Nieuws, actualiteit en politiek #3

Flashback naar 2018 toen hier mensen onironisch op thierry geilden echt gênant

28 likes

Toen was het ook al een engnek.

4 likes

Net paar weirde inlogpogingen uit één random Russische stad op mijn insta gehad. Kreeg meerdere meldingen dat ze probeerden in te loggen op mijn account. Gelukkig niet gelukt, gelijk wachtwoord veranderd en heb ook automatisch dubbele authentificatie aan staan. Kan toeval zijn, maar wel weird, heb verder een neutrale naam (niet Russisch, Oekraiens of Nederlands), dus best bijzonder dit.

Ga in ieder geval niet stoppen met posten over hulp aan Oekraïne of mijn bio aanpassen (met vlag). Jammer voor ze.

25 likes

:eek: omg

2 likes

ook @grace

Contact is goed / vader is soort van veilig en paar andere mensen die ik ken ook.

Maar baart veel mensen (en mij) zorgen dat Putler nu ook Vynnitsia (stad in het midden richting westen van Oekraïne) aan het bombarderen is (vliegveld vooralsnog). Meeste mensen dachten dat hij zich alleen zou focussen op het Zuiden en het Oosten, maar ziet ernaar uit dat hij waarschijnlijk de volledige infrastructuur wil vernietigen.

7 likes

Ai die Nederlandse boer uit Oekraïne die nu bij Nieuwsuur zit. Hij waarschuwt dat de oorlog dramatische gevolgen kan hebben voor de graanprijzen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Als er iets een aanjager kan zijn van conflicten is het honger wel. Wat goed dat hij z’n verhaal kon doen.

4 likes

Bedoel je dat die graanprijzen gaan stijgen omdat t westen t wil kopen en de mensen daar t dus niet meer kunnen kopen?
Dat zou echt erg zijn. Love mn broodjes maar er zijn ook wel genoeg alternatieven.

Nee, omdat de graanprijzen wereldwijd bepaald worden en als er minder aanbod is, maar de vraag gelijk blijft, de prijs gaat stijgen!

6 likes

Oh. Maar t uiteindelijke gevolg is hetzelfde toch. Arme landen / armere mensen kunnen het dan niet meer kopen. Zal nog lekker worden, heeft ie niet alleen WW3 op zn geweten, maar ook nog eens hongersnood.

2 likes

Is er eigenlijk een reden dat specifiek Macron regelmatig met Poetin belt? Heb zijn naam nu al vaker voorbij zien komen tov andere leiders.

Vraag me trouwens echt af hoe dit soort telefoontjes eraan toegaan. Beginnen en eindigen ze gewoon met wat smalltalk, zoals bij elk (zakelijk) telefoongesprek, of is het echt meteen serious business en een verhit gesprek haha

8 likes

Frankrijk is nu voorzitter van de EU, dat kan ermee te maken hebben. Bovendien is Merkel nu weg en zij was iemand die hiervoor vaak met Poetin sprak (ze spreekt ook Russisch). Dus die ‘rol’ is vrij gekomen en het lijkt erop dat Macron die nu inneemt.

6 likes

Merkel was ook de enige binnen EU waar Poetin respect voor had (hoorde het bij nieuwsuur).

Er werd ook genoemd dat Merkel de aangewezen kandidaat is om straks de echte vredesonderhandelingen te gaan leiden. Dat idee stelt met nog het meest gerust tussen alle ellende.
Voor Macron en andere politieke leiders legt het ze ook geen windeieren dat ze zich nu zo voortvarend opstellen. Zijn herverkiezing is nu vrijwel zeker (hij heeft zich afgelopen donderdag opnieuw verkiesbaar gesteld). Al sluit dat meer oprechte motieven niet uit natuurlijk.

14 likes

Er was ook wel wat kritiek op hun “band”. Namelijk dat Poetin zich eigenlijk door niemand echt laat tegenhouden maar heeft doen voorkomen alsof ie Merkel hoog heeft zitten. Dat het eigenlijk alleen te maken had met de economische relatie tussen D-R en niets persoonlijks met die 2. Plus dat het de illusie wekt alsof hij voor rede vatbaar is maar dat totaal niet zo is en Merkel hem meer sympathiek beschouwt dan ie is

7 likes

Interessant!

Viel mij ook op dat Israel en Turkije zich nu informeel en formeel mengen in onderhandelingen.

2 likes

Wat ik van harte kan aanbevelen is om Maarten van Rossems lezingen over de wereldoorlogen en Stalin en Lenin te luisteren, om achtergronden van langer geleden weer goed in je hoofd te krijgen.
Die ouwe brompot is vermakelijk en heeft een hoge informatiedichtheid.
Ik luister via Nextory, weet niet of ie ook elders te verkrijgen is.

15 likes

Klinkt interessant! Volgens mij heb ik het gevonden op YouTube, klopt het dat bijna 6,5 uur duurt in totaal?

2 likes

jep dat klopt denk ik wel. Zijn hele lange lezingen, maar echt de moeite waard. (Ik luister em nu ook op Nextory, daat staan Lenin, Stalin en Hitler samen als een boek en dat is 8 uur lang ofzo).

1 like

Al die bedrijven die zich terugtrekken uit Rusland, dat wordt toch ook een drama voor de mensen daar. Het bedrijf waar ik werk, stopt ook alles in Rusland. Alles samen zullen er toch enorm veel ontslagen vallen :pensive:.

3 likes

Klopt! Ik vind de podcast leuk, maar ik vind de manier waarop onderwerpen besproken worden soms wel een beetje onduidelijk ofzo. Dus voor echte info vind ik z’n colleges beter. Maar ik kan ook erg genieten van de podcast, soms is een beetje gebrom alles wat ik nodig heb om bij te komen na een drukke dag.

5 likes