Nieuws, actualiteit en politiek #4

Ik las net dat ze 300 euro per maand vragen en de 20 ll per locatie niet halen. Schooltje is zo failliet

4 likes

Dus eigenlijk een kostschool. :wink:

1 like

De scholen zullen van start gaan als zogenaamde B3-scholen. Dat zijn ongesubsidieerde scholen, waarbij alle kosten door private financiering moeten worden opgebracht. Dat betekent, dat we naast crowdfunding-achtige geldbronnen ook een flinke ouderbijdrage moeten vragen. Op dit moment gaan wij uit van een ouderbijdrage per kind van 200 à 300 euro per maand. Na een periode van minimaal 2 jaar kan door de overheid goedkeuring worden verleend voor een volledig gesubsidieerde schoolvorm, een zogenaamde B1-school. Het Rijk geeft dan een subsidie per kind van ongeveer 600 euro per maand. Aan dat traject naar B1 zijn wij voor elke school inmiddels begonnen

Succes ermee.

3 likes

Volgend jaar gaat het minimumloon al met 10% omhoog en ook toeslagen worden verhoogd, ik ben benieuwd!

Een van de maatregelen is het verlagen van het belastingpercentage in de eerste schijf van de inkomstenbelasting. Houdt dat in dat iedereen minder belast wordt over die eerste schijf (dat denk ik)? Of alleen mensen waarvan het inkomen in de eerste schijf zit?

Hoe dan ook een goede maatregel. Ben wel benieuwd of de Belastingdienst al deze hervormingen aan kan want het gaat al zo lekker daar.

2 likes

Plus dat het gaat over mensen met een schuld van meer dan 5000 euro duss

3 likes

Is na correctie voor inflatie dus 0.

5 likes

Als ze die schijf verlagen, heeft iedereen met inkomen daar profijt van. Over het inkomen tot €70k betaal je het tarief in de eerste schijf, over het inkomen daarboven betaal je het tarief in de tweede schijf.
Dus stel ze verlagen van 37% naar 10% (dat zullen ze wel niet doen, zou wel chill zijn), als je dan €30k verdient ga je van €11.100 belasting naar €3.000 belasting (37% naar 10% over je hele inkomen). Als je €100k verdient betaal je over de eerste €70k geen €25.900, maar €7.000, en de rest valt in schijf 2 en daar blijf je dan nog steeds 50% belasting over betalen (dus nog €15.000).

• percentages even afgerond, anders werd het wel heel lastig rekenen allemaal
3 likes

Ja goed toch, niet meer -10%….

Met inflatie van 13,6%, -3,6% dus

1 like

Zeker, maar ik vind het wel jammer dat dit nu bijna gevierd wordt

En @grace @kali @pantalones
Hebben jullie de aflevering van Pak de macht (BNN) toevallig al gezien? Daar gaat het voor een deel over mensen die van DUO’s radar zijn omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland. Wat ik er vooral ook in zag is dat die mensen niet 100% ontspannen door het leven kunnen omdat ze niet weten wanneer DUO voor de deur staat.

Maar dat even terzijde, ik wilde eigenlijk vragen hoezo het zo schandalig is? Ik zie vast iets over het hoofd. Mijn eerste gedachte is namelijk: het gaat om zo veel schulden, ik begrijp wel dat DUO pogingen doet. In de hierboven genoemde aflevering wordt geloof ik een DUO medewerker gequotet die zegt ‘Dan heeft Nederland een groot probleem’ [als iedereen stopt met het aflossen van zijn studieschuld].

Kortom, is het dat het hier om paspoorten gaat? Of vinden jullie het überhaupt achterlijk dat DUO - in welke vorm dan ook - achter deze mensen aan gaat?

6 likes

Paspoorten afpakken om een schuld en daarmee mensen in een positie brengen waarbij je letterlijk niet meer kan bewegen is je reinste machtsmisbruik. Het is een disproportionele sanctie en het hele Nederland heeft en groot probleem om 25.000 verdwenen terugbetalers verhaal is simpelweg het resultaat van een goede spindokter.

30 likes

En @Trivia
Ja, goed verwoord, ik snap het nu! En ben het er ook mee eens trouwens. Ik sta er wel achter dat DUO deze mensen probeert op te sporen maar de aanvraag van een paspoort dwarszitten en de bijbehorende gevolgen zijn inderdaad wel een heel hoge prijs om te betalen.

Pff, wat een gezeik zeg. In de aflevering van PDM worden echt bizarre rekensommetjes getoond over de stijgende rentes en het afbetalen van je studieschuld. Om voor eeuwig pessimistisch van te worden.

1 like

Ze pakken toch niet je paspoort af? DUO blokkeert het aanvragen van een nieuw paspoort om zo af te dwingen dat je contact opneemt met DUO om je inkomen door te geven. Althans dat is wat ik lees op Parool.nl

6 likes

Ja dan heb je toch geen paspoort meer als het verloopt.

18 likes

Jeeej 10% daar kunnen we lekker een ijsje van kopen. En een dekentje voor in ons kartonnen doosje

1 like

Wat heb je nou aan een ongeldig paspoort. Het is een verregaande maatregel, anders zou duo m toch ook niet inzetten.

Waarom is dit een reactie op jou.

@McApple dus.

3 likes

Dat is toch hetzelfde. Vroeg of laat heb je dan geen mogelijkheid meer tot een geldig paspoort (dat is je afgepakt) en zonder geldig paspoort wordt het leven een stuk moeilijker.

Ik heb soms zo geen hoop meer voor dit land en zijn inwoners. Overheidsinstanties die het verlengen van een paspoort blokkeren om een studieschuld. Daar zouden - ongeacht hoe het precies zit - je nekharen van overeind moeten gaan staan.

23 likes

…die gecreëerd is dankzij overheidsinstanties.

Het is echt schrijnend en triest. De rekenvoorbeelden laten zien dat je door de stijgende rentes na een jaar flink aflossen alsnog in de min uitkomt (ik leg dit niet zo goed uit als in de afl). Met andere woorden, geen beginnen aan. Een eindeloze, uitzichtloze cirkel met zo veel gevolgen.

Soms denk ik ook, ik zou niet eens voor DUO kunnen werken. Achter al die mensen moeten aangaan, terwijl de overheid het zo verkloot heeft. Ik geloof niet dat ik daar een schoon geweten aan over zou houden.

1 like