Mensen zijn volgens mij van nature geneigd om te kijken ‘what’s in it for me’ en mensen hebben niet altijd de mogelijkheid om allerlei partijprogramma’s te lezen en zich te verdiepen wat er nou echt staat. Sterker nog voor een grote groep mensen is politiek ontzettend ingewikkeld en zijn partijprogramma’s abracadabra. Dus mensen gaan af op wat ze horen in de media en online. En vooral rechtse partijen zijn goed in staat om het individu aan te spreken (denk aan de Henk en Ingrid van Wilders) Vooral linkse partijen hebben nogal de neiging om plannen te hebben voor verder in de toekomst of het grote collectief. En dat is niet wat mensen aan spreekt. Als je elke maand net aan wel of net aan niet kunt rondkomen dan kan je niet zo heel veel met een partij die het heeft over het verduurzamen van woningen of elektrische rijden. Het zal voor die mensen wel best zijn dat klimaat (om maar een voorbeeld te noemen) Deze mensen wonen buiten de randstad, werken misschien wel in ploegendienst en zijn allang blij dat hun vierdehands bezine auto de jaarlijkse apk heeft overleeft zodat ze op hun werk kunnen komen. Deze mensen horen (terecht of onterecht) dat de plannen die een linkse partij effect heeft op hun dagelijkse leven en daar hebben heel veel mensen gewoon geen zin in. Mensen zijn gewoontedieren en verandering daar zit men niet echt op te wachten. Dus als je op links partijen hebt die veranderingen willen voor het grote collectief en de toekomst en rechts zegt vooral dat niet te doen of het laat klinken alsof het individu daar geen gevolg van gaat merken dan kiest men veel eerder voordat laatste. En daarnaast: er is een (grote) groep mensen die stemmen niet zo zeer om ergens zelf beter van te worden, ze willen vooral dat ‘de ander’ het niet beter krijgt dan zij zelf.
En nu zet ik het hierboven behoorlijk zwart wit neer maar ik denk wel dat dit de kern is.