Nieuws, actualiteit en politiek #3

Ik sta volledig achter alle sancties e.d. tegen Rusland, maar het voelt allemaal ook heel hypocriet. Amerika die het over de Russische oorlogsmisdaden heeft, maar ondertussen wel geld en wapens naar Israël stuurt???

Zo zijn er nog meer van dit soort voorbeelden helaas.

11 likes

Wat een irritant format is ‘mensen leggen iets uit op tiktok door zelf inbeeld te staan en ludiek te spreken’ toch.

Of misschien ben ik oud en bitter maar kan dit echt niet aanzien.

5 likes

Dit is echt de reden dat ik weiger om een tiktok aan te maken, dan ontstaat er maar een generatiekloof tussen mij en andere twintigers.

9 likes

Jezus wat misplaatst. Lekker rentenieren en leven van je onbelaste vermogen en bloedzuiger zijn van alle arme mensen, das pas een lekkere hangmat joh

14 likes

Dit vind ik nou leuk haha. Harry met z’n frietkraam naar Oekraïne. Voor elke Putin is er ook een Harry die helpt.

77 likes

Ik denk dat een heel belangrijke factor in de aandacht voor het Rusland/Oekraïne-conflict ook is dat ‘vrede’ en ‘nooit meer oorlog’ al decennialang de identiteit van Europa/de EU hebben bepaald. En dat is nu ineens heel plotseling veranderd. (Caroline de Gruyter schreef daar een mooie column over in NRC vandaag) Dus het voelt daarom als een aanval op ‘onze’ identiteit (waar racisme een onderdeel van is, uiteraard, maar het is veel breder dan dat)

edit: hier de column (hoop niet achter een betaalmuur)

10 likes

Dit is zo schattig. Dat er iemand aan de grens je staat op te wachten met een frikandel :pleading_face:

27 likes

Ja, eens met alles wat je zegt! Ik zou ook liever zien dat iedereen zich als wereldburger zou opstellen. Maar de huidige geopolitieke verhoudingen zijn het resultaat van eeuwen en dus niet zomaar uit te wissen. Ik zeg dan ook niet dat het per se in morele zin terecht is dat ‘we’ ons nu zo opwinden over deze oorlog maar wel dat er een logische verklaring voor is.

2 likes

Denk dat deze zin uit de column die @anon53137221 linkte de spijker op z’n kop slaat: “Toch voelen veel Europeanen dat Oekraïne eigenlijk hún oorlog aan het uitvechten is.”

Natuurlijk is het zo dat we ons meer betrokken voelen bij de oorlog in Oekraïne dan bij oorlog op andere plekken omdat dit dichterbij is en we ons meer met de Oekraïners kunnen identificeren, met name nu duidelijk wordt hoe graag zij in een rechtsstaat en een democratie willen leven. Maar daarnaast: wij veronderstelden nooit meer rechtstreeks met oorlog te maken te krijgen. Iedereen ziet nu dat EU-lidstaten en de NAVO zich hier niet militair in willen mengen, omdat het conflict dan escaleert en alles en iedereen meegesleurd wordt de oorlog in, en dat ze dus alleen hulp bieden, goederen, wapens, munitie etc leveren, maar niet mee zullen vechten. We willen dat dit in Oekraïne uitgevochten wordt. Wij willen niet in een oorlog verzeild raken. Dus ik denk wel dat veel mensen beseffen dat de strijd die de Oekraïners nu leveren ook ‘voor ons’ is, meer dan andere oorlogen die de afgelopen jaren woedden. En dat maakt dat we ons ook meer betrokken voelen.

16 likes

Putin zat vandaag aan tafel met stewardessen om uit te leggen waarom Rusland Oekraïne moest binnenvallen.

Echt heel vreemd

8 likes

Huh sinds wanneer houdt hij geen 4 meter afstand meer? :joy:

13 likes

Lekker high tea-en met de maiden

19 likes

Die vrouw naast hem is er nog niet echt van overtuigd zo te zien

8 likes

Als de chickies jong en hot zijn kennelijk?

6 likes

Zijn trouwens echt massale protesten in Kherson, zuid-Oekraïne dat sinds een paar dagen “in handen” zou zijn van de Russen. Duizenden mensen op straat met Oekraïense vlaggen, zingend, zelfs op een tank. De Russen controleren misschien de wegen in en uit, maar hebben duidelijk niet genoeg kracht om de bewoners van de stad effectief te controleren

Echt die spirit van de Oekraïners

22 likes

Ik vind het zo bijzonder hoe veel bedrijven op social media afstand doen van Rusland en Oekraine steunen. Ik vind het zo hypocriet, heel veel bedrijven hebben helemaal niks met Rusland te maken. En ik heb ze nooit iets horen schrijven over Palestina, Yemen en Afghanistan. Het lijkt wel alsof men het nu ‘‘erger’’ vindt omdat Ukraine een land is met witte mensen.
Dit interview doet mij ook pijn, die man bedoelt het niet zo maar hoe hij de kinderen beschrijft en zegt de mensen zien er zo uit als wij.

7 likes

Ik snap dat no-fly zone niet. Wat voor gevolgen heeft dat voor Rusland? En waarom zou de rest van de wereld op dat moment meedoen aan de oorlog?

3 likes

In de podcasts die ik luister zeggen ze allemaal ‘een no fly zone klinkt niet zo erg, maar het is gewoon oorlog’. Omdat ze dan gewoon alles uit de lucht schieten.

4 likes

Ook heel veel Russen die nu hun land ontvluchten als ik dit artikel mag geloven. Benieuwd of er echt een staat van beleg gaat komen :scream:

2 likes

Eens. Ik erger me er daarnaast aan dat het bijna door iedereen (niet door jou, waarvoor dank) geschreven wordt als Yemen. Dat is de Engelse schrijfwijze.

10 likes