Edit: is aan @c3po gericht, sorry @tessel.
Ik doelde met scheuren in nieuwbouwwoning op dat het niet om huizen uit 1800 gaat in the middle of nowhere tussen de weilanden. Dit gaat om een hele provincie aan huizen. Vrienden van ons met kleine kinderen hebben een half ingestort huis met hypotheek, dat loopt gewoon door en ondertussen is er ook ander onderdak nodig. Dat bedoel ik met vermogen, je zit compleet klem. En zolang er andere oplossingen zijn, zou het verder opendraaien voor de Groningers dus dramatisch zijn. Ik schets een beeld van de situatie hier aangezien er vaak in mijn ogen te makkelijk wordt gedacht over het (verder) opendraaien van de gaskraan, zeker door mensen die niet uit deze omgeving komen. Ik zeg hierboven ook dat mocht dit toch nodig zijn, er dus sprake van goede compensatie moet zijn. En duidelijke afspraken. Ik vind dat alles overwogen moet worden, mocht dit dan de enige oplossing zijn, so be it.
Ik voel me nu een beetje kut dat het overkomt (nou ja, je zei het letterlijk) alsof ik een scheur in ‘de gevel van mijn nieuwbouwwoning’ erger vindt dan deze verschrikkelijke oorlog. Het gaat om gezinnen die leven in huizen met instortingsgevaar, het gaat om aardbevingen die steeds heftiger en verwoestender gaat zijn en dus steeds meer mensen gaan treffen. En ja, dat klinkt in de context van nu ook bizar, want in Oekraïne worden as we speak huizen gebombardeerd. Ik zou zelf de gaskraan verder open willen draaien om maar Oekraïne nu te kunnen helpen, maar ik vrees dat dit gewoon de oplossing niet is en uiteindelijk alleen wijzelf (lees Groningers) weer de dupe zijn.