Nieuws, actualiteit en politiek #3

Deze YouTuber is een pick up artist en best wel problematisch. (Kwam hier een aantal jaar geleden achter)

6 likes

Whut serieus? Ik keek z’n video’s ook regelmatig, wist niet dat hij problematisch is. Ga het even opzoeken want nu wel benieuwd

Ja ik kwam ooit een reddit pagina tegen die over zijn verleden ging nadat ik zijn interacties met wat ā€˜armere’ mensen redelijk ongemakkelijk begon te vinden. Ik heb hem daarna nooit meer gevolgd dus weet niet of hij uiteindelijk nog een statement erover heeft gemaakt.

2 likes

Heb de reddit gevonden volgens mij, klinkt niet heel positief als ik het zo snel scan nee

5 likes

Er wordt nu via Twitter opgeroepen om reviews bij Russische restaurant achter te laten waarbij men vertelt wat er gaande is in OekraĆÆne. Ik klikte net een random restaurant in Moskou aan en veeeel mensen hebben foto’s/verhalen geschreven over de situatie… Zal vast niet veel uitmaken, maar alle beetjes helpen :cry:

5 likes

Echt afschuwelijk die berichten, even een waarschuwing dat er ook erg grafische beelden tussenzitten (dode/gewonde mensen)

Ik zie overal lokale inzamelingsacties voor Oekraine, maar weet iemand of er vanuit Oekraine/organisaties al een concrete hulpvraag is? Vind veel oproepen zo vaag, dan staat er bijv dat het naar ā€˜kinderen in nood’ gaat maar hoe en waar en wie zorgt dat het daar ook echt aan komt?
Ik wil graag wat geven maar wel graag op een plek waar het ook echt aan komt Ʃn spullen waar mensen daadwerkelijk iets aan hebben.

7 likes

Voor mij een reden om alleen via erkende goede doelen te doneren. Of denk bv aan Giro 555 (samenwerkende hulporganisaties), of artsen zonder grenzen die al jaren verschillende projecten in Oekraine opzetten. Ik ga ervanuit dat zij zorgen dat geld en spullen goed terecht komen. Heel fijn overigens dat er ook veel lokale initiatieven zijn, maar ik vraag me ook af hoe je die bezet gebied in krijgt/weet wat er nodig is/zorgt dat het goed terecht komt. Hebben zij daar wel de infrastructuur voor? Je zou ook onafhankelijke media kunnen steunen, initiatieven in Oekraine, etc.

7 likes

Wat @Feather zegt. Je moet heel erg uitkijken met fake donatie-pagina’s. Het veiligste en het beste wat je kunt doen qua donaties zijn instanties kiezen zoals Artsen zonder Grenzen, UNHCR, Rode Kruis.

Misschien ook handig: alle OekraĆÆense mensen die ik op Instagram volg, tippen deze pagina voor betrouwbare informatie over goede doelen en wat je kunt doen.

8 likes

@Feather @FrootLoops thanks! Het gaat om spullen inzamelingsacties, alleen al hier in buurt 4 acties gezien voor rugzakjes gevuld met speelgoed, inzameling voor kinderkleding/flesvoeding/luiets etc, een voor drqagzakken en iets voor dekens. Het voelt zo random ofzo en vraag me af of dit na een paar dagen al echt vanuit een hulpvraag komt?

Doneren via een grote hulporganisatie voelt voor mij ook het beste.

4 likes

Waarom zou dat geen hulpvraag zijn? Mensen hebben alles moeten achterlaten. Dat staat even los van de vraag of het via dit soort kleinere initiatieven makkelijk op de goede plek terecht komt. Al zijn er ook nog best veel Nederlanders met connecties daar of in omringende landen.

3 likes

Veel van dit soort lokale acties iig in Rotterdam worden opgezet door OekraĆÆense Nederlanders of studenten etc. Juist toch heel makkelijk en laagdrempelig? om nu direct een vrachtwagen te huren en naar de grens te rijden. Er zat gisteravond een dame bij Jinek die weeshuizen ging helpen (de ā€œvergetenā€ groep tot nu volgens haar). Met lokale ingangen weet je heel goed waar je moet zijn toch

Ik ben juist huiverig voor ook Rode kruis initiatieven als ik zag wat een handel op de zwarte markt dat toen opleverde (tijdens aardbeving in Iran) ivm corruptie bij leger.

7 likes

Ik denk dat juist de acties die opgezet zijn door mensen met connecties in OekraĆÆne betrouwbaar zijn. Zij staan vaak in contact met ambassades en hebben vaak ook goede lokale contacten in die landen.

Ik volg ook een lokale hulpactie. Zij gaf gisteren ook aan dat ze vandaag een definitieve lijst krijgen met waar echt de grootste behoefte aan is, van de ambassade.

Maar iedereen moet natuurlijk doen waar die zich goed bij voelt.

12 likes

https://www.reuters.com/world/russias-lavrov-says-there-is-danger-ukraine-acquiring-nuclear-weapons-2022-03-01/
En nu natuurlijk wijzen naar OekraĆÆne dat zij het hebben uitgelokt.

4 likes

Persoonlijk vind ik dat je wel kritisch mag zijn bij al die initiatieven en je mag afvragen of het Ć©cht helpt. Daarmee zeg ik NIET dat grote organisaties altijd goed/beter doen en kleine niet, zeker niet. Maar ik vind het opvallend dat binnen een paar dagen lokale verloskundigenpraktijken en brandweerkazernes etc allemaal lijntjes hebben met oekraine en dat er zo weinig informatie in die oproepen staat. Het is letterlijk: ā€˜lever op punt X spullen in en overmorgen gaat het naar kinderen in nood.’

Edit: dit dus: Je wilt OekraĆÆne helpen, maar wat kun je doen? 'Hulp bieden is een vak' | RTL Nieuws

17 likes

Ik ben zo gefrustreerd. Ineens zijn er veel gezinnen die een kamer vrij hebben of gezinnen uit OekraĆÆne kunnen opvangen. Ik snap echt wel dat mensen zich meer kunnen identificeren met mensen uit een naburig Europees land, maar het wringt zo hard dat die dubbele standaard heerst. :sleepy:
De Wereld Morgen is redelijk links georiƫnteerd, maar het doet niks af aan de feiten uit het artikel.

12 likes

Polish Library in Amsterdam. Die staan in contact met Poolse Rode Kruis.

2 likes

Even over een ander onderwerp: de Gemeenteraadsverkiezingen die eraan komen. Ik kan geen topic vinden die daarover gaat. Maar ik zit met een ā€˜dilemma’

• Stem op een vrouw (zij/haar)
  • Stem op een queer (hij/hem/die/hun)

0 stemmers

In eerste instantie zou ik willen kiezen voor de vrouw (want meer vrouwenrepresentatie), maar ik ben ook voorstander van een grotere representatie van queer mensen in de gemeente etc. Maar deze persoon identificeert ook als man dus ik ben er nog niet helemaal over uit. En of mijn ā€˜cishet-opvoeding’ te maken heeft met dat ik nu twijfel over mijn keuze omdat ik de queer persoon dus nu niet kan loskoppelen van de voornaamwoorden hij/hem.

3 likes

Er zijn alleen twee vrouwen bij de enige progressieve partij in mijn gemeente. Verder allemaal man, wit, hetero en grotendeels 50+ :sob:

1 like

Je kan ook nog naar de peilingen kijken, het stem op een vrouw principe gaat uit van de vrouw die achter de gepeilde laatste zetel (man) komt, misschien komt de een beter uit (sneller aan een zetel) dan de ander?

Of ja, ik weet niet wat voor jou belangrijk is. Misschien kun je ook kijken waar zij persoonlijk voor staan en of het een beter aansluit bij jouw overtuigingen en wat je belangrijk vindt dan het ander.

3 likes