Nieuws, actualiteit en politiek #4

Dit is super! Ik zie dat ze ook mensen zoeken om te helpen eten maken en uitdelen. Dank je!!

@anon53137221, dank je wel. Ik doneer al geld, maar dat voelt heel passief en wil juist actief iets ondernemen.

3 likes

Hoe bedoel je niet in de buurt? Het is nog geen 30 min wandelen.

En overlast is er. Dat hoeft niet genegeerd te worden in het debat over de omstandigheden. Het doet niks af aan hoe verschrikkelijk de omstandigheden voor de asielzoekers nu zijn. Daar ligt zeker weten het grootste euvel en daar moet het snelst ingegrepen worden.

Ik snap echter niet de noodzaak om overlast proberen te ontkennen. Voor degenen die écht geen idee hebben van de soorten overlast, wil ik best een verhaal typen over bijvoorbeeld een conductrice die wekelijks bespuugd wordt door asielzoekers en hoe dat haar kapot maakt. Of hoe er vaak in achtertuinen in de regio ingebroken wordt en dan aan de achterdeur gevoeld. En zo nog een aantal voorbeelden.

Het ontkennen is onnodig; de overlast is er. Maar het is minder erg dan met honderd mensen één Dixie moeten delen. Of je gegeven tent weggehaald zien worden, waardoor je geen fucking dak meer hebt om onder te slapen. Misselijkmakend.

4 likes

Omdat dat punt verduidelijking behoefde naar mijn inzien. Het werd namelijk in twijfel getrokken.

Wat kan ik verduidelijken aan waar de meerderheid op het forum het gelukkig over eens is? Weinig mensen op dit forum trekken de bedroevende omstandigheden van asielzoekers momenteel hopelijk in twijfel. Het staat vast en het is in en in triest. Hopelijk leest eenieder ook wel in mijn woordkeuze wat ik erger vind en wat zoals eerder aangegeven het grootste euvel is waar nu iets aan gedaan moet worden.

De dialoog die jij schetst van extreemrechts baart me ook zorgen. Elke keer walg ik als ik bedenk dat échte mensen zulke leuzen noteren of posten. En dat het online bijvoorbeeld niet allemaal bots zijn, maar echt de broer van je bakker bijvoorbeeld.

Edit: breek me de bek niet open over het nieuws.

4 likes

Is de discussie over “al die mensen die schreeuwen over overlast maar wel met 1000 disclaimers
” dan ook geen afleiding van de daadwerkelijke discussie volgens jou?

Je wilt dat de discussie gaat over de misstanden.

Daarentegen noem je nu “al die mensen die schreeuwen
” het probleem, waardoor je die mensen onderwerp van discussie maakt, terwijl je een ander onderwerp van discussie wilt.

1 like

Het werd actief ontkend.

Ik kan me volledig vinden in de volgorde van de prioriteiten en zie nu ook wel dat het de plank misslaat teveel over overlast te willen zeggen. Het is minder relevant en mag inderdaad niet het debat regeren, ook als het er feitelijk is.

@Ovenschaal Ik las je weggehaalde post nog en vind overlast ook een raar woord hoe langer ik er over na denk.

Edit: Zit er nog langer over na te denken en ik zie nu inderdaad dat het heel ongepast is om in te zoomen op een kruimel naast het grote humanitaire probleem. Erg stom van me. De overlast heeft veel en veel minder ‘spotlight’ nodig. Ik weet niet waarom ik er op aansloeg.

7 likes

Ik kom er net achter dat Danny Ghosen in Ter Apel is geweest. Deze aflevering was gisteren op televisie. Ik ben het nu aan het kijken en als je er ook een beeld bij wil krijgen dan is de afl wel een aanrader denk ik.

Bekijk Danny’s wereld: Ter Apel op Ter Apel gemist? Start met kijken op NPO Start

9 likes

Zag daar vanochtend stukjes op tiktok voorbij komen. Dat hij praat met een Nederlandse mensen ook en die kramen zulke domme dingen uit. Echt vreselijk. Danny nodigde er een uit om mee naar binnen te gaan maar nee hoor dat durft zon sukkel weer niet.

5 likes

Hij nodigt er meer uit, tot nu toe gaat niemand er op in. Mijn verwachting is dat dat zo blijft. Edit: De afl is veel korter dan ik dacht, maar een kwartier. Niemand gaat mee naar binnen, alleen Danny gaat in gesprek met de mensen. De moeite waard om te kijken.

Heeft iemand geld gedoneerd en zo ja, aan welke organisatie? Ik heb MiGreat voorbij zien komen. Is dat een goede organisatie om te steunen?
Edit: Ik zie dat ze echt ter plekke opereren, dus ik ga alvast doneren.
Edit2: Deze fundraiser is ook al ver zo te zien.

Van de Dam zie ik maar weinig voorbijkomen. Ook in het nieuws niet. Hoe is de demo verlopen?

4 likes

Ik zag een stuk voorbijkomen dat men eten (yoghurt; eieren?) naar de vluchtelingen gooide (!). Ongelofelijk en dat is nog een understatement echt

1 like

Ja en dan die man ‘geef ons het goede voorbeeld’ etc. terwijl je helemaal onder zit en je shirt niet kan wassen omdat je anders kou vat. Ik vind het geduld van de mensen die daar wachten echt bewonderenswaardig. Ook een man die zegt dat hij alle mensen die protesteren wel snapt. Dat raakte me echt, ondanks je eigen ellende toch de andere kant kunnen begrijpen.

7 likes

Ik heb ook aan hen gedoneerd! Niet echt research gedaan, maar op Twitter zag ik iets voorbij komen over dat ze verse warme maaltijden hadden bereid voor die mensen. Ze krijgen kennelijk bijna elke dag hetzelfde te eten: broodjes kaas en friet
 :sob:

3 likes

Ik hou van kaas en p.atat maar dag in dag uit word je dat toch beu. Bovendien is het echt ongezond en het staat zo ver af van hun dagelijks eten.

Heb jij enig idee wat voor eten MiGreat maakt?

1 like

Gisteren deelden ze iets over rijst met groenten, soep en salade.

Ik vind losse initiatieven vaak wat lastig, zeker als het via de website niet duidelijk blijkt waar geld heen gaat etc. Maar Migreat lijkt afgaande op de info die er is en hun instagram gerund te worden op vrijwilligers en hun projecten ook af te stemmen. Ik heb zelf een lager bedrag gedoneerd aan Migreat en een hoger bedrag aan Vluchtelingenwerk.

4 likes

Ik denk dat het hier voor een groot deel om intentie gaat. Denk ook aan beelden van Calais of Lesbos, zonder blijft het afgesloten van de wereld en een ‘ver van ons bed’ show. Ik denk dat die beelden er ook voor zorgen dat er hulp op gang komt.

2 likes

Ja als ie met die intentie nee zei dan zou t prima zijn. Maar zo was het heel overduidelijk niet. T leek alsof ie bang was beestjes van ze te krijgen ofzo, zo raar vond ik hem doen.

Ik heb t nog niet gezien dus weet niet wat Danny heeft laten zien, maar denk dat er best meer naar buiten mag komen over hoe het daar is. Al is t maar zodat meer mensen hopelijk iets er tegen gaan doen.

3 likes

Nee kan dat zo snel niet terugvinden. Toevallig luister ik nu Damn Honey (podcast) en zij verwijzen ook naar hun!

Vreselijk :disappointed_relieved:

3 likes

Misschien in meerdere steden ook? Dit is voor Rotterdam!

7 likes

Zes doden pfff
 Oa moeder, zoon en schoondochter die 8 maanden zwanger was. Zo heftig en ontzettend verdrietig.

Ik schrijf soms brieven voor Amnesty International en vroeg me af of er ook ergens zo’n brief te vinden is over de situatie in Ter Apel? Misschien dat iemand hier dat weet. Ik zou zelf niet weten wat ik zou moeten schrijven en waar het heen moet en Amensty heeft altijd van die kant en klare teksten + adres waar het heen moet. Iemand een idee? Of een groepje waarmee we samen zoiets kunnen maken? Ik wil iets doen om te helpen maar heb op dit moment geen baan en woon er ver vandaan dus financieel bijdragen of zelf daar iets nuttigs doen kan ik op dit moment helaas niet.

1 like