Nieuws, actualiteit en politiek #4

De conclusie is toch dat witte elite mannen anders behandeld worden in onze rechtstaat. Dit is een zaak wat racisme schreeuwt. Arme familie en ik ben blij dat het publiek er zoveel aandacht aan schenkt.

11 likes

Ik heb dat 2 posts onder jouw vraag al beantwoord aan een ander. Persoonlijk vind ik het ook vrij vermoeiend dat je van mij vraagt om van alles uit te leggen en toe te lichten terwijl jij meteen zegt ‘ja boeie ik ga die podcast niet luisteren’

1 like

Ik waardeer jouw inbreng in een discussie meestal maar ik vind het best vervelend dat jij met nu best wel heftige termen gaat strooien als kwaadaardig, als dit verhaal je niet woest krijgt etc.

Het is imo JUIST belangrijk om over deze zaak, waar (terecht) zo veel ophef ook is, maar die ook door bijv politici niet altijd even zuiver gebruikt word en waar uit boosheid veel dingen geroepen en aangenomen worden, een genuanceerd geluid te horen. Er is geen twijfel over mogelijk dat dit Sanda nooit aangedaan had mogen worden en dat daar straf tegenover moet staat.

2 likes

Nee scorpiovibes daarboven vroeg welke nuance ik dan miste. Wat betreft je vraag: er werd alleen gezegd dat het heel ongebruikelijk was, dat het zou kunnen wijzen op klassenjustitie. Er werd niet gezegd of het hof dat ook gemotiveerd heeft in het arrest

2 likes

Ik vind het inderdaad heel prettig om ook iets meer grijs te horen in zwart-wit. Ik denk ook dat dit nodig is
om echt constructief te kijken naar wat hier mis gaat. Zoals Knoops zegt ‘constructief ipv destructief’. En met je eens dat woede/onvrede zeker plek moet krijgen. Maar imo ‘grijs’ ook.

3 likes

Ik zag dit interview en hier word het zowaar in beantwoord: DPG Media Privacy Gate

HUMO U hebt het arrest gelezen. Welke conclusie trekt u?

MARY «Er is achteraf een hoogoplopende discussie ontstaan over de geldboetes voor de Reuzegommers. Het arrest is helder: de boetes mogen niet worden losgekoppeld van de werkstraffen, zodat ze op het uittreksel van het strafblad komen te staan. Het hof heeft het over een preventieve maatregel – een maatregel ter bescherming van de samenleving. Alleen, de ambtenaar van het Centraal Strafregister heeft de wet en het arrest eenzijdig geĂŻnterpreteerd. Volgens hem vĂłlgt de geldboete de werkstraf. In de mate dat een werkstraf de re-integratie van een veroordeelde beoogt, en niet op het uittreksel van het strafblad komt te staan, is dat ook voor de geldboete het geval. Dat is de redenering van de ambtenaar. Maar ik kan me niet voorstellen dat de rechters van het hof van beroep gelukkig zijn met die interpretatie.»

HUMO Zijn de rechters gepasseerd?

MARY «Ze hadden het niet verwacht. Die boetes hadden ze er, mijns inziens, net aan toegevoegd zodat het misdrijf op het uittreksel zou worden vermeld. Als een gewone burger een verkeersovertreding begaat, komt dat ook op zijn uittreksel en verdwijnt het na drie jaar.»

Precies dat zeg ik ook. Dat er OOK grijs te horen is in zwart-wit. Dus OOK nuance in woede. Ik denk dat dat nodig is om tot verandering te komen.

Ik ga nu stoppen met deze discussie :slight_smile:

Maar komen werkstraffen nooit op je strafblad te staan in België?

1 like

Nou ik heb die podcast wel geluisterd maar de eerste tien minuten met die journalist zijn echt helemaal verspilling. En los ervan dat ik sowieso niet vind dat er naar nuance moet worden gezocht in deze zaak, vraag ik mij af waarom je nuance wilt zoeken door te luisteren naar een witte Nederlandse strafrechtadvocaat die het gaat hebben over racisme en klassenjustitie.

6 likes

Er is dit weekend dat ik een demonstratie in Den Haag en Rotterdam

2 likes

Dit was blijkbaar wel een beetje de goden verzoeken
 Enorme brand nu in ter aar, dus we gaan zien of Amsterdam voorbij gaat komen in de nieuwsberichten

2 likes

Tot nu toe vooral Leiden!

Edit: niet heel gek ook:

1 like

Jazeker, ergens gelezen 'de rookwolken zijn zelfs in Amsterdam en Den Haag te zien.

3 likes

https://www.ad.nl/buitenland/vermiste-kinderen-40-dagen-na-crash-vliegtuig-levend-gevonden-in-colombiaanse-jungle~ac8c2080/

Ik vind dit toch wel zo knap van die kinderen, dat zelfs de baby oké is

42 likes

Ik kreeg in Den haag inderdaad ook een alert om de ramen en deuren te sluiten!

2 likes

Ja in Zoetermeer ook. Schrok me rot van de herrie opeens :joy:

2 likes

Ja wat een wonder dat ze allemaal levend zijn gevonden!

4 likes

40 dagen ook echt, dat is zo lang. Heel bijzonder dat deze kinderen dat konden

3 likes

En dat die oudste kinderen dus ook die jongste kinderen gewoon in leven hebben weten te houden

7 likes

Ja, echt super knap!

1 like