Nieuws, actualiteit en politiek #3

Ooh wat goed dat je geweest bent! Ik wist niet of er veel opkomst zou zijn in Groningen maar supergoed om te zien :heart:

2 likes

Eigenlijk ben ik voor die grote wapens het minste bang. Als er iets groots ontploft kan ik toch niks doen en is het zo over.
Maar dir angst en die onzekerheid enzo waar oekraine nu mee zit vind ik 10x erger.

11 likes

Die zijn zeker intens! Veel “echter” dan de beelden die je op de bekende nieuwssites en dergelijke ziet…

6 likes

eerder “wie heeft de kleinste piemel”

4 likes

De hele grote markt stond zelfs vol! :grin: Mensen tegenover ons hebben ook een vlag op het balkon. Volgens wonen er best veel Oekraïners hier.

5 likes

Het is nu ook op het NOS journaal

5 likes

Ik vond het ook al zo bijzonder dat de buurlanden nu ineens wel vluchtelingen opnemen… maar dat zijn witte christenen natuurlijk, geen zwarte mensen of moslims :neutral_face:

5 likes

niet om het goed te praten - maar ik vind het niet opmerkelijk dat landen eerder bereid zijn om mensen met een nationaliteit op te vangen die een directe historische, linguïstische, religieuze en geografische link tot hun eigen identiteit hebben.

19 likes

Gezien de opstelling van Polen bij andere vluchtelingen vond ik het wel opmerkelijk.
En opvang in buurlanden is niet altijd zo vanzelfsprekend, de Afghaanse vluchtelingen waren bijvoorbeeld niet echt welkom in Iran en Pakistan. En die Afghaanse vluchtelingen in Oekraïne zijn nu dus niet welkom in Polen.

2 likes

Of het doet juist het tegenovergestelde, zijn dood kan ook de wil tot verzet en terugslaan versterken doordat hij toch wel een icoon blijft voor ze. Lastig te voorspellen allemaal.

5 likes

maar cultureel gezien liggen de landen die jij nu noemt (Afghanistan, Iran en Pakistan) echt véél verder uit elkaar dan Polen en Oekraïne. daarnaast is er al een significant grote Oekraïense gemeenschap in Polen (ruim over de miljoen).

neemt inderdaad niet weg dat ze een ontzettend xenofobisch beleid hebben gevoerd afgelopen en dat dit hoe dan ook schrijnend is, maar niet verrassend (in mijn ogen)

4 likes

Iran en Afghanistan liggen cultureel behoorlijk dicht bij elkaar en er wonen ook heel veel Afghanen in Iran.
Ik vind het gewoon hypocriet dat de ene vluchteling wel welkom is en de ander niet en dat wilde ik even kwijt. Is best te verklaren allemaal, maar het gaat om mensen in nood.

7 likes

Waar baseer je dit op? Westerse media? Pakistan heeft al jarenlang vluchtelingen uit Afghanistan opgevangen. Al sinds de jaren 80. Ook is pakistan vaak gebruikt als een tussenstation. Na behalen van een visum zijn veel vertrokken naar bv Europa als een “pakistaan”. Wel is het zo dat men in dat regio het terrorisme zo zat is (ongeacht wie dat nou gestart is in het regio Pakistan/Afghanistan) dat veel van hen terug gestuurd zijn naar Afghanistan. Ook vanuit eigen economische redenen voor de Pakistaanse bevolking. Mijn familie komt oorspronkelijk uit dat grensgebied en ik heb als kind zijnde al gezien wat de keerzijde is van een zeer grote vluchtelingenstroom voor de lokale bevolking.

@instantramen wat bedoel je met dat Iran / Afghanistan/ Pakistani ver uit elkaar liggen? Het zijn gewoon aangrenzende buurlanden. Basis is islam in alle de 3 landen. Maar wel met op een van de andere manier haat voor elkaar. Het zijn geen vriendjes.

10 likes

Ja, veel Polen werken in de EU en in hun plaats werken veel Oekraïners al jaren voor Poolse lonen (hoog voor een Oekraïners, te laag voor Polen die meer kunnen verdienen in west Europa), dus die worden gezien als nuttige leden van de samenwerking. Taal en cultuurverschil is klein.

Is veel minder weerstand te verwachten dan groepen mensen uit Afghanistan die een hele andere cultuur, taal, religie brengen en bovendien niet het perspectief hebben op korte termijn terug te gaan, wat iedereen wel hoopt dat de Oekraïners nu kunnen.

7 likes

Kan iemand die veel meer verstand heeft van geschiedenis dit aan mij uitleggen. Toen Hitler die verschrikkelijke dingen deed die hij heeft gedaan zei hij tegen zijn volk dat de Joden de schuld waren van de geldcrisis in Duitsland. Hij kreeg steun en alleen met steun kan een leider macht hebben. Maar wat verkoopt Putin aan zijn land om deze oorlog goed te praten? Hoe kan het dat 1 persoon op deze aardbol bepaalt dat er mogelijk een nieuwe wereldoorlog uitbreekt. Waarom is het niet zo dat er een generaal opstaat en zegt, weet je wat het volk mag jou niet meer ik pleeg een coupe. Dit is toch het moment om een coupe te plegen?

6 likes
3 likes

Welke zijn dat en wat zeggen ze? Ik heb die video’s nog niet gezien, ben wel benieuwd

1 like

Sinds vanmiddag voel ik echt zoveel stress over de hele situatie. Vooral sinds het nieuws dat de kernwapens op “scherp” staan. Krijg er serieus buikpijn van wat voor gevolgen het allemaal kan hebben

Maarja ik zit hier nog veilig op de bank. Mijn “leed” is niets vergeleken bij wat alle slachtoffers in Oekraïne moeten doormaken in alle onzekerheid voor zichzelf of hun families

11 likes

Als je dood bent ja, maar er zijn dan ook heel veel mensen getuige van totale verwoesting en chaos, dode mensen, raken gewond en getraumatiseerd voor altijd. Als je ooggetuigenverslagen leest/hoort van het bombardement op Rotterdam of de atoombom op Hiroshima, of kijk naar Chernobyl en overlevenden dat zijn echt angstaanjagende verhalen, echt letterlijk de hel op aarde. (Net als oorlog sowieso is natuurlijk)

5 likes

Wat betreft 1 & 2: Poetin is alleen gericht op de Slavische volken, niet heel Europa. En het klopt historisch ook dat Oekraïne en Rusland nauw verwant zijn. Oekraïne en specifiek Kiev is de bakermat van die Slavische cultuur, vandaar ook de symbolische betekenis. Het idee van een groot-Rusland is al heel oud en het is geen geheim dat Poetin dat altijd nagestreefd heeft. Hij verkoopt het aan zijn eigen bevolking daarentegen ironisch genoeg vooral als een bevrijdingsactie van een onderdrukt volk.

Ik vond het artikel van De Correspondent niet zo sterk overigens. Zoiets als onderstaande quote vind ik persoonlijk vrij achterhaald om als ‘zeer actueel’ te verkopen. Dit is juist het beeld waardoor Poetin als agresssor zo is onderschat. Het is ook kwalijk om dat narratief van een verdedigingsactie door een bedreigd Rusland te herhalen, vind ik zelf.

De Amerikaanse hoogleraar politicologie John Mearsheimer gaat ook niet mee in het frame dat Poetin de grote slechterik is, en het Westen slechts de nobele verdediger van Oekraïense vrijheid en autonomie. De dieperliggende oorzaak van het conflict is volgens Mearsheimer de wens van Europa en de VS om Oekraïne steeds meer in de westerse invloedssfeer te trekken, in plaats van het land een ‘neutrale’ bufferzone tussen Rusland en West-Europa te laten zijn. In deze lezing (nu zes jaar oud, maar nog zeer actueel) zet Mearsheimer deze analyse helder uiteen: zolang de NAVO en de EU steeds maar meer richting het oosten willen uitbreiden, zal Rusland zich bedreigd voelen en zich willen verdedigen.

7 likes