat hij binnen 3 jaar van tv-rol naar echte president in een oorlog is gegaan :cry:.

13 likes