Woooo!!! Hoewel ik me wel af vraag welk kabinet er dan zal komen. Kan geen meerderheid over links, dus dan alsnog VVD of BBB?
Haha ja dat staat sowieso vast
Maar dat maakt ze ook niet uit als ze maar kunnen regeren
Ja hoewel het vorige kabinet VVD-PvdA laatstgenoemde niet veel goeds heeft gedaanâŠ
Wie zou je er dan voor in de plaats doen?
Zit er eigenlijk een max aan hoeveel partijen je in de coalitie mag hebben? Want als je niet rechtser dan D66 gaat heb je zoân beetje alle partijen links daarvan nodig en dan zit je al gauw op 6. En dan zit je met de huidige peilingen nog steeds niet aan een meerderheid.
Ja en daarnaast kun je PvdD en BIJ1 sowieso wel uitsluiten want die willen sowieso niet
Heel jammer!
Ja daar voor moet je maar even naar België kijken, echt irritant hoe het van gevecht naar gevecht rolt omdat niemand voor een compromis wilt gaan.
Dit heeft wel een beetje een OK boomer gehalte. Swag moet terugkomen.
dit nemen we maar voor lief
Ik moet wel een beetje lachen om pvdaâers die voor een lijsttrekkersstrijd zijn. Hebben jullie niets geleerd?
Ik begrijp die enorme liefde voor de nog niet bestaande partij van Omtzigt helemaal niet? Omtzigt is een goed Kamerlid die heeft gevochten voor bepaalde dossiers, is intelligent en kan als Kamerlid goed doorvragen en het kabinet onder druk zetten. Iets wat meer Tweede Kamerleden onder de knie zouden moeten krijgen. Maar het is geen premier, het is geen lijsttrekker, het is geen fractievoorzitter. Hij houdt van de inhoud, dat betekent niet dat hij goed is in de andere zaken. Sterker nog, ik zie in recente interviews nog steeds de sporen van de burn-out bij hem, helaas. Waarom zou je zonder dat zijn partij bestaat, er een programma ligt, er lijsten van mensen zijn, al willen stemmen op deze partij?
Ik vind het serieus zorgwekkend dat de beste man over de 20 zetels peilt in dit land.
Ik zie dat vooral als een teken dat mensen politici willen die écht ergens in duiken en ook het menselijke aspect vasthouden.
Mijn stem krijgt hij sowieso niet want te conservatief, maar ik snap het ergens wel? Vind het bijzonder om zijn populariteit serieus zorgwekkend te noemen als ik kijk naar de algemene staat van de Nederlandse politiek. Ik zie alleen niet hoe je ineens een fatsoenlijke partij op kunt zetten in zoân korte tijd. En dan moet je het ineens wel gaan waarmaken met zoveel potentiĂ«le zetels en een gloednieuwe partij
Ben het helemaal eens met je verhaal. Maar misschien staat hij op zoveel zetels omdat mensen geloven dat het met hem echt gaat veranderen. Er gaan natuurlijk heel veel dingen mis en hij heeft aan een de misstanden aan het licht gebracht. Samen met Renske Leijten en Farid Azarkan maar mensen denken toch voor aan Omzigt. En dat gaat hij natuurlijk nooit waarmaken, als hij al mee doet. Maar het is heel treurig dat je met zoiets âgewoonsâ zoveel vertrouwen en stemmen kan halen. Het zou gewoon moeten zijn dat een kamerlid aan de mensen denkt en de controlerende functie uitoefend. Al snap ik ook wel dat het bijna niet te doen is, qua hoeveelheid werk maar ook hoeveel er niet gedeeld wordt. Al dan niet bewust.
Eens met je analyse dat er veel zorgwekkend is in de Nederlandse politiek. Maar een peiling van meer dan 20 zetels voor een nog niet bestaande partij is en blijft ook zorgwekkend.
En je analyse dat hij een voorbeeld is hoe er meer van dit soort kamerleden moeten zijn ook, eens. Met dit soort, juist dat in dossiers duiken, en er echt verstand van hebben. Niet zijn politieke positie. Toch zijn er wel meer kamerleden die goed in hun dossiers zijn, maar daar horen we vaak weinig van. Onderwerpen niet mediageniek genoeg, etc. En er is een groot probleem met de hoeveelheid tijd die er nodig is om echt in dossiers te kunnen duiken en de hoeveelheid onderwerpen op de agenda. Dat in combinatie met het versplinterde politieke landschap in Nederland.
Die eerste interviewtjes met Timmermans zijn wel precies waar ik bang voor was
Ik begrijp deze keuze ook totaal niet. Is het al zeker dat hij het wordt?
Denk het wel. Volgens mij heeft iedereen die het redelijkerwijs kan worden inmiddels besloten het niet te doen. Ik begrijp de keuze wel heel goed, denk dat het strategisch slim is voor een zo groot mogelijk links. Hoop alleen wel dat ie zich niet té thuis gaat voelen.
Ik ben een beetje bang dat Timmermans een soort Biden-gevalletje gaat worden: hij heeft niet mijn voorkeur, ben niet onverdeeld enthousiast, ik erken dat dit waarschijnlijk de enige manier is om het kans van slagen te geven en dat is me héél veel waard, maar ik heb een beetje een hard hoofd in de hele periode erna.