Nieuws, actualiteit en politiek #4

Wie zou je er dan voor in de plaats doen?

1 like

Zit er eigenlijk een max aan hoeveel partijen je in de coalitie mag hebben? Want als je niet rechtser dan D66 gaat heb je zo’n beetje alle partijen links daarvan nodig en dan zit je al gauw op 6. En dan zit je met de huidige peilingen nog steeds niet aan een meerderheid.

2 likes

Ja en daarnaast kun je PvdD en BIJ1 sowieso wel uitsluiten want die willen sowieso niet

1 like

Heel jammer!

5 likes

Ja daar voor moet je maar even naar België kijken, echt irritant hoe het van gevecht naar gevecht rolt omdat niemand voor een compromis wilt gaan.

Dit heeft wel een beetje een OK boomer gehalte. Swag moet terugkomen. :joy:

13 likes

dit nemen we maar voor lief

Ik moet wel een beetje lachen om pvda’ers die voor een lijsttrekkersstrijd zijn. Hebben jullie niets geleerd?

6 likes

Haha die winkelt zeker ook bij Slayma

14 likes

Ik begrijp die enorme liefde voor de nog niet bestaande partij van Omtzigt helemaal niet? Omtzigt is een goed Kamerlid die heeft gevochten voor bepaalde dossiers, is intelligent en kan als Kamerlid goed doorvragen en het kabinet onder druk zetten. Iets wat meer Tweede Kamerleden onder de knie zouden moeten krijgen. Maar het is geen premier, het is geen lijsttrekker, het is geen fractievoorzitter. Hij houdt van de inhoud, dat betekent niet dat hij goed is in de andere zaken. Sterker nog, ik zie in recente interviews nog steeds de sporen van de burn-out bij hem, helaas. Waarom zou je zonder dat zijn partij bestaat, er een programma ligt, er lijsten van mensen zijn, al willen stemmen op deze partij?
Ik vind het serieus zorgwekkend dat de beste man over de 20 zetels peilt in dit land.

21 likes

Ik zie dat vooral als een teken dat mensen politici willen die écht ergens in duiken en ook het menselijke aspect vasthouden.

Mijn stem krijgt hij sowieso niet want te conservatief, maar ik snap het ergens wel? Vind het bijzonder om zijn populariteit serieus zorgwekkend te noemen als ik kijk naar de algemene staat van de Nederlandse politiek. Ik zie alleen niet hoe je ineens een fatsoenlijke partij op kunt zetten in zo’n korte tijd. En dan moet je het ineens wel gaan waarmaken met zoveel potentiĂ«le zetels en een gloednieuwe partij

8 likes

Ben het helemaal eens met je verhaal. Maar misschien staat hij op zoveel zetels omdat mensen geloven dat het met hem echt gaat veranderen. Er gaan natuurlijk heel veel dingen mis en hij heeft aan een de misstanden aan het licht gebracht. Samen met Renske Leijten en Farid Azarkan maar mensen denken toch voor aan Omzigt. En dat gaat hij natuurlijk nooit waarmaken, als hij al mee doet. Maar het is heel treurig dat je met zoiets ‘gewoons’ zoveel vertrouwen en stemmen kan halen. Het zou gewoon moeten zijn dat een kamerlid aan de mensen denkt en de controlerende functie uitoefend. Al snap ik ook wel dat het bijna niet te doen is, qua hoeveelheid werk maar ook hoeveel er niet gedeeld wordt. Al dan niet bewust.

2 likes

Eens met je analyse dat er veel zorgwekkend is in de Nederlandse politiek. Maar een peiling van meer dan 20 zetels voor een nog niet bestaande partij is en blijft ook zorgwekkend.
En je analyse dat hij een voorbeeld is hoe er meer van dit soort kamerleden moeten zijn ook, eens. Met dit soort, juist dat in dossiers duiken, en er echt verstand van hebben. Niet zijn politieke positie. Toch zijn er wel meer kamerleden die goed in hun dossiers zijn, maar daar horen we vaak weinig van. Onderwerpen niet mediageniek genoeg, etc. En er is een groot probleem met de hoeveelheid tijd die er nodig is om echt in dossiers te kunnen duiken en de hoeveelheid onderwerpen op de agenda. Dat in combinatie met het versplinterde politieke landschap in Nederland.

2 likes

Ik begrijp deze keuze ook totaal niet. Is het al zeker dat hij het wordt?

Ik ben een beetje bang dat Timmermans een soort Biden-gevalletje gaat worden: hij heeft niet mijn voorkeur, ben niet onverdeeld enthousiast, ik erken dat dit waarschijnlijk de enige manier is om het kans van slagen te geven en dat is me héél veel waard, maar ik heb een beetje een hard hoofd in de hele periode erna.

19 likes

Enige hoop is er als vrouwen en jongeren meer gaan stemmen. Ze zijn over het algemeen linkser, maar gaan veel minder vaak stemmen. Dat in een land waar de groep die zich als rechts identificeert al groter is.

Overigens meteen flashbacks naar de tweestrijd tussen pvda en vvd. Je moest PvdA stemmen om ze de grootste te maken, maar aan het einde krijg je vvd er gratis bij.

1 like

Bij de vorige verkiezingen was de opkomst onder jongeren 80% en was man/vrouw opkomst ongeveer gelijk.

Ik ben vooral benieuwd wat het met de stemmen gaat doen dat de verkiezingen pas in november zijn

4 likes

Ik zie net dit artikel op Volkskrant.nl. Waarschijnlijk kan niet iedereen het lezen omdat het achter een betaalbalk zit. Maar de titel en introductie zeggen al genoeg! Het is echt nodig dat er ook sterkere tegengeluiden komen. Die desinformatie belast eigenlijk ons zorgsysteem ook extra.

15 likes

Dat is ook waar ja. Goede kanttekening.
In het artikel zelf wordt de casus aangehaald van een 18-jarig meisje die per se periodieke onthouding wil toepassen omdat ze heeft gehoord dat de pil zo slecht is in TikTok filmpjes. Huisarts heeft meerdere gesprekken met haar geprobeerd te voeren hierover. Tijdje later zit ze bij de huisarts terwijl ze ongewenst zwanger is en dan een abortus laat uitvoeren zonder medeweten van haar ouders. Dus het gaat meer om dat zwart-wit denken op beide gebieden. Zowel van de pil is alleen maar slecht dus dan maar periodieke onthouding terwijl je ook moet kijken van kan ik dat echt goed toepassen in mijn leven, wat zijn de gevolgen, zijn er nog andere methoden. Vraag mij ook af of deze 18-jarige dan een condoom gebruikte / dat geadviseerd is.
In elk geval zou het ook goed zijn als er wat uitgebreider geadviseerd werd over e pil.

9 likes

Ja het vervelende vind ik wel dat huisartsen (in mijn ervaring en die van mensen uit mijn omgeving) ook niet altijd heel graag met je meedenken over mogelijkheden of twijfels bij je weg willen nemen.

Ik ben ook een tijdje heel bang geweest voor hormonen en wilde persé een koperspiraal. Ik heb echt moeten praten als brugman om die te krijgen (terwijl het volgensmij een prima manier van anticonceptie is) omdat de huisarts liever een pil voorschreef. Vervolgens zat de spiraal na 6 weken niet goed en begon de huisarts met een heel betoog over dat ie niet begreep waarom vrouwen in deze tijd nog moeilijk doen over de pil en waarom je in godsnaam nog voor een koperspiraal zou kiezen terwijl hij dus dat ding er uit stond te trekken en ik (met eendenbek in) probeerde uit te leggen dat ik echt last had van de pil. Vervolgens wilde ik dan wel weer de pil proberen en beloofde ze (andere huisarts, zelfde praktijk) dat ik echt een andere zou krijgen dan degene waar ik slechte ervaringen mee had, om vervolgens exact dezelfde maar dan in lichtere vorm voor te schrijven.

En ik begrijp echt dat huisartsen het mega druk hebben en echt geen zin hebben in tienermeisjes die van Joep of Richard hebben gehoord dat de pil de duivel is. Maar het zou opzich wel fijn zijn als huisartsen luisteren naar je twijfel en dan rustig even uitleggen waarom de pil gewoon oké is.

Edit: Wel echt supergoed van deze huisarts dat ze zich uitspreekt! Hoe meer mensen dat doen hoe beter want influencers als Joep en Richard hebben echt véél te veel volgers en daardoor ook véél te veel invloed.

10 likes

Ja 100% mee eens. Ik wilde alleen meer zeggen dat huisartsen zoals zij, dus die de tijd en ruimte nemen om uit te leggen, wel echt mega fijn en heel erg nodig zijn. Maar dat je dus niet altijd een huisarts treft die dat wil doen.

8 likes