Wendy gaat toch niet naar Oekraïne! Misverstandje
Misschien dat dit bericht je een klein idee geeft?
Verbetering: In een eerdere versie van dit artikel schreven wij dat Wendy van Dijk vanaf de Pools-Oekraïense grens verslag zou doen van de situatie ter plaatse. Dit is in “alle hectiek” onjuist gecommuniceerd door Giro555. De exacte rol van Van Dijk wordt nog bepaald.
Ik werk zelf in een groot internationaal bedrijf met ook Oekraïnsche en vooral grote Russische kantoren. Via een traineeship een aantal jaar terug ken ik wat Russen en die delen zelf ook veel op social media hierover (ze wonen in Rusland). Ook is er vanuit ons bedrijf heel veel aandacht voor deze situatie en wordt er veel gedeeld via mails en speciale info pagina’s, ook richting alle Russische collega’s. Ik denk dat op deze manier van informatiestromen de laatste dagen steeds meer informatie Russen aan het bereiken is. Denk dat alle Russen in grote steden zeker in aanraking zijn geweest met de waarheid, hoe het op het platteland is weet ik niet. Maar in principe hebben ze dus wel gewoon toegang tot o.a. Insta waar van alles onder de Russen zelf ook wordt gedeeld voor wat ik voorbij zie komen
Gelukkig worden er steeds meer Russen bereikt met de waarheid maar of ze dat geloven is een tweede… die mensen worden al zo lang gehersenspoeld. Zou het door een groot deel van de Russen niet weggezet worden als een complottheorie?
Rusland voert dit soort provocaties al jaren uit. Zweden en Finland hebben hier al jaren last van. Ook onderzeeërs bevinden zich regelmatig opeens in Zweedse of Finse wateren.
Gisteren was op het nieuws dat er ook veel over de situatie gedeeld wordt op bijvoorbeeld TikTok. Maar dat dan woorden als oorlog niet gebruikt worden, maar anders worden omschreven.
Samenvatting
Ik denk dat het complexe aan het hele ‘geloof slachtoffers’ idee is dat het veronderstelt dat de ‘grens’ bij grensoverschrijdend gedrag altijd helder is en constant blijft. Waarbij belangrijk detail is dat geloof slachtoffers ontstond vanuit slachtoffers die vertelden over misbruik en het nu gebruikt wordt voor een mega brede range van ervaringen. Van onprettjge sfeer op het werk tot seksuele intimidatie. Voor een groot deel daarvan is het in mijn ogen helemaal niet geschikt omdat die ervaringen niet altijd objectief grensoverschrijdend zijn ondanks dat ze door de klager wel zo worden ervaren. De grens hangt sterk samen met hoe iemand in de groep ligt en wat de onderstroom in de organisatie is. Ik vind geloof slachtoffers daardoor ook echt een holle frase worden die vergeet dat de verhouding tussen slachtofferschap en daderschap helemaal niet zo helder is.
Als het gaat om situaties waar heel duidelijk het gedrag van één persoon alles te buiten gaat is het duidelijk. Als het gaat om ‘grensoverschrijdend gedrag’ en begrippen als veiligheid, prettige sfeer, grof taalgebruik, zeker in de politieke arena, vind ik dat we best voorzichtiger mogen zijn in het blind geloven van slachtoffers die anonieme beschuldigingen kunnen neerleggen die in het kader van veiligheid niet gedeeld worden met de partijen die het betreft en het publiek aan wie de zaak gepresenteerd wordt als grensoverschrijdend. Dat zijn namelijk super subjectieve begrippen. Zeker als de onderstroom is dat men er baat bij heeft dat de dader van het toneel verdwijnt. Het doet heel erg denken aan de casus Quinsy Gario/Bij1. Daarbij dacht ik ook: wordt hier nou prettig gedrag beschreven? Nah. Wordt hier dadergedrag, intimiderend gedrag, schadelijk gedrag beschreven dat legitimeert dat je iemand publiekelijk onder de bus gooit en je prominente leden ‘geloof slachtoffers’ tweeten? Zeker niet. Wordt hier gedrag beschreven wat in de politiek waan van de dag is (sterke persoonlijkheden, koppigheid, conflict) en sterk samenhangt met functie, geliefdheid en populariteit. Zeker. Ik weet zeker dat je als de stroom zich tegen mij zou keren je ook een dergelijk rapport over mij zou kunnen schrijven met een aantal ervaringen van mensen waarmee ik gewerkt hebt die dat niet als prettig hebben ervaren. En ik als mij gevraagd wordt hoe het werken met collega x was kan ik ook wel even door over ervaren die ik als over mijn grens ervoer.
Wil hiermee niet zeggen dat Gundogan onschuldig is, we weten immers niet wat de klachten zijn omdat die geheim zijn.
Zo creepy wat ze beweren en het format ook met een klein meisje dat een oudere man vragen stelt…
Ik ben het nu aan het kijken maar lijkt gewoon een algemene update?
Wilde net een edit/update toevoegen, klinkt als een generieke update.
Irritant dat deze journaliste steeds door Rutte heen tettert
Volgens mij zit de zelfde SBS journalist er als bij de corona persconferenties, wat een verschrikking is zij toch
Echt precies mijn gedachte
Ik vind het (social) media gebruik in deze oorlog overigens super interessant om te zien. Zelenskyy is hier ook goed in: sterke oneliners in zijn toespraken die het goed doen op twitter of als krantenkop. Anonymous dat oproept reviews achter te laten met de waarheid bij russische restaurants op google/tripadvisor etc. Filmpjes die overal gedeeld worden van russische krijgsgevangenen die hun moeder mogen bellen. Telegram groep die gebruikt wordt informatie te geven over russische doden/krijgsgevangenen die door hun moeder opgehaald kunnen worden in Rusland. Propaganda, maar wel interessant.
(Rutte die een video opneemt voor het oekrainse volk is dan weer een beetje… vreemd?)
De beweging op sociale media tegen mis en -desinformatie is zo enorm interessant. Je zag dit ook al eerder in Hong Kong gebeuren. Met behulp van groepen op Signal organiseren mensen hun informatie, maar ontkrachten ze ook informatie. Dat je dan in een filter bubbel zit, versterkt juist de eensgezindheid.
Het is inderdaad oorlogspropaganda, maar wel noodzakelijk om de desinformatie van Rusland tegen te gaan.
Dat programma van Ongehoord Nederland
Gewoon openlijke vreemdelingenhaat bij een publieke omroep.