Het ‘gemopper’ dat hier gedeeld werd, is vanuit het perspectief van de bevolking daar. Die staan er alleen voor: hun wanhoop is volstrekt terecht. Dat Nederland vanuit Nederlands perspectief heus wel wat doet, werd volgens mij helemaal niet in twijfel getrokken. Snap ook best dat je dat wil benadrukken. Tegelijkertijd hoop ik dat we juist kritisch blijven ‘zeuren’ over de rol van Nederland, want we financieren zelfs nu nog de Russen.
Ook dat is nog open. En nee, kan je echt niet maken om dat op te schroeven. Dat bedreigt ook daar de veiligheid en het hebben en houden van mensen. Doe dan heel Nederland op energierantsoen en hoop op een zachte lente.
Je weet waarom Utrecht aan Gazprom zit? Gewoon omdat het de goedkoopste aanbieder is namelijk. Er zijn echt 100 andere oplossingen te bedenken dan dat je je eigen burgers als tweederangs inwoners behandelt. Schandalig dat dat überhaupt zo lang al is gebeurd. Gaat ook veel, veel verder dan financiële schade. Vond het juist goed dat Rutte direct al zei dat dit echt [edit: de aller-, aller-, allerlaatste] optie is.
Je woont er zelf zeker niet?
Ik woon naast de stad (als in centrum) Groningen en zelfs wij hebben aardbevingsschade. Scheuren in de gevel van onze nieuwbouwwoning, de muren etc. De mensen om ons heen met onbewoonbare (lees ingestorte) woningen zijn niet op een hand te tellen. De gevels worden verstevigd (lees met palen omhoog gehouden) aangezien anders de boel als een kaartenhuis in elkaar stort. Diezelfde mensen zijn al jaren aan het strijden voor erkenning en vooral compensatie en telkens maar weer wordt de gaskraan verder opengedraaid. Dat verder opendraaien was sowieso al het plan voor de komende tijd: Dit jaar bijna twee keer zoveel gas uit Groningen nodig als gepland - RTV Noord
Deze mensen zien hun vermogen en huis letterlijk afbrokkelen, zij staan geheel in de kou. Ik snap dat wanneer je niet uit deze omgeving komt het een ver van je bed show is, maar voor veel Groningers is de gaskraan verder opendraaien echt een regelrechte nachtmerrie. Los van schade aan woningen, zorgt het voor meer en zwaardere aardbevingen en is het dus niet enkel een kwestie van ‘wat aardbevingsschade’. Mocht dit toch gaan gebeuren zal Nederland echt heel erg flink moeten gaan compenseren.
Dat zei hij niet, hij zei dat het de allerlaatste optie is.
Ik snap wat je bedoelt en wil het er gevoelsmatig mee eens zijn maar oké hoeveel mensen uit niet-Groningen bieden nu een woningruil aan voor de Groningers omdat we denken dat wij onze prioriteiten beter op orde zouden hebben?
Edit: ja lekker dan ik reageer op een inmiddels verwijderde post.
Reminder dat dit probleem voor mensen heel actueel is
en ik ben helemaal niet tegen enige gaswinning hier, maar deze problemen bestaan al fucking lang en er wordt bar weinig aan gedaan. Zodra er vertrouwen is dat schade ook echt verholpen gaat worden, is er over meer gaswinning te praten. Want die aanvulling op die compensatieregeling van januari is ook nog lang niet rond.
ja die duim is cynisch
En door heel Nederland komen er nog steeds gasvelden - extractievelden bij - met alle gevolgen vandien. Het is niet dat we Nederland niet al leegtrekken, het kan gewoon niet voldoen aan onze behoefte
laat je asociale post staan dan ipv laf verwijderen
Alsof we nog argumenten nodig hadden om van. het. gas. af. te gaan
Ben nu wel benieuwd wat er dan stond
@C3PO het is erg wat er in Oekraïne gebeurt, maar het is ook erg wat er in Groningen gebeurt. Het gaat niet om leed vergelijken wat erger is of niet. De problemen in Groningen dienen ook serieus genomen te worden. En dat komt mede door de toestand tussen Oekraïne en Rusland nu ook weer ter sprake… want het gas moet ergens vandaan komen. Dat is en blijft een actueel probleem. Dus het is niet alsof dit onderwerp nu maar niet besproken mag worden omdat ergens in de wereld ook ander leed speelt. Dit heeft met elkaar te maken
Maar alsjeblieft zeg, je doet alsof mensen klagen dat hun 2e yacht een krasje krijgt.
De persoon die begon met: waar haal je het lef vandaan was… jij?
Die scheuren in je gevel, die onverwachts en vaak ‘s nacht ontstaan zijn dus levensgevaarlijk. Vandaar dat mensen fel zijn als daar lichtzinnig over wordt gedacht. En dat gebeurt al heel lang. En hoe dan ook zijn de Oekraïners echt niks geholpen als we Groningers gaan duperen. Drie keer raden ook waar straks de vluchtelingenstromen in ons land terecht gaan komen.
Oké, wat vind jij de oplossing en hoe draag je daar zelf aan bij?
Edit: is aan @c3po gericht, sorry @tessel.
Ik doelde met scheuren in nieuwbouwwoning op dat het niet om huizen uit 1800 gaat in the middle of nowhere tussen de weilanden. Dit gaat om een hele provincie aan huizen. Vrienden van ons met kleine kinderen hebben een half ingestort huis met hypotheek, dat loopt gewoon door en ondertussen is er ook ander onderdak nodig. Dat bedoel ik met vermogen, je zit compleet klem. En zolang er andere oplossingen zijn, zou het verder opendraaien voor de Groningers dus dramatisch zijn. Ik schets een beeld van de situatie hier aangezien er vaak in mijn ogen te makkelijk wordt gedacht over het (verder) opendraaien van de gaskraan, zeker door mensen die niet uit deze omgeving komen. Ik zeg hierboven ook dat mocht dit toch nodig zijn, er dus sprake van goede compensatie moet zijn. En duidelijke afspraken. Ik vind dat alles overwogen moet worden, mocht dit dan de enige oplossing zijn, so be it.
Ik voel me nu een beetje kut dat het overkomt (nou ja, je zei het letterlijk) alsof ik een scheur in ‘de gevel van mijn nieuwbouwwoning’ erger vindt dan deze verschrikkelijke oorlog. Het gaat om gezinnen die leven in huizen met instortingsgevaar, het gaat om aardbevingen die steeds heftiger en verwoestender gaat zijn en dus steeds meer mensen gaan treffen. En ja, dat klinkt in de context van nu ook bizar, want in Oekraïne worden as we speak huizen gebombardeerd. Ik zou zelf de gaskraan verder open willen draaien om maar Oekraïne nu te kunnen helpen, maar ik vrees dat dit gewoon de oplossing niet is en uiteindelijk alleen wijzelf (lees Groningers) weer de dupe zijn.
Toch een idiote gewaarwording dat je je door mensen buiten zowel aardbevings- als oorlogsgebied gedwongen voelt na te denken dat je liever in een huis met schade dan in helemaal geen huis zou wonen.
Ja, nogal wiedes. En ik woon ook liever veilig in een koud huis met 4 muren dan in gevaar in een metrostation.
Dat moet het punt helemaal niet zijn.
Hij gaat gewoon weer ass woppen, komt goed
Oh de foto embedt blijkbaar niet:
(Wist niet dat het nodig was maar bedoel dit natuurlijk niet serieus)
Nee