Ik weet wel een ding. Mocht het uit de hand lopen allemaal. En als de wappies die tijdens corona gingen strijden voor vrijheid zich dan ineens stil houden. Nah dan gooi ik ze voor de bus.
Ja! Dit vind ik een betere uitleg dan dat plaatje van die Instragrammer die rond ging. ‘Zorg dat het kind niks meekrijgt’ Ja, hoe dan? Kinderen hebben echt overal oren en ogen. Ik vind het echt naief te denken dat kinderen niks meekrijgen in zo’n grote situatie.
Ja precies en als jij ook maar een beetje gespannen bent en nerveus het journaal uit doet en het onderwerp vermijd heeft je kind prima door dat er iets gebeurt dat normaal niet gebeurt. Vind het bij dit soort dingen altijd zo boeiend dat een bepaalde groep ouders en professionals ervan uit gaat dat een kind super kwetsbaar is en niks aan kan.
Juist in dit soort tijden zou ik kinderen die oud genoeg zijn om te begrijpen wat er vertelt wordt (jaar of 8) ook naar het jeugdjournaal laten kijken. Het is een programma dat nieuws opbouwt met een pedagogisch model (sandwichen van heftig nieuws met leuke grappige gebeurtenissen, heftige beelden altijd op afstand, de ervaringen van een ander kindje erbij) en daarmee datgene kan opvullen wat jij je kind niet kunt uitleggen.
Wat is je bron over dat NL militairen naar Oekraïne gaan?
Dat gaat toch puur hier om?
Maar daar staat juist dat NL wel voorbereid maar er nog geen militairen naartoe gaan.
Ja, dat klopt. Ik had er even begeleidend schrijven bij moeten zetten, meer zo van “ben je niet in de wat met dit”
Ja klopt, de oefening in Duitsland van de man van mijn zus is ook gecanceld omdat ze paraat moeten staan voor eventuele uitzending…
Als het niet in de media staat, moet je het hier dan wel delen? Misschien word het bewust verzwegen.
Maar dan gaan ze - zoals de situatie nu is - als NATO-troepen naar de omliggende landen om Rusland af te schrikken. En met het leveren van de luchtdoelraketten en ander materieel aan Oekraïne zullen ook wel soldaten meegaan om dat te begeleiden. Dat is heel goed natuurlijk! En lijkt me voor familie hier in Nederland ook spannende tijden opleveren.
Toch staat het Oekraïense leger en de burgerbevolking vooralsnog wel echt alleen tegenover de Russische troepen. Ook de Amerikanen hebben bijvoorbeeld alleen evacuatie aangeboden; het is allemaal passieve steun tot nu toe. En dat is uit te leggen en misschien ook verstandig (ivm voorkomen van verdere escalatie), maar het verandert niks aan de totale wanhoop die de Oekraïners nu meemaken terwijl de hele wereld toekijkt. Als je het een beetje cynisch bekijkt, kopen we nu vooral de schuld af die we hebben door jarenlang de Russische staats- en dus oorlogskas te hebben gespekt.
Dit is net zoiets dat de AVRO TROS ook heeft gezegd dat ‘Rusland lekker niet meer mee mag doen aan het songfestival hoowr!’ wtf man
Nee dat is heel anders.
Ik vind het nu niet echt veel bijdragen iig iig geen prioriteit. Lijkt me niet dat Rusland daar mee bezig is nu
Het is wel een duidelijk signaal aan de bevolking dat Poetins gedrag nu voor de isolatie van Rusland zorgt. Ook met die voetbalfinales. Omgekeerd heeft het namelijk ook altijd bijgedragen aan zijn machtspositie.
Ik snap het idee erachter wel, maar ik vond het echt een vreemd statement te midden van alle bombardementen en doden die daar nu al gevallen zijn. Het songfestival lijkt me een vrij onbelangrijk iets in vergelijking, maar snap verder wel waarom ze het doen hoor. Ik bedoel het zou ook wel heeeel vreemd zijn als ze wél mochten meedoen, gezien het een evenement is dat voor peace en love etc. staat. Ik ging er zelf sowieso al vanuit iig.
Sorry dat ik enkel een (betrouwbare denk ik) tweet drop, maar vooral de verandering van koers van Cyprus vind ik wel interessant. Daar zitten toch ook heel wat invloedrijke Russen?
Je weet nooit wat nodig gaat zijn, dus je troepen op scherp zetten en rekening houden met alle scenario’s lijkt me niet overbodig. Ik kan me niet voorstellen dat de Europese troepen gaan meevechten, maar goed, ik kon me ook niet voorstellen dat Poetin Oekraïne in deze omvang zou binnenvallen.
Pff ik weet ff niet waar ik dit kwijt moet. Lees en kijk het nieuws en maak me zorgen over familie in de Oekraine, Rusland en nu ook in de hoofdstad van georgië. En dan die jeugd op tiktok die domme grapjes maken, erger me er kapot aan (heb tt wel verwijderd nu)
Kan iemand in jip en janneke taal uitleggen wat er evt kan gebeuren in Tbilisi?
Ik hoop dat ik het dan verkeerd heb begrepen omdat ik het nieuws in verschillende talen en nieuwszenders probeer te luisteren en lezen
Dankjewel voor de reacties!