Nieuws, actualiteit en politiek #4

Hier te zien:

Krijg echt rillingen van Sarah, wat een eng mens. Zou die man het ook geweten hebben?

2 likes

Ik weet het niet, ze wordt in het artikel genoemd als Sarah V. En in zembla heeft ze een achternaam met een L. Dus denk wel uitelkaar.

2 likes

Onder het NRC-artikel staat ook een rechtbankverslag gelinkt. Daar wordt over haar man gesproken en dat de familie niet gelooft in haar schuld. En in dit artikel staat dat mede-verantwoordelijkheid door OM niet uitgesloten wordt. Opmerkelijke rol voor Peter van Koppen in deze kwestie trouwens, met z’n ontkenning nu dat dit überhaupt bestaat.

3 likes

NOS komt met iets genuanceerder verhaal maar ben heel benieuwd

11 likes

Die zag ik vandaag wel aankomen. Heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren.

4 likes

Waarschijnlijk nieuwe verkiezingen in het voorjaar

4 likes

Als er vanuit NSC bewust gelekt wordt dat het vanwege financiële tegenvallers is, kunnen ze binnenkort gewoon door. Lijkt me echt een pro forma klap, mooi getimed voor het 8 uur journaal, zodat ze kunnen laten zien dat het niet helemaal van harte is / er concessies gedaan moesten worden, maar straks voor het landsbelang enz…

13 likes

Zo snel?

2 likes

Waarom?

4 likes

Er is nog helemaal geen sprake van nieuwe verkiezingen.

16 likes

Excuus dat is mijn gok. Maar voorlopig zie ik niet hoe die partijen kunnen gaan samenwerken. Zover ik heb vernomen van de podcasts van het NRC en Volkskrant is er al veel twijfel binnen NSC over de samenwerking met de PVV.

Maar hoor net op het journaal dat het vooral gaat over financiën. Meestal is dat niet het breekpunt

Maar het is niet zo dat perse deze partijen eruit moeten komen.
Het lijkt me niet heel waarschijnlijk maar het zou kunnen dat de nummers 2,3,4 en 5 gaan proberen te formeren.

4 likes

Soms zijn financiën ook een dekmantel voor andere problemen. Maar de keuze voor verkiezingen wordt pas gemaakt als zelfs informateurs niet zien wie er nu verder zou kunnen onderhandelen. Daar gaan vanaf nu nog wat stapjes overheen. En op het moment dat dat gebeurt, duurt het 3 maanden voor verkiezingen, want dat is wat gemeentes en partijen nodig hebben om zich voor te bereiden. Dus als ze half februari (zeg volgende week) beslissen om nieuwe verkiezingen uit te schrijven (gaat niet gebeuren, want PvdA gaat ook nog een formatie kans krijgen, denk ik), dan zijn er niet voor half mei verkiezingen. En dat wil niemand, want begin juni zijn er Europese verkiezingen, dus dan gaan er 2 campagnes door elkaar heen.

6 likes

Ja of ze gaan mee in wat de vvd al heeft ingezet en stemmen wel in met een minderheidskabinet met steun

3 likes

Wat Grappig want zoals ik begreep willen ze dit in België wel altijd gaan combineren haha

3 likes

Is het mogelijk om een kabinet te vormen met gedoogsteun van twee verschillende partijen? Klinkt als een rampenplan.

1 like

Boeiend, waarom? Uit organisatorisch oogpunt?

Misschien ook vanwege de stemplicht in België? Maak je het mensen toch wat makkelijker.

3 likes

Ik denk dat we misschien een minderheidskabinet krijgen, maar ik vraag me ten sterkste af of VVD dat aandurft met BBB en PVV zonder NSC in het kabinet (enkel mst steun van).
Dat ligt er denk ik helemaal aan hoe machtsgeil de VVD nu nog is. Ik vraag het me af, want ze zijn zelf aan het wankelen de afgelopen tijd (met name Yesilgöz heeft eea niet sterk aangepakt). En je weet dat je met een stelletje mafklappers gaat samenwerken. Indien er daarmee winst te behalen valt voor de VVD, zie ik ze er wel voor aan dat ze zo opportunistisch zijn om mee te gaan. Winst kan hem zitten in ‘liever mafklappers dan met de PvdA’ en ‘als er nieuwe verkiezingen komen dan wordt de PVV nog groter’.

Maar als bovenstaand niet door gaat krijg je gesprekken tussen bijvoorbeeld PvdA, NSC en VVD en nog wat opties. Daar zie ik geen heil in, want 0,0 vertrouwen in elkaar. Maar ze hebben wel een gezamenlijk doel: als er weer verkiezingen komen wordt PVV nog groter.

Al die gesprekken duren eeuwen en ook nog europese verkiezingen, dus ik gok op oktober nieuwe verkiezingen.

Ik hoop stiekem dat PVV met BBB een minderheidskabinet gaat doen en dat het binnen 3 maandem valt en dat we dan weer allemaal snappen dat dit geen optie is en mensen weer op fatsoenlijke partijen gaan stemmen. Of lekker met hun ontevreden onderbuik thuis blijven, mag ook.

2 likes

Precies, en fun fact als Rutte een andere functie kan krijgen (when you know you know) is dat mogelijk cq waarschijnlijk voor er een nieuw kabinet zit wat hoogstwaarschijnlijk zou leiden tot demissionair premier Yesilgoz :eyes:

1 like