Ja klopt, de oefening in Duitsland van de man van mijn zus is ook gecanceld omdat ze paraat moeten staan voor eventuele uitzending…
Als het niet in de media staat, moet je het hier dan wel delen? Misschien word het bewust verzwegen.
Maar dan gaan ze - zoals de situatie nu is - als NATO-troepen naar de omliggende landen om Rusland af te schrikken. En met het leveren van de luchtdoelraketten en ander materieel aan Oekraïne zullen ook wel soldaten meegaan om dat te begeleiden. Dat is heel goed natuurlijk! En lijkt me voor familie hier in Nederland ook spannende tijden opleveren.
Toch staat het Oekraïense leger en de burgerbevolking vooralsnog wel echt alleen tegenover de Russische troepen. Ook de Amerikanen hebben bijvoorbeeld alleen evacuatie aangeboden; het is allemaal passieve steun tot nu toe. En dat is uit te leggen en misschien ook verstandig (ivm voorkomen van verdere escalatie), maar het verandert niks aan de totale wanhoop die de Oekraïners nu meemaken terwijl de hele wereld toekijkt. Als je het een beetje cynisch bekijkt, kopen we nu vooral de schuld af die we hebben door jarenlang de Russische staats- en dus oorlogskas te hebben gespekt.
Dit is net zoiets dat de AVRO TROS ook heeft gezegd dat ‘Rusland lekker niet meer mee mag doen aan het songfestival hoowr!’ wtf man
Nee dat is heel anders.
Ik vind het nu niet echt veel bijdragen iig iig geen prioriteit. Lijkt me niet dat Rusland daar mee bezig is nu
Het is wel een duidelijk signaal aan de bevolking dat Poetins gedrag nu voor de isolatie van Rusland zorgt. Ook met die voetbalfinales. Omgekeerd heeft het namelijk ook altijd bijgedragen aan zijn machtspositie.
Ik snap het idee erachter wel, maar ik vond het echt een vreemd statement te midden van alle bombardementen en doden die daar nu al gevallen zijn. Het songfestival lijkt me een vrij onbelangrijk iets in vergelijking, maar snap verder wel waarom ze het doen hoor. Ik bedoel het zou ook wel heeeel vreemd zijn als ze wél mochten meedoen, gezien het een evenement is dat voor peace en love etc. staat. Ik ging er zelf sowieso al vanuit iig.
Sorry dat ik enkel een (betrouwbare denk ik) tweet drop, maar vooral de verandering van koers van Cyprus vind ik wel interessant. Daar zitten toch ook heel wat invloedrijke Russen?
Je weet nooit wat nodig gaat zijn, dus je troepen op scherp zetten en rekening houden met alle scenario’s lijkt me niet overbodig. Ik kan me niet voorstellen dat de Europese troepen gaan meevechten, maar goed, ik kon me ook niet voorstellen dat Poetin Oekraïne in deze omvang zou binnenvallen.
Pff ik weet ff niet waar ik dit kwijt moet. Lees en kijk het nieuws en maak me zorgen over familie in de Oekraine, Rusland en nu ook in de hoofdstad van georgië. En dan die jeugd op tiktok die domme grapjes maken, erger me er kapot aan (heb tt wel verwijderd nu)
Kan iemand in jip en janneke taal uitleggen wat er evt kan gebeuren in Tbilisi?
Ik hoop dat ik het dan verkeerd heb begrepen omdat ik het nieuws in verschillende talen en nieuwszenders probeer te luisteren en lezen
Dankjewel voor de reacties!
Het ‘gemopper’ dat hier gedeeld werd, is vanuit het perspectief van de bevolking daar. Die staan er alleen voor: hun wanhoop is volstrekt terecht. Dat Nederland vanuit Nederlands perspectief heus wel wat doet, werd volgens mij helemaal niet in twijfel getrokken. Snap ook best dat je dat wil benadrukken. Tegelijkertijd hoop ik dat we juist kritisch blijven ‘zeuren’ over de rol van Nederland, want we financieren zelfs nu nog de Russen.
Ook dat is nog open. En nee, kan je echt niet maken om dat op te schroeven. Dat bedreigt ook daar de veiligheid en het hebben en houden van mensen. Doe dan heel Nederland op energierantsoen en hoop op een zachte lente.
Je weet waarom Utrecht aan Gazprom zit? Gewoon omdat het de goedkoopste aanbieder is namelijk. Er zijn echt 100 andere oplossingen te bedenken dan dat je je eigen burgers als tweederangs inwoners behandelt. Schandalig dat dat überhaupt zo lang al is gebeurd. Gaat ook veel, veel verder dan financiële schade. Vond het juist goed dat Rutte direct al zei dat dit echt [edit: de aller-, aller-, allerlaatste] optie is.
Je woont er zelf zeker niet?
Ik woon naast de stad (als in centrum) Groningen en zelfs wij hebben aardbevingsschade. Scheuren in de gevel van onze nieuwbouwwoning, de muren etc. De mensen om ons heen met onbewoonbare (lees ingestorte) woningen zijn niet op een hand te tellen. De gevels worden verstevigd (lees met palen omhoog gehouden) aangezien anders de boel als een kaartenhuis in elkaar stort. Diezelfde mensen zijn al jaren aan het strijden voor erkenning en vooral compensatie en telkens maar weer wordt de gaskraan verder opengedraaid. Dat verder opendraaien was sowieso al het plan voor de komende tijd: Dit jaar bijna twee keer zoveel gas uit Groningen nodig als gepland - RTV Noord
Deze mensen zien hun vermogen en huis letterlijk afbrokkelen, zij staan geheel in de kou. Ik snap dat wanneer je niet uit deze omgeving komt het een ver van je bed show is, maar voor veel Groningers is de gaskraan verder opendraaien echt een regelrechte nachtmerrie. Los van schade aan woningen, zorgt het voor meer en zwaardere aardbevingen en is het dus niet enkel een kwestie van ‘wat aardbevingsschade’. Mocht dit toch gaan gebeuren zal Nederland echt heel erg flink moeten gaan compenseren.
Dat zei hij niet, hij zei dat het de allerlaatste optie is.
Ik snap wat je bedoelt en wil het er gevoelsmatig mee eens zijn maar oké hoeveel mensen uit niet-Groningen bieden nu een woningruil aan voor de Groningers omdat we denken dat wij onze prioriteiten beter op orde zouden hebben?
Edit: ja lekker dan ik reageer op een inmiddels verwijderde post.