Waarom zou dat geen hulpvraag zijn? Mensen hebben alles moeten achterlaten. Dat staat even los van de vraag of het via dit soort kleinere initiatieven makkelijk op de goede plek terecht komt. Al zijn er ook nog best veel Nederlanders met connecties daar of in omringende landen.
Veel van dit soort lokale acties iig in Rotterdam worden opgezet door Oekraïense Nederlanders of studenten etc. Juist toch heel makkelijk en laagdrempelig? om nu direct een vrachtwagen te huren en naar de grens te rijden. Er zat gisteravond een dame bij Jinek die weeshuizen ging helpen (de “vergeten” groep tot nu volgens haar). Met lokale ingangen weet je heel goed waar je moet zijn toch
Ik ben juist huiverig voor ook Rode kruis initiatieven als ik zag wat een handel op de zwarte markt dat toen opleverde (tijdens aardbeving in Iran) ivm corruptie bij leger.
Ik denk dat juist de acties die opgezet zijn door mensen met connecties in Oekraïne betrouwbaar zijn. Zij staan vaak in contact met ambassades en hebben vaak ook goede lokale contacten in die landen.
Ik volg ook een lokale hulpactie. Zij gaf gisteren ook aan dat ze vandaag een definitieve lijst krijgen met waar echt de grootste behoefte aan is, van de ambassade.
Maar iedereen moet natuurlijk doen waar die zich goed bij voelt.
https://www.reuters.com/world/russias-lavrov-says-there-is-danger-ukraine-acquiring-nuclear-weapons-2022-03-01/
En nu natuurlijk wijzen naar Oekraïne dat zij het hebben uitgelokt.
Persoonlijk vind ik dat je wel kritisch mag zijn bij al die initiatieven en je mag afvragen of het écht helpt. Daarmee zeg ik NIET dat grote organisaties altijd goed/beter doen en kleine niet, zeker niet. Maar ik vind het opvallend dat binnen een paar dagen lokale verloskundigenpraktijken en brandweerkazernes etc allemaal lijntjes hebben met oekraine en dat er zo weinig informatie in die oproepen staat. Het is letterlijk: ‘lever op punt X spullen in en overmorgen gaat het naar kinderen in nood.’
Edit: dit dus: Je wilt Oekraïne helpen, maar wat kun je doen? 'Hulp bieden is een vak' | RTL Nieuws
Ik ben zo gefrustreerd. Ineens zijn er veel gezinnen die een kamer vrij hebben of gezinnen uit Oekraïne kunnen opvangen. Ik snap echt wel dat mensen zich meer kunnen identificeren met mensen uit een naburig Europees land, maar het wringt zo hard dat die dubbele standaard heerst.
De Wereld Morgen is redelijk links georiënteerd, maar het doet niks af aan de feiten uit het artikel.
Polish Library in Amsterdam. Die staan in contact met Poolse Rode Kruis.
Even over een ander onderwerp: de Gemeenteraadsverkiezingen die eraan komen. Ik kan geen topic vinden die daarover gaat. Maar ik zit met een ‘dilemma’
- Stem op een vrouw (zij/haar)
- Stem op een queer (hij/hem/die/hun)
0 stemmers
In eerste instantie zou ik willen kiezen voor de vrouw (want meer vrouwenrepresentatie), maar ik ben ook voorstander van een grotere representatie van queer mensen in de gemeente etc. Maar deze persoon identificeert ook als man dus ik ben er nog niet helemaal over uit. En of mijn ‘cishet-opvoeding’ te maken heeft met dat ik nu twijfel over mijn keuze omdat ik de queer persoon dus nu niet kan loskoppelen van de voornaamwoorden hij/hem.
Er zijn alleen twee vrouwen bij de enige progressieve partij in mijn gemeente. Verder allemaal man, wit, hetero en grotendeels 50+
Je kan ook nog naar de peilingen kijken, het stem op een vrouw principe gaat uit van de vrouw die achter de gepeilde laatste zetel (man) komt, misschien komt de een beter uit (sneller aan een zetel) dan de ander?
Of ja, ik weet niet wat voor jou belangrijk is. Misschien kun je ook kijken waar zij persoonlijk voor staan en of het een beter aansluit bij jouw overtuigingen en wat je belangrijk vindt dan het ander.
Is er geen queer vrouw? Welke persoon sluit beter aan bij jouw idealen?
Maar persoonlijk zou ik een witte homoseksuele cis man niet per se de voorkeur geven omdat hij bij de queer gemeenschap zit. Dan stem ik liever voor een trans persoon of een queer vrouw, mits ik me net zo goed kan vinden in hun idealen natuurlijk. Weet niet of dat hier ook het geval is.
Dank voor jullie inzichten! Geeft me weer wat stof tot nadenken
Als deze partij weer evenveel zetels haalt is 50/50 vrouw en krijgt de queer-man ook een zetel. Maar helaas kan ik niet vinden wat de peilingen zijn voor dit jaar.
Ik ben uberhaupt al blij als ik op een vrouw kan stemmen
He gatsie.
Had zijn video eerder al bekeken maar vond t echt vreemd ook dat ie een land in oorlog in trekt en dan vervolgens met vluchtelingen mee terug reist. Hij neemt gewoon een plek ten koste van een echte vluchteling. Echt ramptoerisme dit. Spijt ook dat ik hem 1 view heb gegeven.
Pff ook weer een aanval op de Palestijnen bij de Al Aqsa moskee. Hele nare beelden gezien, jonge meisjes die aangevallen worden en bebloed zijn. 3 doden.
Op Reddit staat een heel uitgebreide post met veel verschillende doelen die The Kyiv Independent heeft geverifieerd:
Volledig mee eens dat er heel anders gereageerd wordt op vluchtelingen uit Ukraine, maar het beleid voor Oekraïners is ook wel anders. De staatssecretaris riep al snel dat aangezien Oekraïners visumvrij naar nederland kunnen komen ze “niet als asielzoekers worden gezien”. Iedereen heeft het recht om asiel aan te vragen, dus Oekraïners ook. Maar momenteel is er wegens de oorlog een besluit en vertrekmoratorium voor Oekraïne wat betekent dat de IND de komende 6 maanden niet gaat/hoeft te beslissen op asielaanvragen van Oekrainers. Dit gebeurt overigens wel vaker als er meer onderzoek gedaan moet worden/situatie onzeker is.
Maar ik denk dat deels doordat de overheid inspeelt dat mensen ipv asiel aanvragen regulier in nederland kunnen verblijven (middels visum) en omdat niemand een idee heeft hoelang de oorlog gaat duren lang niet alle Oekraïners asiel gaan aanvragen. En als je geen asiel aanvraagt heb je ook geen recht op opvang en begeleiding van COA.
Overigens is er in NL een heel goed initatief om vluchtelingen voor een aantal maanden bij je thuis te laten verblijven; https://takecarebnb.org (geen Oekraïners want het is alleen voor statushouders)
Dankje voor het opschrijven van niks.
Dat deze man miljonair is geworden met zijn flutmening doet elke dag pijn
Ik werk sinds kort in het onderwijs. Ben nergens meer van onder de indruk.