Nieuws, actualiteit en politiek #4

@Babka Hoezo :+1:? Het is een vraag

3 likes

Nouuu wat ontzettttttend gĂłed van je dat je nog de komende maanden beschikbaar blijft!! Echte altruĂŻst die je bent :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Het wordt gvd echt tijd voor een vrouwelijke premier in Nederland

VVD: Sophie Hermans? :star2:

Nooo not like that :persevere:

6 likes

Kerrolain dan?

4 likes

We’re doomed :cry:

5 likes

Ja ben echt bang dat het de eerste vrouwelijke premier zoals ooit in de UK gaat worden :smiling_face_with_tear:

3 likes

Wat is de VVD trouwens strontvervelend nu in dat debat met dat geklap/slaan op die tafels telkens.

2 likes

Ik ben bang dat het dan zo caroline ofzo word en dat het dan mis gaat. En dat domme mensen dan gaan roepen van “Zie je nou wel vrouwen aan de macht is niet goed”.

9 likes

Verbaasd me wel dat de Amerikanen hem zo graag zouden hebben aangezien Nederland quasi altijd dwars ligt als ze iets willen doen haha

1 like

Mensen zijn volgens mij van nature geneigd om te kijken ‘what’s in it for me’ en mensen hebben niet altijd de mogelijkheid om allerlei partijprogramma’s te lezen en zich te verdiepen wat er nou echt staat. Sterker nog voor een grote groep mensen is politiek ontzettend ingewikkeld en zijn partijprogramma’s abracadabra. Dus mensen gaan af op wat ze horen in de media en online. En vooral rechtse partijen zijn goed in staat om het individu aan te spreken (denk aan de Henk en Ingrid van Wilders) Vooral linkse partijen hebben nogal de neiging om plannen te hebben voor verder in de toekomst of het grote collectief. En dat is niet wat mensen aan spreekt. Als je elke maand net aan wel of net aan niet kunt rondkomen dan kan je niet zo heel veel met een partij die het heeft over het verduurzamen van woningen of elektrische rijden. Het zal voor die mensen wel best zijn dat klimaat (om maar een voorbeeld te noemen) Deze mensen wonen buiten de randstad, werken misschien wel in ploegendienst en zijn allang blij dat hun vierdehands bezine auto de jaarlijkse apk heeft overleeft zodat ze op hun werk kunnen komen. Deze mensen horen (terecht of onterecht) dat de plannen die een linkse partij effect heeft op hun dagelijkse leven en daar hebben heel veel mensen gewoon geen zin in. Mensen zijn gewoontedieren en verandering daar zit men niet echt op te wachten. Dus als je op links partijen hebt die veranderingen willen voor het grote collectief en de toekomst en rechts zegt vooral dat niet te doen of het laat klinken alsof het individu daar geen gevolg van gaat merken dan kiest men veel eerder voordat laatste. En daarnaast: er is een (grote) groep mensen die stemmen niet zo zeer om ergens zelf beter van te worden, ze willen vooral dat ‘de ander’ het niet beter krijgt dan zij zelf.

En nu zet ik het hierboven behoorlijk zwart wit neer maar ik denk wel dat dit de kern is.

21 likes

@McApple & @Calypso Ik kan heel eerlijk bekennen dat ik zo’n persoon ben die het ingewikkeld vind en moeite heb om een keuze te maken tijdens het stemmen. Ik ga niet af op media/online, maar dan heb ik snel; laat maar. Dat laatste, geeft altijd wel een naar gevoel want het is super belangrijk!
Kieswijzers vul ik niet in, want die werken niet voor mij ben ik achter gekomen. Wat ik bij de laatste verkiezingen heb gedaan is per partij bekeken wat zij nou allemaal zeggen en wat voor hun belangrijk is/waar ze voor staan. Echter; ik vind het soms zo ongeloofwaardig en ik denk toch wel te snel dit is allemaal maar mooi praat.

Het heeft mij best veel energie gekost maar uiteindelijk wel kunnen stemmen op een partij waarvan ik dacht ja, dit komt het meest in de buurt. Alhoewel, ben ik dus wel afstandelijk geworden daardoor.

Nu wel weer het licht gezien (lees; ik kijk momenteel het debat #trots) puur omdat alles wat misgegaan is nu zo op elkaar gestapeld voor mijn neus ligt en daardoor ik denk dat ik mij nu echt super ga verdiepen in de politiek en ga proberen te begrijpen wat het nou is om een juiste keuze te kunnen maken.

Het neemt nog steeds niet weg dat ik sommige mensen die net in het debat voorbij kwamen echt mega cringe vind? Waarom zitten deze personen in de kamer? Ik krijg echt niet het gevoel dat we capabele mensen hebben momenteel. Hoe is dat zover gekomen? :frowning:

3 likes

Wat is Van Haga toch een eng mannetje. Met z’n “Corona-doofpot” en “klimaatpsychose”. Iedereens beste kant komt weer naar boven hoor :nauseated_face:

9 likes

Ik weet het zo nog niet.

1 like

Ik vraag me af hoe een linkse partij met streng asielbeleid het in Nederland zou doen.

Zeg maar wat ze in Denemarken hadden/hebben. Denk dat veel linkse mensen wel zouden afvallen, maar denk dat het ook weer een grote groep aanspreekt.

Dat is de pvv ongeveer. Of tenminste sociaaleconomisch relatief links (op het eerste zicht) gecombineerd met keiharde xenofobie. Ze doen het niet voor niks stabiel goed.

10 likes

Dat was de sp toch?

3 likes

Ja true, maar die zijn dan weer niet-groen.

2 likes

SP is wel pro asiel toch?
Ze hebben alleen een achterlijk conservatief Europese unie standpunt

1 like

Ja ik weet 't niet helemaal meer. Ik weet dat ik ooit hulp in eigen regio een goed standpunt vond en toen op de sp gestemd heb.

1 like

Wat weet je nog niet zo goed?

1 like