Ziekelijk inderdaad. Als je ook ziet hoe erg de situatie voor de Russische bevolking in 1 week tijd verslechterd is: alleen maar verliezers. Hoop zo dat de situatie op dat niveau niet gaat verharden (het is nu nog vooral Poetins oorlog), maar hoe langer het duurt, hoe moeilijker dat zal zijn.
Ik ben ook wel bang voor alles wat er nog kan gaan komen. Maar ik probeer er maar niet te veel over na te denken. En ook het nieuws minder te checken. Misschien struisvogel politiek, maar het is écht beter voor mn mentale gezondheid
Ik blijf maar hopen dat er zo’n typisch Russisch oud omaatje opeens het Kremlin binnenloopt.
Zo’n omaatje dat nog geen 1.50m lang is en lichtelijk voorover gebogen loopt. met zo’n kapje over haar haren en dikke steunkousen. Gerimpeld gezicht en nog maar een paar tanden. En dat ze dan rustig zonder zich van iets of iemand aantrekkend het Kremlin binnen wandelt. De bewaking kijkt haar helemaal verbaasd aan maar doet niks want ja, wat moet je met zo’n omaatje? Zo schuifelt ze rustig verder het Kremlin in totdat ze eindelijk Poetin heeft gevonden. Die zit daar verwoed met zijn soldaatjes en tankjes op een grote kaart te schuiven en verbaasd zich als hij opkijkt en het omaatje naast zich ziet staan. Ze kijkt hem aan en hij kijkt terug. Dan opent ze opeens haar handtas en haalt daar een deegroller uit waarmee ze hem he-le-maal om zijn oren slaat om hem vervolgens de huid zo erg vol te schelden dat hij bibberend in een hoekje kruipt. Oma schuifelt terug naar huis en zet een pan soep op het vuur. Poetin belt zijn troepen en verlaat Oekraïne. Einde. ( nouja niet einde want meteen daarna wordt Poetin opgepakt en overgeleverd aan het Internationaal Strafhof in Den Haag. Rusland helpt vervolgens Oekraïne met de wederopbouw van het land er komt een Glasnost 2.0 en ook in Rusland ontstaat er weer een volwaardige democratie.)
Helaas zal dit natuurlijk nooit gebeuren.
Dan komt hij er te makkelijk van af. Hij moet lijden. Net zoals alle slachtoffers van Oekraïne, zijn land en daar buiten
Maar niet zozeer uit vergelding, maar omdat ik bang ben dat hij gewoon doorgaat als hij uitgebibberd is
Vandaag een hele indrukwekkende aflevering van de podcast ‘Europa draait door’. Te gast de eigenaar van één van de twee laatste nog overgebleven vrij Russische media.
Sowieso een hele fijne podcast, en één van de weinigen (enige?) in Nl. die de focus naar buiten toe heeft en al jaren uitlegt waarom ontwikkelingen in het buitenland belangrijk zijn voor ons.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/03/ik-begrijp-wel-wat-poetin-doet-a4096731
Tot zover onze vrijheidsstrijders, wat een vermoeiende types🙄
inderdaad.
en nog vermoeiender dat media hier aandacht aan blijven geven.
gewoon in een hoekje op de Dam lekker laten demonsteren, een keer een schouderklopje geven en interessantere mensen opzoeken om een interview mee te houden.
Dit inderdaad. Kon de eerste dagen echt al het nieuws consumeren maar zorg nu dat ik op de hoogte blijf van de grote lijnen en ga verder gewoon door met de dagelijkse dingen. Voor mij nu veel beter.
En Perestrojka, ik krijg helemaal flashbacks naar het geschiedenis examen, denkende dat dit soort taferelen in het verleden lagen…
Ja, mijn lievelingspodcast!
Niet alleen omaatjes, Russische juffen en hun kinderen ook hoorde ik van mijn vriend die contact heeft met een Rus. Gewoon de bak in hè, wat een idioot.
Hahaha ik zat ook te wachten op het volautomatische machinegeweer maar helaas het werd een deegroller
Ik las dat ook en kreeg meteen een soort kleine paniek aanval. Heb eventjes nagevraagd bij mijn man, die gaf aan dat dat meer is op basis van energievoorziening. Dit is 1 van de grootste van Europa. Nu hebben ziekenhuizen wel noodvoorzieningen maar huishoudens zullen dan zonder energie zitten. Desalniettemin zal er dan wel een explosie zo groot als bvb Tsjernobyl plaatsvinden met alle gevolgen van dien.
Althans zo legde hij het mij uit. Iemand die hier meer over weet?
Zou het niet meer in overdrachtelijke zin / figuurlijk bedoeld zijn in plaats van letterlijk? Europa is ook een ‘idee’ van vrede en veiligheid. Poetin gaat met het bestoken van kerncentrales, en alle mogelijke risico’s van dien, zelfs de grenzen van het oorlogsrecht over.
Dit weekend misschien maar weer eens deze klassieker kijken. (Er is ook niet veel wat we verder kunnen doen.)
Nee joh als we dood zijn hoeft dat niet meer.
Speelt inderdaad ook mee. Een explosie van een kern reactor heeft desastreuse gevolgen voor de omgeving en de energie voorziening, maar zal niet geheel Europa wegvagen oid. Het zou wel een ramp voor Oekraïne betekenen.
Om het misschien iets meer in context te plaatsen: Zelensky wil dat de NAVO ingrijpt, en zal soms uitspraken doen om proberen de druk op de NAVO op te voeren. Nu bedoel ik daar niet mee dat hij niet deels gelijk heeft. Het “einde van Europa zoals wij het de afgelopen decennia kenden”, zoals hierboven genoemd, is misschien iets genuanceerder.
Lees nu ook dat de medewerkers van de kerncentrale onder schot worden gehouden. Roept ook de vraag op hoe lang zij hun werk nog foutloos en veilig kunnen blijven uitvoeren.
Jongens vergeet alsjeblieft niet dat Zelensky ook een politicus is met doelen en tactieken, niet alles wat hij zegt is 100% feit. Hij pusht dit issue omdat ie NATO hulp wil. @anon31495790 zelfde geldt voor de minister, hou er rekening mee dat zij een narrative brengen dat hen het beste uitkomt.
Natuurlijk is het zorgelijk dat er gevochten wordt bij een kernreactor, maar een kerncentrale is iets totaal anders dan een kernbom, veel minder verreikt. Alsnog zou het een ramp zijn, maar niet “einde van de beschaving van Europa”, en bovendien zouden schadelijke stoffen dan hoogstwaarschijnlijk ook Rusland (iig de Krim waar het dichtbij ligt) bedreigen.
Again, zorgelijk zeker. Maar dit is niet de kernbom die ons allemaal outwhiped.
Edit: sorry @Blarn zei dit allemaal al, had niet bijgelezen
Poetin heeft ‘m een paar jaar geleden nog zitten kijken met Oliver Stone (die hem zelfs nu zit te verdedigen.) Bizarre beelden wel.