Dit lees ik nu al een aantal keer hier. Ook over Rutte bijvoorbeeld. Ik vind dat echt onnodig om te zeggen. We weten helemaal niet wat andere leiders zouden doen, zij zelf waarschijnlijk ook niet, net als ieder mens die nog nooit voor zulke hete vuren gestaan heeft. Zelensky’s moed en die van veel andere Oekraïners kunnen we prima bewonderen en inspirerend vinden zonder random die van anderen in twijfel te trekken. Wie weet nemen we en anderen er uiteindelijk wel een voorbeeld aan.
En ook @Evert jullie hebben helemaal gelijk hoor. Ik weet de grote lijnen ook wel, maar had me nooit echt gerealiseerd tot welke extremen het had geleid. Het was een moment waarop de absurditeit ervan even tot me doordrong.
Ik vond het heel bijzonder om er bij te zijn. Je zag zo veel mensen die heel emotioneel waren. Niemand wil oorlog behalve een paar dictators.
Zou kunnen, zou wel mooi zijn ook.
Ik vind Rutte gewoon vaak niet zo daadkrachtig overkomen en in de communicatie naar andere leiders ook vaak politiek correct. Ik zie het hem nou niet zo snel zeggen dat het wellicht de laatste keer is dat ze hem levend zien en dat hij liever hier sterft dan vlucht. Dat zoveel mensen bewondering voor Zelensky uitspreken en zelfs met verbazing kijken naar zijn optreden, toont naar mijn mening wel aan dat niet veel anderen hem dat na zouden doen. Maar je hebt gelijk, we weten niet wat Rutte en de rest zouden doen als het er echt op aankomt.
Op reddit zie ik nu heel veel protesten in Rusland.
(Ik zie het nog niet verschijnen bij de gewone media, dus weet niet hoe betrouwbaar dit is.)
Dit vind ik ook echt zielig. Ook ik weet niet hoe waar het is, maar de realiteit is dat de Russische soldaten ook in sommige/vele gevallen moeten en niet per se altijd willen vechten.
Omg hij ziet er zo jong uit
Ja, volgens mij heeft Putin ook schijt aan alles. Als het zijn gezichtsverlies tegengaat, laat hij zijn eigen moeder nog vechten. Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat hij ook minderjarigen gewoon de oorlog instuurt.
Oekraine heeft een website voor nabestaanden met fotos van paspoort van russische soldaten. Daar zitten data uit 2002-2004 tussen, soms dus jongens van net/nog geen 18.
Ooh wat goed dat je geweest bent! Ik wist niet of er veel opkomst zou zijn in Groningen maar supergoed om te zien
Eigenlijk ben ik voor die grote wapens het minste bang. Als er iets groots ontploft kan ik toch niks doen en is het zo over.
Maar dir angst en die onzekerheid enzo waar oekraine nu mee zit vind ik 10x erger.
Die zijn zeker intens! Veel “echter” dan de beelden die je op de bekende nieuwssites en dergelijke ziet…
eerder “wie heeft de kleinste piemel”
De hele grote markt stond zelfs vol! Mensen tegenover ons hebben ook een vlag op het balkon. Volgens wonen er best veel Oekraïners hier.
Het is nu ook op het NOS journaal
Ik vond het ook al zo bijzonder dat de buurlanden nu ineens wel vluchtelingen opnemen… maar dat zijn witte christenen natuurlijk, geen zwarte mensen of moslims
niet om het goed te praten - maar ik vind het niet opmerkelijk dat landen eerder bereid zijn om mensen met een nationaliteit op te vangen die een directe historische, linguïstische, religieuze en geografische link tot hun eigen identiteit hebben.
Gezien de opstelling van Polen bij andere vluchtelingen vond ik het wel opmerkelijk.
En opvang in buurlanden is niet altijd zo vanzelfsprekend, de Afghaanse vluchtelingen waren bijvoorbeeld niet echt welkom in Iran en Pakistan. En die Afghaanse vluchtelingen in Oekraïne zijn nu dus niet welkom in Polen.
Of het doet juist het tegenovergestelde, zijn dood kan ook de wil tot verzet en terugslaan versterken doordat hij toch wel een icoon blijft voor ze. Lastig te voorspellen allemaal.
maar cultureel gezien liggen de landen die jij nu noemt (Afghanistan, Iran en Pakistan) echt véél verder uit elkaar dan Polen en Oekraïne. daarnaast is er al een significant grote Oekraïense gemeenschap in Polen (ruim over de miljoen).
neemt inderdaad niet weg dat ze een ontzettend xenofobisch beleid hebben gevoerd afgelopen en dat dit hoe dan ook schrijnend is, maar niet verrassend (in mijn ogen)