Ik lees dat de Russen inmiddels de controle over de kerncentrale hebben overgenomen. Ik ben blij dat de brand geblust is, maar hier word ik ook niet vrolijk van…
Het idee van de Russen is vooral Oekraïne af te sluiten van stroom water en andere hoofdvoorzieningen. Een kerncentrale is daar 1 van.
Waar staat dit dat ze ze willen afsluiten? Ik heb dat nog niet eerder gehoord of gelezen. Doel is toch om controle te krijgen over de gebouwen waar de politiek/macht zit.
Ja. Nadat nieuws rond 5 uur ben ik in slaap gevallen.
Ik vond het toch maar een rare nacht. Onschuldig op je gsm kijken omdat je even wakker bent en dan uren wakker liggen omdat er een freak met macht de touwtjes in handen heeft.
Ik kan het niet vatten Poetin doet.
Dit staat bij de NOS (linken lukt even niet, maar op de liveblog). Ik vind het zo’n bizarre situatie worden, hoe we een beetje zitten te kijken naar een humanitaire ramp die zich ontvouwt. Niet dat ik weet wat beter zou zijn.
Is een vrij bekende tactiek, de bevolking van alles afsluiten (water, voedsel, medicijnen en ook elektriciteit). In de hoop dat ze zo murw geslagen worden dat ze zich onderwerpen. Wel nieuw is volgens mij een kernreactor aanvallen om dat te bereiken, echt heel eng dat ze zo ver gaan (en ook hun eigen soldaten zijn blijkbaar niks waard).
Edit: wat hierboven staat, de NOS legt het beter uit
Putin was al bezig zn eigen volk te manipuleren met al die censuur en propaganda. Maar nu proberen ze hetzelfde te doen bij een ander land. De bevolking en regering laten buigen om zn zin te krijgen. Bah bah bah ik kan er gewoon niet over uit dat je dit allemaal “zomaar” kunt doen
Op het nieuws, wat @LazySusan aangeeft idd. Wel een vrij voorkomende tactiek, alleen niet elk land in oorlog heeft een kernreactor als energievoorziening, maar Oekraïne wel
Goed dat dit duidelijk bespreekbaar word gemaakt, maar enorm triest, verdrietig en gestoord dat dit gebeurd…
Ziekelijk inderdaad. Als je ook ziet hoe erg de situatie voor de Russische bevolking in 1 week tijd verslechterd is: alleen maar verliezers. Hoop zo dat de situatie op dat niveau niet gaat verharden (het is nu nog vooral Poetins oorlog), maar hoe langer het duurt, hoe moeilijker dat zal zijn.
Ik ben ook wel bang voor alles wat er nog kan gaan komen. Maar ik probeer er maar niet te veel over na te denken. En ook het nieuws minder te checken. Misschien struisvogel politiek, maar het is écht beter voor mn mentale gezondheid
Ik blijf maar hopen dat er zo’n typisch Russisch oud omaatje opeens het Kremlin binnenloopt.
Zo’n omaatje dat nog geen 1.50m lang is en lichtelijk voorover gebogen loopt. met zo’n kapje over haar haren en dikke steunkousen. Gerimpeld gezicht en nog maar een paar tanden. En dat ze dan rustig zonder zich van iets of iemand aantrekkend het Kremlin binnen wandelt. De bewaking kijkt haar helemaal verbaasd aan maar doet niks want ja, wat moet je met zo’n omaatje? Zo schuifelt ze rustig verder het Kremlin in totdat ze eindelijk Poetin heeft gevonden. Die zit daar verwoed met zijn soldaatjes en tankjes op een grote kaart te schuiven en verbaasd zich als hij opkijkt en het omaatje naast zich ziet staan. Ze kijkt hem aan en hij kijkt terug. Dan opent ze opeens haar handtas en haalt daar een deegroller uit waarmee ze hem he-le-maal om zijn oren slaat om hem vervolgens de huid zo erg vol te schelden dat hij bibberend in een hoekje kruipt. Oma schuifelt terug naar huis en zet een pan soep op het vuur. Poetin belt zijn troepen en verlaat Oekraïne. Einde. ( nouja niet einde want meteen daarna wordt Poetin opgepakt en overgeleverd aan het Internationaal Strafhof in Den Haag. Rusland helpt vervolgens Oekraïne met de wederopbouw van het land er komt een Glasnost 2.0 en ook in Rusland ontstaat er weer een volwaardige democratie.)
Helaas zal dit natuurlijk nooit gebeuren.
Dan komt hij er te makkelijk van af. Hij moet lijden. Net zoals alle slachtoffers van Oekraïne, zijn land en daar buiten
Maar niet zozeer uit vergelding, maar omdat ik bang ben dat hij gewoon doorgaat als hij uitgebibberd is
Vandaag een hele indrukwekkende aflevering van de podcast ‘Europa draait door’. Te gast de eigenaar van één van de twee laatste nog overgebleven vrij Russische media.
Sowieso een hele fijne podcast, en één van de weinigen (enige?) in Nl. die de focus naar buiten toe heeft en al jaren uitlegt waarom ontwikkelingen in het buitenland belangrijk zijn voor ons.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/03/ik-begrijp-wel-wat-poetin-doet-a4096731
Tot zover onze vrijheidsstrijders, wat een vermoeiende types🙄
inderdaad.
en nog vermoeiender dat media hier aandacht aan blijven geven.
gewoon in een hoekje op de Dam lekker laten demonsteren, een keer een schouderklopje geven en interessantere mensen opzoeken om een interview mee te houden.
Dit inderdaad. Kon de eerste dagen echt al het nieuws consumeren maar zorg nu dat ik op de hoogte blijf van de grote lijnen en ga verder gewoon door met de dagelijkse dingen. Voor mij nu veel beter.
En Perestrojka, ik krijg helemaal flashbacks naar het geschiedenis examen, denkende dat dit soort taferelen in het verleden lagen…