Nieuws, actualiteit en politiek #3

Het meest irritante vond ik en veganist die liep te zeiken over die Nederlandse frietkar (?) omdat ze ook vlees meenamen. Echt, als dat je grootste probleem is om over te zeiken dan mag je lekker in je handjes knijpen.

8 likes

Even iets anders, luchtigers: Trump mag weer Twitteren! Genieten :joy:

Edit: onee shit het is nep. Sorry :see_no_evil: het klonk heel echt haha

5 likes

welk topic lees jij?

22 likes

Oh maar hier zit toch nog heeeel veel tussenin? Hoop ik tenminste? Laten we alsjeblieft niet weer zo gaan polariseren zoals met Corona :dizzy_face:

4 likes

Ik vraag me ook af waarom veel mensen in Nederlandstalige berichten UkraĂŻne/Ukraine schrijven? Heeft dit een speciale reden of is het te normaal om het gewoon OekraĂŻne te noemen?

6 likes

Die mensen hadden tot vorige week nog nooit van OekraĂŻne gehoord!@!

2 likes

Oke Rutger

4 likes

Niet perse een ergernis maar het valt me wel op dat veel Nederlandse media Wit-Rusland nu ook Belarus noemt

7 likes

En wat is nu de juiste manier om naar Wit-Rusland/Belarus te verwijzen? Is meer een politiek verschil voor zover ik weet, maar ik weet niet of het daarvoor ook gebruik wordt (bevolking vs. regime bijvoorbeeld).
@Whistle ik was net hetzelfde aan het tikken.

3 likes

Meerdere kranten/zenders hebben recent gekozen voortaan Belarus te gaan gebruiken.

7 likes

Ik vroeg me dat ook af maar daar zei de Volkskrant toevallig afgelopen week zelf ook iets over:

Waarom de Volkskrant bepaalde benamingen voor landen gebruikt

De redactie van de Volkskrant kiest ervoor om voortaan de OekraĂŻense benaming van steden te gebruiken in plaats van namen die de Russische transcriptie volgen. Dit betekent dat Kiev voortaan als Kyiv wordt geschreven, en Charkov als Charkiv. De redactie gebruikte al Lviv (in plaats van het Russische Lvov).

Eerder gingen buitenlandse media als The New York Times , BBC , AP en de The Guardian al over op Kyiv. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken gebruikt ook steeds vaker Kyiv in zijn officiële communicatie.

De afgelopen weken kreeg de redactie vaak van lezers de vraag voorgelegd waarom zij niet kiest voor Kyiv in plaats van Kiev. ‘Taalkundig valt er voor beide wat te zeggen, maar uiteindelijk vinden we dat elk land, dat na een periode van onderdrukking kiest voor vrijheid en dat wil markeren door plaats- en landnamen te gebruiken in de eigen taal, onze steun verdient’, zegt hoofdredacteur Pieter Klok. ‘Dat hebben we eerder ook het zwaarst laten wegen toen we Bombay Mumbai gingen noemen en Wit-Rusland Belarus.’

@tessel Oh je was me net voor, maar inderdaad!

13 likes

Niet een aanval op jou, maar wat ik wel bijzonder vind is dat ik ineens heel veel mensen dit soort dingen zie posten die anders nooit over Jemen of Palestina posten. Ben het er zeker mee eens dat deze dingen meer aandacht mogen krijgen, maar als iedereen die er nu ineens aandacht voor wil daar al voor de oorlog in OekraĂŻne al flink over zou posten dan was die aandacht er ook geweest.

Ik ken jou verder niet dus misschien schrijf jij wel vaker over dit soort dingen, maar ik zie best veel mensen “what about X” schrijven terwijl ze er in de weet ik hoeveel jaar die oorlogen en conflicten geduurd hebben echt nog nooit wat over hebben gepost.

9 likes

Aha en stel dat dit bericht afkomstig zou zijn van iemand die wel vaker aandacht voor bepaalde brandhaarden buiten Europa vraagt. En nu ook. Zou dat wel meer gerechtvaardigd zijn?

Want ik snap dat dit nu “meer dichtbij” voelt etc
maar krijg wel (als iemand met bruine kleur) een raar gevoel wanneer mensen de laatste dagen spreken over: “het voelt nu wel anders nu het mensen zijn met blond haar; blauwe ogen”. Bijv collega’s maar ook bij Op1 een politicus/militair dacht ik van de week (keek met een schuin oog).

Tuurlijk time and place voor alles. Logisch dat Jemen of het Palestina conflict (ik noem maar wat) nu niet top prio is. Ik heb het dus nu sec even over de “de mensen lijken op ons dus het komt meer binnen” uitspraak die raar aanvoelt

8 likes

Maar dit vind ik wel iets anders dan “er is geen aandacht voor X” . Dat mensen dat soort dingen zeggen of ĂŒberhaupt denken vind ik, heel naĂŻf, echt schokkend.

2 likes

Ik vind deze oorlog zelf ook iets anders omdat het dichterbij is. En als putin zo doorgaat zijn er meerdere landen bij betrokken waaronder wss ook nederland.
Maar dat neemt niet weg dat ik het stom vind hoe de media er mee omgaat zoals het plaatje hierboven.

10 likes

In tijden van crisis hebben we heel erg behoefte aan duidelijkheid: goed of fout.

Dus de OekraĂŻners zijn nu goed. Dat velen van hen midden in de oorlog nog energie hebben om racistisch te zijn, past niet in dat beeld. Dat ze in 2014 een neonazistisch partizanenclubje met swastika vlaggen uit Marieopol in hun leger geĂŻntegreerd hebben ook niet.

En de Russen zijn fout. Dus mogen alle mensen met een Russisch paspoort geen vierdaagse meer lopen in Nederland. Lekker duidelijk.

En het voelt ook fijn om onszelf toe te kunnen rekenen aan de ‘goodies’. Dus kom nu even niet aan onze kop zeuren ja met al je nuances, want dat verstoort ons gevoel de good guys te zijn. Heel irritant, opbokken met je hypercorrecte woke ideeen.

Er zijn duizenden fascinerende verhalen te vertellen over alle grijstinten die bijv. De Tweede Wereldoorlog kent. Op individueel, regionaal, nationaal en wereldniveau. Geo-politiek niveau zo je wilt, dan heb ik dat populaire woord ook maar gebruikt. Het was bepaald niet alleen maar ‘band of brothers’ met een episch muziekje eronder op de juiste momenten.

Wij krijgen nu ook met die grijstinten te maken. Ik merk ook de irritatie bij mezelf over vergelijkingen met Jemen (en dat moet je dan ook nog correct schrijven aub, terwijl je niet eens weet dat er blijkbaar ook een verkeerde spelling van is), en de omgang met Syrische vluchtelingen etc.

Maar ja, het beste is misschien toch maar de grijstinten te erkennen. Lekker ongemakkelijk maarja, als het daarbij blijft
 Zolang de bommen niet op onze huizen en kinderen vallen, moet ons dat nog wel lukken
?

28 likes

Is het nou Putin of Poetin.

(Of teringlijer
)

14 likes

Putain

38 likes

Niet helemaal in lijn met wat jij zegt, maar ik zie die nuance / zelfkritiek ook wel verdwijnen in gesprekken hierover met vrienden.

Gisteren hadden we het over Moldavië. Kennelijk heeft Roemenie en de EU al toegezegd dat Roemenie Moldavie annexeert op het moment dat Putin daar dreigt binnen te vallen. Advocaat van de duivel: hoe is dat heel anders dan Rusland die Crimea annexeert, en hoe kan je op die manier als EU blijven ontkennen dat je je er niet direct mee bemoeit?

Maar vervolgens reageerden 2 van m’n vrienden zo enorm heftig want ‘het is Rusland en niemand wil onderdeel zijn van Rusland!!!’ dat ik ook geen energie had om er verder over te praten.

8 likes

Nee in de comments op dit filmpje wordt juist gezegd dat dit filmpje nep lijkt te zijn en dat in de originele hij gewoon zijn hand langs de mic zet. Zou niet alles zomaar reposten

5 likes